Срещи
Публична дискусия „Акценти от света на изкуството през 2022“
07 декември 2022, 18:00 ч., Гьоте-институт България, Голяма зала
„Акценти от света на изкуството през 2022“
Какво се случи на големите световни форуми за изкуство
Публична дискусия
07.12.2022, сряда, 18:00 часа
Голямата зала за събития на Гьоте-институт
Разговор с участието на:
Мария Василева
Вера Млечевска
Аксиния Пейчева
Красимир Терзиев
Модератор:
Лъчезар Бояджиев
Годината 2022 в изкуството беше белязана не само от „Голям шлем“ на международните събития, ако използваме този термин от тениса, но и от кулминацията на период на несигурност, екологична катастрофа, икономически сътресения, всеобща здравна криза и кървава, истерична война с ясно определени позиции „за“ и „против“... Новините носят усещането за всеобща несигурност относно бъдещето на човешкия род, „балансирано“ от нарастващото осъзнаване, че планетата ще оцелее и без нас, инвазивния вид Homo Sapiens,. Апокалиптичните новини изобилстват – от стрелби в САЩ до бомбардировки в Украйна и Кюрдистан, от ураган извън сезона до огромни наводнения в Пакистан, от земетресение в Индонезия до земетресение в Турция и т.н. Медиите (а може би и визуалните изкуства?) едва смогват да „покрият“ новините, камо ли да ги осмислят... Спиралата се върти все по-бързо.
И така – „Големият шлем“ на събитията в света на изкуството през 2022 г... Годината, в която за първи път от години насам съвпадат documenta 15, Manifesta 14, 59-ото Биенале във Венеция и 17-ото Истанбулско биенале. Дори няма да говорим за другите важни за споменаване (некомерсиални) арт събития от 2022 г. – 12-ото Берлинско биенале, 16-ото Лионско биенале, 7-ото Сингапурско биенале или някое от другите „Б“ събития, случило се някъде из света със или най-често без наше участие (базирани или родени в България художници, куратори и теоретици). Последното Сингапурско биенале например беше озаглавено Natasha, което като че ли е многозначително – с женски имена (в случая име, което е необичайно дори за мегаглобалния и пълен с преселници град-държава Сингапур) са кръщавали ураганите... Не по-малко значимо е, че женските имена изглежда се изчерпали, затова наскоро са започнали да дават мъжки имена на урагани – ироничен обрат в поставянето под въпрос на патриархалния ред...
Някои от тези събития са били професионален „трамплин“ за местната българска арт сцена; участието в тях често е водело както до слава, така и до обвинения. Някои са били в голяма степен недостъпни. Винаги става дума и за обществена подкрепа, за артистична и критическа осведоменост по темите, повдигани на такива събития. Осъзнаването на факта, че кураторът е просто едно човешко същество със собствени интереси и приоритети, което не е длъжно да обръща внимание на никого, изглежда бавно се признава за сметка на очакването, че видите ли големият, международен свят на изкуството ни дължи нещо. В крайна сметка всичко това е въпрос на участие, на това да бъдеш част от, да споделяш проблемите на света като цяло; не само очаквайки някаква облага, но и да си готов да поемеш/споделиш отговорността за трудните изпитания, пред които са изправени всички хора.
Публичната дискусия под работното заглавие „Акценти от света на изкуството през 2022“, която ще се проведе на 7 декември 2022 г., сряда, в Гьоте институт - България, ще се опита да обобщи четирите „най-близки до нас“ арт събития на годината, като първите четири, споменати по-горе, са „Големият шлем“ на 2022 г. Участващите експерти – куратори, критици, теоретици и артисти – ще представят обобщение на тези събития и заедно с публиката ще се опитат да откроят общи или различни кураторски проблеми, тенденции в областта на изкуството, теми, материали, проблеми на пола, постколониална или неолокална/глобална динамика, ключови думи и терминология за описание на актуалните художествени практики и проблеми, които са били поставени от тези събития. Например изобилието от селскостопански жаргон и термини като „компостиране“ в кураторските концепции на някои от тези събития; или акцента върху разчупването на формата на биеналето като добре рамкирано начинание от типа „бял куб“; или вниманието, което се отделя на публиката; или не на последно място – скандалите, които се пораждат при масовото излагане на изкуство от цял свят пред често силно локализирана публика и нейните нагласи.
~ Лъчезар Бояджиев,
София, ноември, 2022