Отзиви

"Съседите" - изследване на сложната памет на оцелелите от комунистическите лагери

Анастасия Великова за инсталацията „Съседите“ в българския павилион на Венецианското биенале на изкуствата 2024

"Съседите"  - изследване на сложната памет на оцелелите от комунистическите лагери

Анастасия Великова е студентка по история на изкуството в Лондон. След посещението си в българския павилион на Венецианското биенале за изкуствата, тя създава проникновен текст за инсталацията „Съседите“, който публикува в History of Art Equality, Diversity and Inclusion Student Journalist.

„Съседите“ - изследване на сложната памет на оцелелите от комунистическите лагери

Мръсни съдове, оставени в мивката. Хляб на кухненската маса. Бръмчене на комари. Объркващото усещане за присъствие в изоставен дом. История, останала неразказана. Един дълго крит спомен внезапно се разкрива. Кой има власт над нашата памет? А какво да кажем за нашата колективна памет? Можете ли някога да възстановим минало, което е било скрито или изтрито?

Българският павилион на Венецианското биенале на изкуствата през 2024 г. представя сложното понятие за памет. „Съседите“ (2024) е интерактивна мултимедийна инсталация, създадена от Красимира Буцева, Лилия Топузова и Джулиан Шехирян, и изследва сложната памет на оцелелите от лагери за принудителен труд и политическо насилие по време на комунистическия режим в България.

„Непременно трябва да се види“, според The ​​Art Newspaper и The Guardian, проектът е плод на двадесет години изследвания на тримата създатели и повдига въпроси за историята на паметта, травмата и политическото насилие. Със съдействието на куратора Васил Владимиров, павилионът е тържествено и мощно пространство на запомняне и „не-премълчаване“.

Темата на 60-ото Венецианско биенале е „Чужденци навсякъде“, а „Съседите“ изследва идеята да бъдеш чужденец в собствената си страна – „съседът“, с когото живеем съвсем наблизо, но всъщност не знаем нищо за него, обяснява Буцева пред Софийския правозащитен форум. Творбата споделя истории за трудовите лагери, които са останали неразказани и забравени от колективната памет на България.

В павилиона е пресъздаден дом с всекидневна, спалня и кухня. Той е предназначен да представя къщите на оцелелите, пространства, които Буцева нарича „народни мемориални музеи“. Пространството е изпълнено с обикновени вещи, с чинии в кухнята, храна в хладилника, стара шевна машина и грамофон. Има обаче и необичайни предмети като пръст, вода, камъни и трева от бившите затвори в Белене и Ловеч - най-големите трудови лагери.

Пространството е изпълнено с какофония от звуци - пеене на птици, бръмчене на комари, разбиване на вълни. И, разбира се, свидетелствата на оцелелите.

Работата е продукт на ровене в архиви, четиридесет интервюта и търсене на скрити документи. За съществуването на лагерите и за принудителния труд, който се извършваше там, се говори шепнешком, докато те функционират.

Хората биваха арестувани и изпращани в лагерите, защото режимът ги смяна за заплаха. А причина за това е знаенето на езици, слушането на западна музика или дори носенето на модерни дрехи.  Обвиненията срещу затворниците са неясни, неразумни. Те са изпратени в лагерите без съд.

След като местата за въдворяване са закрити, паметта за тях постепенно изчезва. Единственото, което остава на оцелелите, са  собствените им домове и личните им истории. И това е начинът да се запази паметта жива. Тази памет остана по-скоро лична, премълчана в колективната памет. Поне за известно време.

Красимира Буцева е визуален артист, изследовател и писател, живеещ в София и Лондон. Старши преподавател в Лондонския университет по изкуствата, тя е прекарала по-голямата част от живота си между Западна и Източна Европа. Нейните творби се занимават с политическо насилие, травматична памет и официалната и неофициалната история на Източна Европа. И така, когато преди десет години, докато прави магистърска степен по фотография в университета в Портсмут, тя открива историята на трудовите лагери. Заинтригува се защо няма официални паметници или мемориали за тази ужасяваща история.

Скоро тя се запознава с Лилия Топузова, асистент по история и творческа нехудожествена литература в Университета на Торонто и режисьор на документални филми, който работи с архивни материали за лагерите.

Двете се срещат с Джулиан Шехирян, мултимедиен артист и изследовател,  докторант по история на науката в Принстънския университет, САЩ, който работи върху следвоенна и транснационална история, както и история на вниманието и психотерапията.

Тримата обединяват своите изследвания и започват пътуването си в скритото минало. Най-вече чрез свидетелствата на оцелелите и техните домове.

„Съседите“, както ги наричат, са оцелелите от травмата, те са забравените и непознати чужденци в собствената си страна. Съсед може да е някой, с когото познавате отдавна, но рядко си говорите задълбочено. И се оказва, че не знаете нищо за него. Вие сте непознати, но някак интимно свързани от пространството.

Това са „съседите“, присъстващи в творбата, и те представляват три различни проявления на паметта. В пространството на хола чуваме свидетелствата на оцелели, които са споделяли своите истории публично, те искат да бъдат чути, да бъдат запомнени. В пространството на спалнята, считано за по-интимно, има свидетелства на оцелели, които никога преди не са говорили за преживяното - дори със семейството или приятелите си, но са решили най-накрая да споделят своите истории. Кухнята, пространството на усамотението, е изпълнено с човешко присъствие, но няма гласове, само околни звуци. Тук са „съседите“, които никога не са успели да разкажат своите истории, защото са били заглушавани.

Усещате присъствието им и се чувствате свързани с тях, въпреки че не ги чувате.

„Съседите“, проектът, който представя България на Биеналето, е плашеща. Отваря очите за истинската бруталност на комунистическия режим в България и за забравата в обществото. Това мощно пространство на колективно изцеление е стъпка напред в създаването на официален мемориал, пространство на спомен и приемане.

Лора Къминг от Observer го нарича „най-деликатният и елегичен израз на една ужасна история“. Пространството ви позволява да се потопите в уханието на старите мебели, в мултимедийните проекции на природата. Допуска ви вътре и ви кани да участвате в запомнянето.

.................

  • Текстът е публикуван в History of Art Equality, Diversity and Inclusion Student Journalist.

 

Автор:
Екип на Български павилион на Венецианското биенале
Публикация:
22.09.2024 г. 14:39
Посетено:
327
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/64/news/39835-sasedite-izsledvane-na-slozhnata-pamet-na-otselelite-ot-komunisticheskite-lageri