Отзиви

Опасните тайни на Big Brother във „Вездесъщият”

За филма „Вездесъщият” на режисьора Илиян Джевелеков

Опасните тайни на Big Brother във „Вездесъщият”


Без съмнение новият български игрален филм „Вездесъщият” на Илиян Джевелеков ще се хареса на публиката. За това има редица предпоставки – модерно и майсторски е направен, заснет е като рекламна картичка, става дума за лъскав живот (а това се харесва на зрителите), има добре оплетена и интересна история, жестоки коли и красиви жени, харизматичен актьор в главната роля, плюс модерни технологии – какво друго повече трябва, за да стане хит. Но зад гланца на „Вездесъщият” прозира нещо по-интересно и точно затова ще стане дума по-нататък.

Сюжетът е прелюбопитен. Животът на рекламния бос  Емил Борилов (Велислав Павлов) върви на пръв поглед по мед и масло – има дом на аристократ в центъра на София, луксозно порше, красива съпруга (Теодора Духовникова), която работи от вкъщи като психотерапевт, неговата помощничка (Анастасия Лютова) всъщност върти цялата „черна” работа в бизнеса, той само прелита през офиса с поза на творчески гений, за болния му баща (Михаил Мутафов) се грижат помощници и майка му, синът му – тийнейджър е зает по цял ден с приятелката си. Както се вижда, всичко би трябвало да е наред, но на главния герой му е скучно. Той почти е изпаднал в депресия и няма никакъв източник за вдъхновение. А се е амбицирал да напише поредния литературен бестселър. Един инцидент вкъщи обаче отприщва лавина от събития, с големи последствия. Започват да изчезват антики и Емил решава да сложи камера, за да разбере кой свива вещите. Това би могло да стане и отлична завръзка за неговия нов роман. След като разбира кой е и вещите са върнати, той
обаче прави груба грешка – наслагва камери навсякъде вкъщи и в офиса, ей така от любопитство. И в крайна сметка ще плати горчива цена за тайното си воайорство.

След този филм името на Велислав Павлов като Емил Борилов безспорно ще стане известно на широката публиката, но той има богат опит в театъра, предимно в независими продукции, играе и на сцената на Народния театър, познаваме го и от сериала „Отплата”. Същото може да кажем и за другите по-непознати за зрителите актьори, като Тони Минасян и Весела Бабинова, но тук веднага трябва да отбележим, че целият кастинг е безпогрешен и няма едно слабо звено – като започнем от Михаил Мутафов в ролята на бащата на героя, Борис Луканов - тъстът, Анастасия Лютова – помощничката на Емил и нейния бизнес партньор – Георги Стайков, Ирмена Чичикова като приятелката на съпругата, както и останалите в по-малките роли. За виртуозната операторската работа на майстора Емил Христов просто няма какво да се добави, както и за останалите двама от триото на „Мирамар филм” - съсценариста Матей Константинов и художника Георги Димитров.
 
„Вездесъщият” ни предупреждава за опасността от навлизането на технологиите в нашия живот, които могат да доведат до неочаквани етични и морални казуси и това е първата голяма тема, която поставя филмът. От нея произлиза въпросът – дали не назрява моментът да се регулира обсегът на всевиждащото око на Big Brother, дали тази „прозрачност” няма да доведе до промяна в нашите отношения и поведение? Това са глобални въпроси, с които светът тепърва ще се занимава.

Зад тези по-лесно разгадаеми въпроси обаче филмът сякаш мимоходом засяга още нещо много важно. Че дори и да сложим навсякъде камери, страданието на хората до нас пак може да остане невидимо. Например, Емил Борилов така и не разбира за истинските чувства на помощничката му към него, защо съпругата му непрекъснато плаче на дивана. Трябваше тя да му обясни как се чувства и защо, за да разбере той защо тя се държи така към него. Тоест, ако го няма желанието наистина да разберем другия, без съчувствие и съпричастност, ние пак ще живеем в състояние на отчуждение и на самота, която лесно може да стигне до отчаяние, дори и да сме най-добре платеният рекламен агент и да подсигурим живота си с камери. 

Филмът „Вездесъщият” стана носител на голямата награда на тазгодишния фестивал за българско игрално кино „Златна роза” във Варна. Освен това лентата обра още 4 приза: за най-добра мъжка роля – на Велислав Павлов, Теодора Духовникова взе отличието за женска роля за ролята на съпругата (поделена с Ирини Жамбонас за „Посоки”), освен това филмът бе удостоен с наградата на критиката и на публиката.

„Вездесъщият” е дело на продуцентската компания „Мирамар филм”, която стои зад изключително успешни проекти като "Дзифт" и “LOVE.NET”. Подкрепен е от Националния филмов център.

Автор: Мариана Първанова
12.10.2017 г. 15:09
Посетено: 1826
Етикети: Мариана Първанова, отзиви, Илиян Джевелеков, Вездесъщият, български игрален филм
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/64/news/26446-opasnite-tayni-na-big-brother-vav-vezdesashtiyat