Отзиви
Корейска музика на сцената на Международния фестивал „Софийски музикални седмици“
За общия път към искреното и истински почувствано съвременно изкуство
В новото си издание Международният фестивал „Софийски музикални седмици“ отново спази многогодишната традиция да поднася празнични изненади. Сред тях се открои камерният концерт на 27 юни, анонсиран като „Епос за любов и раздяла“. Под това романтично заглавие бяха представени творби от шест съвременни южнокорейски и двама български автори.
За трета поредна година фестивалът се превръща в мост между нашите две далечни култури. Впрочем, това е вярно единствено по отношение на географското им местоположение на два различни континента. Лекцията „Смес от звуци, смес от култури“ на проф. Гонйонг Ли за създаването и развитието на професионалната композиторска школа на Южна Корея подчерта най-важните акценти в нейната недълга летопис, които разкриха множество неочаквани паралели с българската музикална история, предизвикали оживена дискусия сред присъстващите гости.
В своето слово г-жа Бокнам Ли, композитор и председател на The Society for East-West Music (Музикалното общество заедно с Министерството на културата, спорта и туризма и Посолството на Южна Корея, с Arts Council Korea и с Национален фонд „Култура“ има важна роля за организирането на събитието) изрази надежда, че музикалното сътрудничество в рамките на динамичния и креативен международен фестивал ще се утвърди като ценна възможност за разширяване на хоризонтите на музикалния и артистичен обмен между двете държави. Създаденото през 2010 г. Музикално общество Изток-Запад насочва своята активна дейност към изучаване на корейската традиционна музика и стимулира композиторите да създават произведения, обагрени от нейния автентичен колорит, но и наситени със съвременна енергия и експресия. Именно тази смес от „звуците“ на миналото и настоящето, от „гласовете“ на близки и далечни култури прозвуча в представените авторски творби, написани през последните 4 години.
В Концертната зала на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ многобройната публика с любопитство проследи появата и изпълненията на корейските традиционни инструменти гаягъм с неговите 25 струни; бамбуковата флейта дансо и 80-сантиметровия дегъм; изключително атрактивния духов сенхуан, който с множеството си различни по дължина тръби удивително наподобява малък ръчен орган; духовия тепьонсо, широко използван в жанра на военния марш заради високия му регистър и пронизителен звук; изработения от кожа джангу, който е най-популярният ударен инструмент. Техният специфичен тембров колорит в съчетание с характерни техники на звукоизвличане създаваха усещане за древна, отдавна отминала епоха и в същото време разказваха истории за любов и раздели, които преживяваме и в ХХI век. Изпълнителите на сцената бяха участници в приковаващо вниманието ритуално действо, което със слово, музика и танц докосна архаичната корейска традиция и, оттласквайки се от нея, я поднесе в един синтетичен съвременен пърформанс. За това допринесоха характерното народно пеене и изключително въздействащият танц. Бяхме свидетели на взаимно проникване на коренно различния артистичен опит на европейско и азиатско изкуство, чийто синтез в съвместните изяви на Дохьон Ким (тенор), Юрий Николов (тенор), Свилен Денчев (баритон). Георги Димитров (баритон), Елена Механджийска (сопран), танцьорите Йонсанг Гуон, Ксения Бакалова и Марина Хараламбова (хореография Татяна Соколова) разкри многопластовата образност на представените произведения. Техният изящен рисунък намери елегантна интерпретация в лицето на българските инструменталисти. Тук блесна високото професионално майсторство на Теодора Атанасова (виолончело), Даниела Янева (пиано), Васил Василев (кавал) и Чарли Милов (перкусии), които с артистичност и младежко себеотдаване постигнаха перфектния синхрон с корейските си колеги.
Струва ми се, че авторите на представените творби не само с удоволствие и удовлетворение слушаха смесените изпълнения, но вероятно долавяха и нови нюанси в тяхното звучене, проблеснали в резултат на европейската сетивност. Именно тя, следвайки своите ориентири към непознатото, разкри по-различни от вложените в произведенията оттенъци на музикални емоции. Чувства на любовен екстаз и отчаяние, на щастие и раздели, на скръб и възторг, на гняв и копнеж – целият този епос зазвуча в произведенията на Гонйонг Ли, Бокнам Ли, Юнгьонг Парк, Ънхе Ким, Соккън Гил и Уиьон Ким като могъща възхвала на Човека.
Искам специално да отбележа участието на нашите композитори Георги Арнаудов и Асен Аврамов с двете световни премиери на техните произведения „Песен“ за дансо и сенгуан и „Вятърът между клоните“ за дегъм и перкусии, които смесват традиции в перфектно равновесие, подсказвайки отново, че физическият свят е твърде ограничен, но човешката емоция е безгранична.
За успеха на концерта и на лекцията на проф. Ли допринесе г-жа Суми Ким, която от години живее у нас, сърцато и по равно пропагандира и двете култури и с перфектния си български език беше блестящ медиатор между публика и творци.
Представянето на корейски и български произведения в рамките на Международния фестивал „Софийски музикални седмици“ отново доказа колко относително понятие са границите в творчеството и колко нелепо е да мислим за другостта с категорията „чуждо“. И колко малко усилия са необходими, за да открием общия път към искреното и истински почувствано съвременно изкуство.