Срещи

„Целувки през лупата” - разговор с чешкия художник Иржи Кованда

30 ноември 2015 г., 18 ч., Чешки център, София

„Целувки през лупата” - разговор с чешкия художник Иржи Кованда


◊ ПОКАНА

Институтът за съвременно изкуство – София,
съвместно с Чешкия център в София
Ви канят

на „Целувки през лупата” - разговор с чешкия художник Иржи Кованда

С участието на кураторите Едит Йержабкова и Яра Бубнова, и художниците Збинек Баладран и Лъчезар Бояджиев

30 ноември 2015 г., понеделник, 18 ч., Чешки център, София

Названието на тази среща (предложено от Лъчезар Бояджиев) препраща към пърформанса на художника „Целувки през стъкло”, реализиран в Tate Modern на 10 март 2007 г. В този пърформанс авторът, намиращ се зад голяма стъклена витрина, кани минувачите с помощта на надпис върху табелка да го целунат през стъклото. По свидетелството на очевидци, много хора преодоляват смущението и объркването, опасенията и притесненията като дават своята целувка.

От самото начало на пътя си на художник, Иржи Кованда, в момента най-известното по света име от чешката художествена сцена, основава работите си върху непосредствената реалност. Той се занимава с делничния живот, с мимолетни събития, с променливостта на човешкия живот. Неговите акции, импулсите, които ги предизвикват, сценариите им, са според автора продиктувани от субективни моменти – любовта, общуването, приятелството – тези най-естествени стремежи за всеки човек. Умението на Кованда да въвлича хората, дори абсолютно непознати, в „отношения” чрез поглеждане в очите им, чрез обръщане в тяхната посока, чрез желанието да се запознае с тях, преодолява анонимността и връща „комуникация” като понятие към човешките й измерения.

Каним ви на разговор за „алтернативността” в изкуството, за потенциала на „деликатния” пъблик арт, за съществуването извън мейнстрима, за личното, за романтиката в живота и изкуството.



◊ ПОВЕЧЕ ЗА ХУДОЖНИКА

Иржи Кованда (*1953, Прага) е един от най-експонираните чешки художници в международен мащаб. В момента е на едногодишна резиденция DAAD в Берлин. Въпреки това остава много важна фигура в рамките на чешката културна сцена, която е повлияла върху вижданията на няколко поколения творци. Ръководител е на ателие „Пърформанс“ във Факултета за изкуство и дизайн към Университета „Ян Евангелиста Пуркине“ в Усти над Лабем, но работи и като преподавател в ателие „Живопис II“ в Академията за изобразителни изкуства в Прага.

Работите на Иржи Кованда са представени в престижни световни институции и на международни прегледи, например в Museo Reina Sofía в Мадрид, Secession във Виена, Tate Modern London, São Paulo Biennial 2012, documenta 12 в Касел и др.

Международният интерес към него се появява след актовете и интервенциите му през 70-те и 80-те години на миналия век, които стават част от големи проекти, отбелязващи и включващи изкуството на бившия Източен блок обратно в международен контекст (East Art Map, Body and the East, Parallel Actions).

Кованда се появява за първи път на художествената сцена заедно с втората вълна на чешкото актово изкуство в края на 70-те години. Неговите незрелищни действия и интервенции разположени в обществени и частни пространства се базират на детайлен сценарий и са нещо като запис на общата социална ситуация и позиция на индивида в социалистическа Чехословакия. Те са толкова фини, че в своята физическа външност могат да останат абсолютно незабелязани. Затова още в началото, представянето им на зрителите е замислено под формата на документация, някакъв протокол изхождащ от структурата, а днес вече установената естетика на концептуалното изкуство. Тези действия и инсталации значително се различават от предишните мероприятия на групата чешки творци свързани с движението „Fluxus“ и други съвременници на Кованда, които изследват физическите и екзистенциални граници на реалността.

В интерес на международната критика и теория за отношенията на източното и западното полукълба, действията на Кованда са интерпретирани като политически ангажирани, като лична съпротива, която се стреми да защити остатъците от индивидуализма и хуманизма в обществото подлежащо на постоянен контрол.От средата на 80-те творбата на Кованда, под влиянието на постмодерното мислене, се ориентира към класическите медии – рисунка и живопис, а по-късно и към обекта, като продължение на минимализма и концептуализма от 60-те и 70-те и ги премества в съвременната поза на преходното, мимолетното и сръчното. Чрез този подход към обективността Кованда предвещава тенденцията на т. нар. незабележимо изкуство, вариант на релационната естетика на Бурийо, която става актуална за младото поколение творци в началото на новото хилядолетие.

Иржи Кованда е представен от галериите gb agency в Париж, Krobath във Виена и Берлин, WALLSPACE в Ню Йорк и галерия SVIT в Прага. Българската общественост имаше възможност да се запознае с неговата изложба „Nothing in the Middle“, която беше показана в началото на тази година в галерия „Сариев“ в Пловдив.



Автор: ИСИ - София
29.11.2015 г. 20:14
Посетено: 692
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/8/news/22482-tseluvki-prez-lupata-razgovor-s-cheshkiya-hudozhnik-irzhi-kovanda