Отзиви
Аплодисменти за столичните премиери 2021 на "Тютюн" и "Амадеус" на Варненския театър
Юбилейните постановки за 100-годишнината на Варненския театър бяха показани на 10 и 11 октомври в Театър Българска армия и Народния театър
Възторжени отзиви на столичната публика
Получихме възторжени отзиви от столичната публика за двата юбилейни спектакъла за 100-годишнината на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ „Тютюн“ и „Амадеус“, които представихме на 10 и 11 октомври 2021 г. в Театър Българска армия и Народния театър.
Единодушно е мнението на всички, че гастролът с тези две топли, топли премиери свидетелстват за един мащабен поглед и многоспектърност в подбора на заглавия, които очертават амбициите и перспективите за развитието на нашия театър. От първата българска театрална постановка по оригиналния, нецензуриран роман на Димитър Димов, драматизация на Юрий Дачев с режисура на Бина Харалампиева до „Амадеус“ от Питър Шафър на режисьора Стайко Мурджев, от високата българска класика до световната класика, от майсторския прочит на един зрял и отдавна утвърден режисьор до интересния прочит на един режисьор от по-младото поколение – вписан в тези широки граници, гастролът показва не на последно място и големия потенциал и театралното можене на варненските драматични артисти.
Театрални творци, критици и почитатели на театралното изкуство дадоха положителни оценки за двете различни, но и двете силни представления. Нещо повече. Зрителите продължиха да споделят с мен емоционалните си и възторжени отзиви за „Тютюн“ и след премиерата, на следващия ден, чак до вдигането на завесата на „Амадеус“. Много добро впечатление прави многопластовата актьорска игра, неслучайно варненските актьори пресъздават богатата палитра от разнородни типажи, с открояващите се млади актриси Христина Джурова и Александра Майдавска. В главните роли блестящо се представят гостите Калин Врачански – Борис Морев, Диана Димитрова – Ирина и нашият изключителен Стоян Радев – Фон Гайер.
На втората вечер от гастрола ни в София представихме „Амадеус“ - едно предизвикателно заглавие, което изисква голяма доза смелост, за да бъде поставено, както споделиха театрални наблюдатели. Най-малко защото всеки зрител, влизащ в театралната зала, неминуемо ще направи сравнение с прочутия филм на Милош Форман. С „Амадеус“ ние поднасяме един модерен прочит на Стайко Мурджев, направен изцяло със силите на нашия театър. Преди спектакъла имахме някои стресови моменти около иновативните светлинни решения, но техническият екип се справи и аз му дължа специална благодарност за това. За бъдещи гастроли ще предвиждаме по-дълъг подготвителен период за адаптация на „Амадеус“ на чужда сцена. Всичко това остана скрито за столичната публика, която богато възнагрдаи „Амадеус“ с аплодисменти. Тук ще споделя само едно мнение, от което – няма да крия – ми стана много приятно. Председателят на Клуб „Отворено общество“ Свилен Спасов ми разказа, че е гледал много добри постановки на различни сцени в Лондон и на други места по света, качеството на „Амадеус“ е съизмеримо с тях и това го накарало да се почувства горд като варнененец.
Даниела Димова - директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна
“Тютюн“ ме грабна
Спектакълът на Варненския театър „Тютюн“ ме грабна първо с ритъма, който следва от началото до края. С усещането за задъхаността на епохата, която романът пресъздава, за бързото живеене и изгаряне на героите.
Сценографията на Свила Величкова с постоянно вдиганите и сваляни щори също участва в този главоломен ритъм, като рязко отделя сцените една от друга. Адаптацията на Юрий Дачев успява да концентрира романовото време в близо два часа, без да прави компромиси с духа на произведението.
Постановката на Бина Харалампиева, за мое приятно учудване, е болезнено съвременна с акцента си върху пагубното въздействие на властта и парите.
Актьорският ансамбъл в своята цялост е съвършено адекватен на високите очаквания, които поражда прочитът на това произведение от литературния ни канон. Естествено, най-много очаквания има към двойката главни герои – Ирина и Борис Морев, а Диана Димитрова и Калин Врачански се справят достойно. Както и Стоян Радев в образа на Фон Гайер.
Покрай този първи театрален прочит на „Тютюн“ се запитах каква е причината стойностни български романи да нямат съвременни филмови и театрални интерпретации. Варненският спектакъл показва, че това не просто е възможно, то е наложително.
Людмила Димова - ред. в Портал Култура, изкуство и общество
„Амадеус“ е представление - събитие
Спектакълът "Амадеус" от Питър Шафър, продукция на Драматичен театър „Стоян Бъчваров“, режисирана от Стайко Мурджев, е спринт, който безмилостно въвлича публиката в себе си още от самото начало - излизането на Салиери (Стоян Радев) от ваната до грандиозния финал - иконостасното издигане на Моцарт (Ненчо Костов).
Ненчо Костов изживява без суета, сурово и крайно съдбата на Избрания, както малко актьори можем. Истинско явление. Съперничеството със Стоян Радев е начинание тежко. Неговият Салиери притежава моцартова виртуозност и рацио на композитор минималист. Христина Джурова е неузнаваема.
Всички! Гергана Арнаудова, Ивайло Иванов, Симеон Лютаков, Веселина Михалкова, Константин Соколов, Пламен Димитров, Даниела Викторова, Недялко Стефанов, Александра Майдавска, Роберт Ваханян, Свилен Стоянов са съучаствали в създаването на представление-събитие, с което могат да се гордеят и вдъхновяват с години. За пореден път варненската трупа уплътнява сцената до там, че зрителят потъва в илюзията (този път съзнателно) и забравя къде е, без да търси отговор.
Васил Дуев - актьор и режисьор