Отзиви

А днес накъде?

За филма на Рангел Вълчанов

А днес накъде?
Среща с режисьора в Севлиево


„С филмите „А сега накъде” и „А днес накъде” Рангел Вълчанов изпреварва времето”, с такава оценка за известния български режисьор кинокритикът и организатор на кино „21 век” Маргарита Бориславова откри срещата с него в Севлиево. С новия му творчески продукт започна Седмицата на документалното кино в града.

„А днес накъде” е документален филм-продължение на добилия популярност преди 20 г. „А сега накъде”, който разкрива не само времето и нравите на обществото, но и поставя много високи критерии откъм режисьорски замисъл, идеи и психологическа характеристика. Една част от младото поколение на тогавашното време – и актьори, и зрители, не успява да вмести ценностната си система и в днешното, а замисълът на Рангел Вълчанов за изследване състоянието на героите преди и сега отново надхвърля времевите граници. „А днес накъде” концентрира мисълта и погледа не само върху бунтарското поколение на соцвремето, а и върху невъзможността му да се вмести в рамките на псевдодемокрацията ни.

Както в „А сега накъде”, така и в „А днес накъде”, както тогава, така и днес съдбата на различните и талантливите зависи от никому неизвестни хора, осветени от светлината на собствените си прожектори, но невидими за останалите. Това е само един от перфектните образи на малкото общество и на нежеланието на младото поколение да го приеме, на отдалечеността на принадлежащите към соцматрицата от тях и от другите. Затова режисьорският замисъл ражда и толкова абсурдните им предложения, които поставят героите на „А сега накъде” извън психологическата граница, но и ги издигат на по-високо ценностно ниво, тъй като всеки от тях носи мечтата за принадлежност към онази част от обществото, която се крепи от духовността.

„Необичаен филм, незрелищен, разхлабен откъм сюжет”, казва Рангел Вълчанов за продължението „А днес накъде”. „Искам да разкажа за едно поколение, което наричам жертвено, тъй като е избрало орисията да се роди в най-тежките дни на една държава и общество”, продължава той. С промяната на времето се променя и ценностната система, но тези, които не успяват, поемат по друг път – на уплахата, депресията, неяснотата, различността. Едни от представителите на онова поколение и герои на филма – Чочо Попйорданов, Дарина Павлова, Георги Стайков и др., платиха много висока цена. Според Рангел Вълчанов това поколение и сега не може да воюва, защото не може да смени идеите си. Обратното би означавало стъпване на два бряга или влизане там, закъдето им трябват лакти и друга ценностна система. „То е ранимо и затова не желае да участва в такава борба, но е и най-симптоматичното за едно общество, което развива типично криминално поведение”, казва Вълчанов и продължава: „Малко сбъркано време. На хората, които имаха смелостта да удържат човешкия си образ, им е трудно, но иначе ставаме постоянни клиенти на WC”.

След 20 години „А сега накъде” продължава да звучи пред хлопнатата врата на обществената ценностна система, за да се промъква неловко чрез „А днес накъде” с въпроса „Колко кинта струвам?” дори по отношение на религиозната търпимост. Във финалния кадър „Тайната вечеря” Рангел Вълчанов отново прескача времевите граници. Молитвата „Отче наш” се слива с мюсюлманската. „Исках да ратувам примирението на религиите, че Бог е един и че талантът е вид духовност и религия”, споделя той във време на фундаментализъм. Колко кинта струваме днес и къде?


Автор:
Ани Русева
Публикация:
18.05.2008 г. 17:26
Посетено:
1509
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/64/news/5902-a-dnes-nakade