Отзиви
Игра с огледала в галерия „Нюанс”
За изложбата „Силуети в огледалото“ - скулптури и огледала
Оглеждането в огледалото може не винаги да е от най-приятните изживявания, но галерия „Нюанс” го прави чисто естетическо преживяване. Лятната експозиция на „Нюанс” е необичайна – по стените на галерията са подредени голям формат (може да ги наречем салонни) огледала с разкошни рамки, сами по себе си произведения на изкуството, пред които са поставени скулптури. По този начин посетителят има възможност да огледа пластиките от всякакъв ъгъл. Много необикновено заиграване с гледната точка върху изкуството! Нетрадиционно е и това съчетаване на утилитарното и възвишеното, реалното и мистичното, което носят в себе си изначално огледалата. Малко галерии в България биха си позволили подобни експериментални съчетания, за разлика от чужбина, където отдавна оригиналното и необичайно хрумване, дори хуморът вървят ръка за ръка със съвсем христоматийни творби, но ние някак си още гледаме прекалено сериозно на изкуството. Но ето, изложбата „Силуети в огледалото“ разчупва този модел и ни кара да преоткрием много неща.
На първо място може да преоценим отношението си към огледалото. Експозицията доказва, че то също може да бъде произведение на изкуството, както и самата скулптура. И прекрасно да си взаимодейства с нея. Е, разбира се, ако притежава такива великолепни рамки като тези, показани в изложбата, в чиито детайли може да разпознаем някои от големите течения в изкуството от XIX и XX век, като например ар деко. Благодарение на огледалното изображение може да разгледаме например пухкавата „Венера” на Нели Христова почти на 360 градуса. И да се полюбуваме на кръглите й форми като видим кого тя носи като перце в едната си ръка. Може би най-силен ефект от огледалното изображение има скулптурата „Мръсница” на Крум Дамянов. Виждаме гола жена в еротична поза, извърната назад. Фигурата сигурно би останала неразгадана за зрителя, ако не беше нейното отражение. Тогава се вижда изражението на лицето и цялата й предизвикателна поза. Това е един типичен пример за творчеството на Крум Дамянов – когато гледаш неговите сложни, често завихрени фигури едва при по-внимателно вглеждане може да разбереш точно какво е изваял маестрото. Изключително сложна за изпълнение творба. Огледалата позволяват естетически да оценим голите или полуголите фигури. Особено атрактивно е момиченцето с истинска панделка в косата. Истинска изненада обаче са неясните, абстрактни пластики, които с изключителна вещина и вкус са поставени така пред огледалата, че да може да видиш и оцениш тяхната оригиналност и нестандартна форма. И да заблестят с пълна светлина. Това са трите скулптури на Валентин Митев с необичайното име „Мекица”, изпълнени от желязо, дърво и гранит.
Атрактивната игра с огледалата в галерия „Нюанс” позволява и на самия зрител да стане част от изложбата. Да влезе в непосредствен контакт с изкуството, с тази прекрасна среда. И така да се приобщи непосредствено към това невероятно естетическо преживяване. А това не се случва всеки ден, нали.