Лаборатория
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Прожекционната платформа The Big M идва в София
В рамките на проекта "У дома в Европа"
◊ СЪБИТИЕТО
На 24 май 2007 в София ще бъде поставено началото на европейското турне на The Big M - мобилна надуваема структура, специално проектирана за представяне на медийни изкуства и видео арт.
Представянето на The Big M в София ще продължи 5 дни (до 28 май включително) и ще бъде разположено срещу Билетния център на Националния дворец на културата.
Достъпът до програмата на The Big M в София е с вход свободен, в часовете от 11.00 до 19.00, всеки ден от 24 май, четвъртък, до 28 май, понеделник.
Организатори на представянето на The Big M в София са Сдружение Интерспейс в партньорство със Столична община.
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ПРОЕКТА
Турнето на The Big M из Европа ще покаже творби от международната програма за медийни изкуства на "У дома в Европа" – едногодишен проект в сътрудничество между ISIS Arts (Великобритания), Интерспейс (България), BEK (Норвегия) и RIXC (Латвия). Програмата включва работи на 15 артисти от Европа, които са създали своите творби около темата за европейската идентичност и задават въпроса: Може ли наистина да се чувстваме у дома в Европа?
Проектът "У дома в Европа" включва артистични резиденции в парньорските организации, нова съвместно курирана прожекционна програма за The Big M, уебсайт, публикации и DVD.
За повече информация посетете: http://www.athomeineurope.eu
Проектът “У дома в Европа” е подкрепен от Програма Култура 2000 на ЕС.
◊ КАКВО Е THE BIG M
От Motion pictures до Mega pixels the Big M прославя културата на движещите се образи и възможностите за експерименти, създадени чрез дигиталните технологии. Платформата е разработена от ISIS Arts през 2000 г., за да покаже артистични проекти през година, ознаменуваща границата на две хилядолетия.
The Big M е силно стилизирана надуваема структура, която функционира като мобилна платформа за представяне на видео и дигитални медии. Уникална по своя дизайн и предназначение, The Big M представлява алтернатива на традиционното галерийно пространство, показвайки произведения на изгряващи и утвърдени артисти на различни аудитории. http://www.isisarts.org.uk/thebigm.html
Посредством специално проектирана система на управление с докосване на екрана, зрителите избират своя собствена програма за прожектиране на творбите, всяка от които с дължина до 5 минути. Три видео прожектора показват произведенията с помощта на три DVD плейъра върху три екрана, придружени от стереофоничен звук.
Дати на турнето на The Big M из Европа през 2007:
. 24-28 май - София, България
. 1-3 юни - Столкхолм, Швеция
. 29 юни - 2 юли - Берген, Норвегия
. 25-29 август - Рига, Латвия
. 22-29 септември - Нюкасъл и Беруик, Великобритания
◊ ПРОГРАМАТА
Представяне на филмите в програмата на The Big M
• Йоана Алекс-Екер - Германия
Неозаглавено, 4:05', 2005
Направих този филм след тригодишния си престой в Берлин. Песента, която пея, съм я свирила често на цигулка като дете, по молба на баща ми. По това време тя не беше национален химн. В мрака изплуват и изчезват имената на международни артисти. Разказва се за разликата между света, от който идвам, и реалността, в която живея сега.
• Елени Багаки - Гърция / Великобритания
Казвам се Елени, 2:41', 2006
В тази творба авторката повтаря словосъчетанието “Казвам се Елени” всеки път по различен начин, изследвайки границите му и така поставя персоналната и културната си идентичност под въпрос. Откакто вътрешната емиграция в ЕС е станала нормално явление. Живеейки в нова страна, ти все още носиш името си от родината и по време на социалните ти взаимодействия, името ти се произнася различно всеки път.
• Арнис Балкус - Латвия
Латвия на Арнис Балкус 1989-1991, 1:04', 2006
Използвайки семейни снимки от ранно детство, артистът създава кратка фото история, която дава алтернативен поглед върху най-значимите години от историята на Латвия от падането на СССР до независимостта на Латвия. Тези години (1989-1991) са оставили спомени и формирали идентичността на цялото поколение на артиста.
• Кристиан Бермудес - Коста Рика / Норвегия
Screensaver, 2:15', 2006
Филмът заличава ексцентричната природа на скрийнсейвъра, за да представи поглед върху имиграцията отвътре. Бермудес разпознава родината си на снимките и говори като имигрант в Норвегия, който се намесва в игривостта на тропическите картини.
• Кристине Брайде - Латвия
Твоят глас в Европа, 3:00', 2005
“Да оближеш или да захапеш – друг начин няма”, казал веднъж великият руски артист Олег Кулик, когато го попитали за творбата му “Америка ме хапе и аз я хапя”, където представя куче, стоящо в клетка. През 2003 г. Латвия гласува за влизане в ЕС и в Кароста, бивша съветска военна база, започва да се появява нов феномен в туризма и трафика. “Твоят глас в Европа” е кратък филм от серията “Евронаблюдение”, която е започната от Кристине Брайде и група деца от Кароста, които искали да документират този нов феномен. “Евронаблюдателите” от Кароста перифразират Кулик като “близане, близане и малко хапане”...
• Кристине Брайде - Латвия
Разглеждане на забележителности, 9:54', 2006
Латвийското Лиепажа, руското Лиибава или немското Либау – днес пристанищен град на западния бряг на Латвия с учудваща и удивителна история както сред хората, така и сред сградите. Това кратко разглеждане на архитектурни забележителности показва концепцията за “Евронаблюдение” през очите на трима леко поизморени френски артисти и един много надъхан местен гид, давайки най-доброто от себе си в комуникацията и търсейки своя път в общото бъдеше.
• Пийт Хиндъл - Великобритания
Член 39, 1:41', 2007
Член 39 от Договора от Маастрихт, представен в стила на Междузвездни войни. Има ли нещо по-футуристично от правото да пътуваш и работиш в друга държава? Това е модерна свобода, която ние намираме за даденост, но да имаш това право е било немислимо за хора като Хугенотите, Квакерите и други, които са страдали от религиозни гонения.
• Боримир Илков - България
Обувки, 3:45', 2004
“Обувки” е заснет и монтиран по време на Филмовия фестивал “Du Grain a de Moudre” през 2004 г. в рамките на кино семинар, събиращ хора от много европейски страни. Така видеото представя различни личности като показва детайли за всеки един от нас и накрая става ясно, че сме еднакви и принадлежим към нашия дом - Европа.
• Рик Нийбе - Италия / Германия
Империя, 1:00', 2005
Световен пейзаж и множество хора. Кадри от уеб камери в "Европа Център" (Берлин), излъчвани в Италия. Гласовете и звуците от полевите записи са издадени под "Creative Commons" лиценз. “Империя” е опит да се покаже технологичното, дисциплинарно взиране, както и нехуманността на градския пейзаж, съпоставени с множеството живи гласове и желания. В тази перспектива берлинският "Европа Център" е нещо като парадигматично пространство на новия световен модел пресечен от конфликти и противопоставяния.
• Инаки Лопес Ордонес - Испания / Холандия
Zaandammerplain, 3:30', 2004
Музикален документален филм за площад в квартал Zaandammerplain в Амстердам. Съсед разказва истории за това място, като през това време другите герои изграждат музикална основа от движенията си. Реализация: Furallefalle, Техническа поддръжка: Brian Mackenna.
• Сара Раджей - Холандия
Харизматични съдби и изчезващи дати, 3:30', 2006
Има моменти на "Deja Vu" в живота ни, моменти на интензивни завръщания. Тук героите на филма са в текущо "Deja Vu". Децата са чисти и безсмъртни като идеите и концепциите. Те остават и припомнят, преминават границата между реалното и нереалното, но не водени от нужда... За старите напротив, спомените за техния стар дом остават да ги топлят, докато се преместват към новия. Все още спомените са спомени, нямат стабилността да поддържат.
• Линда Сейвхолт - Норвегия
Линда и Джордани, 2:40', 2006
Линда и Джордани не говорят един и същ език, но са зависими един от друг поради много различни причини. В обикновена сцена от двама души и камера този филм задава въпроси за различните позиции на хората в Европа днес. Джордани разказва своята история. Благодарности на Джордани и Галя Дюлгерова.
• Корина Шнит - Германия
Здравейте, господин Шнит!, 5:00', 1995
Наблюдение в квартира в Германия. Филмът на Шнит е между документалистиката и фантастиката. Авторката изстисква истории от ежедневни ситуации, като умишлено оставя зрителя несигурен за тяхната връзка с реалността. В един от първите й филми, “Здравейте господин Шнит”, виждаме авторката да разчиства апартамента си и да бяга надолу по стълбището. Нейните действия са придружени от немощния глас на портиера, който постоянно оставя съобщения на телефонния й секретар. Пасаж от текст на Ноеми Смолик, 2004.
• Борислав Стоянов - България
Виолета 25, 2:36', 2006
Филмът представя катаклизмите в българското общество през последните години. Като опозиция на публичната история, филмът показва личната история на млада жена, която постига целите си въпреки социалната среда.
• Майк Стъбс - Великобритания
Културен квартал, 10:00', 2002
Прекрасен летен ден. От прозореца на спалнята наблюдаваме група от семейства, които си почиват. Дали улицата, на която децата им играят, е публично или частно пространство? Притесняват ли се от това, че могат да бъдат снимани? "Културен квартал" представя връзките между наблюдаването на града и неговите граждани, докато задава етически въпроси за надзора, наблюдението и поведението на хората. В контекста на настоящият феномен на градски маркетинг и "регенерация", филмът разкрива различията между мечтите на "строителите" на обществото и възприятията на гражданите за това какво трябва да бъде културното пространство и как се ползва то. Продуцент: Forma
• Теодор Тагхолм - Великобритания
Постоянството на гледката, 4:26', 2006
“Постоянството на гледката” открива средата, в която живеем, преходността на пространствата, които ни заобикалят, и непреходните значения на архитектурата, която ни говори за обща европейска история, от класическата епоха до следвоенната реконструкция.
Автор:
Галина Димитрова
Публикация:
16.05.2007 г. 23:09