Отзиви
Aвангардният мюзикъл „Граф Монте Кристо” – успех за България и Варненската опера
Анкета с участници и зрители по повод спектакъла на 17 октомври 2016 г. в София, НДК
Ив Деска – автор на либретото, текстовете на песните и музиката на „Граф Монте Кристо”:
Прекрасен спектакъл! Изключително съм впечатлен от постановката и цялата организация на моя мюзикъл „Граф Монте Кристо” от Варненската опера. Моите адмирации към директора Даниела Димова, режисьора Петко Бонев, диригента Страцимир Павлов и целия екип! В софийския спектакъл блестяха в главните роли Илина Михайлова и Христо Ганевски. Впечатлиха ме и останалите солисти с по-големи или по-малки роли. А 3 D мапингът на Полина Герасимова, както и сценографията и костюмите на Ася Стоименова, са достойни да бъдат представени във всеки един от 40-те театъра на Бродуей.
Росица Кавалджиева – музикален журналист, БНР:
С 10-минутни аплодисменти публиката в зала 1 на НДК заслужено възнагради спектакъла на Варненската опера, в който оживяха героите на знаменития приключенски роман на Александър Дюма. Мюзикълът „Граф Монте Кристо“ вече пожъна огромен успех на световната си премиера на ММФ „Варненско лято“ и след това на откриването на фестивала „Сцена на вековете“ във Велико Търново. Но на 17 октомври голямото предизвикателство беше присъствието на самия автор! Много висока оценка даде в разговора ни холивудският композитор от френски произход Ив Деска, създател на хитове за Мишел Сарду, Силви Вартан, Клод Франсоа, Франс Гал и други известни имена, автор на песните – победителки на Евровизия през 1971 и 1972 г., продуцент на първото американско турне на Тримата тенори.
Ето какво сподели Ив Деска за предаването „Каста Дива” на Програма „Хоризонт”, веднага след спектакъла: "Блестящо! Наистина много ми хареса начинът, по който е направено всичко. Постановката на Петко Бонев е чудесна. Полина Герасимова, авторката на 3 D мапинга, е изключително талантлив артист. Кастът е отличен – и певците, и балетистите. Много съм доволен! Премиерата на мюзикъла „Граф Монте Кристо“ се осъществи в България по една щастлива случайност. Но аз бях заинтригуван от Вашата страна още преди много години, когато написах първия си хит за Силви Вартан. Оттогава винаги ми се е искало да посетя България, особено откакто тя стана демократична държава. И ето че сега моят мюзикъл „Граф Монте Кристо“ беше поставен първо тук, дори преди Ню Йорк. Това е удивително! Имам големи очаквания за бъдещето на спектакъла, трупата на Варненската опера и нейния директор Даниела Димова”.
Проф. Светозар Донев - режисьор:
Много оригинален и интересен спектакъл, какъвто безспорно се прави за пръв път в България. Интригуващи сценични решения с прожекция и бърза смяна на кадрите – авангарден подход за поставяне на мюзикъл у нас. С него авторката на 3D мапинга Полина Герасимова адекватно пренася динамиката от живота на сцената. Силно ме впечатлиха постиженията на художничката Ася Стоименова и на диригента Страцимир Павлов, който очевидно плува в свои води. Оперните артисти обикновено трудно се приспособят към спецификата на мюзикъла, но тук случаят е различен. И това не е учудващо, защото преди „Граф Монте Кристо” Варненската опера вече има два други мюзикъла в репертоара си. Това са „Исус Христос суперзвезда” и „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха”, които аз имах удоволствието да поставя. Поздравления за режисьора Петко Бонев и хореографите Светлин Ивелинов и Антоанета Алексиева. „Граф Монте Кристо” е голям успех за България и за Варненската опера.
Веса Тонова – примабалерина, Софийска опера и балет:
В мюзикъла „Граф Монте Кристо” основните сюжетни линии са изведени много добре, така че да се разбере сложната фабула на романа. В спектакъла ясно проличава мотивацията на екипа и стремежа му да покаже най-доброто, на което е способен. А когато всички - оркестър, артисти и балетисти, са обединени от обща емоция и обща енергия, това веднага се предава на публиката. Зрителите в НДК го усетиха. Специално искам да поздравя балетните артисти, които се справиха перфектно и имат право на добро самочувствие. Варна, признавам, ми е на сърце. Не само защото има големи традиции в балета, а и защото в моята творческа кариера най-добрите ми партньори са били от Варна. Искрено се радвам, че варненската балетна трупа е навлязла в нов етап от своето развитие. Желая още много успехи, приятели!
Проф. Павел Герджиков - режисьор:
Искам да поздравя цялата трупа на Варненската опера за хубавата постановка на мюзикъла „Граф Монте Кристо”. Едно високо професионално и комплексно постижение, за което заслуга имат най-напред режисьорът Петко Бонев и диригентът Страцимир Павлов. За пръв път виждам този млад диригент и пианист и съм силно впечатлен от способността му да владее във всеки един момент спектакъла, като умело направлява връзката между музиканти, солисти, хористи и балет. Много добър музикант и много добър артист! Да добавя тук и балансирания звук. Във всичките си компоненти „Граф Монте Кристо” е един завършен и органичен спектакъл, който създава положителни емоции. Не крия и личното си пристрастие към солистите, повечето от които са мои студенти от Музикалната академия.
Юлияна Караатанасова – музикален критик:
Красиво, дълбоко разтърсващо преживяване бе столичната премиера на мюзикъла „Граф Монте Кристо”, по музика, либрето и текстове на песните на холивудския композитор Ив Деска. На 17 октомври зала 1 на НДК гостоприемно приюти вдъхновените солисти, оркестър, хор и балет на Варненската опера, които се раздадоха докрай на сцената и сътвориха режисьорските идеи на Петко Бонев. Мюзикълът прозвуча под ръководството на Страцимир Павлов - диригент и пианист, който създаде музикалния гръбнак на спектакъла, облечен в красота от художничката Ася Стоименова, хореографите Светлин Ивелинов и Антоанета Алексиева, диригента на хора Стефан Бояджиев и Полина Герасимова - автор на 3D изображенията.
Когато един спектакъл ражда нови звезди като младия Христо Ганевски (Едмон Дантес/Граф Монте Кристо) и вълнува с вокалното и артистично присъствие на сопрано като Илина Михайлова (Мерседес), когато двамата фокусират творческото вдъхновение и усилия на целия артистичен състав - впечатляваща редица от солисти, всеки от които се стреми да надскочи себе си и да израсне максимално в своята роля, когато случващото се на сцената разплаква публиката, когато привлича като магнит млади хора с чистотата и светлината на посланието, това е ясен знак, че нещо важно се случва на фона на бездуховното ни ежедневие. Случва се истинското изкуство, като един ориентир, който събужда човещината и красотата в душите ни. Варненска опера върви към професионално ниво, надхвърлящо националните критерии и създава културен продукт, който ще бъде адекватно оценен и в чужбина. Нови успехи и на добър час!
Мариана Първанова – журналист, в. „Монитор”:
Столичната премиера на „Граф Монте Кристо” бе като филмова версия. Мюзикъл като кино. Динамичен екшън, прекрасни 3D декори, които ни отвеждат в Марсилия през XIX век, както и виртуозни вокални изпълнения – това ни поднесе новаторският „Граф Монте Кристо”, с който Варненската опера гостува в София. Празникът беше двойно по-голям, защото специално за случая у нас пристигна авторът на либретото, текстовете за песните и музиката Ив Деска, добре познато име в Холивуд. В момента се водят преговори Варненската опера да представи мюзикъла и в чужбина.
Постановката е направена в духа на ХХI век с модерна визия, въпреки че запазва и белезите на историческата епоха. За това способства сценографията – напълно изчистена, разчитаща на триизмерното изображение, 3D мапинга (автор Полина Герасимова), който все повече навлиза в българския театър. Тук неговите безкрайни възможности са използвани много добре и комбинативно, като добре съзнаваме какви технологически трудности е трябвало да преодолее екипът, най-вече заради бързото темпо, което тази технология налага. Зрителят за секунди се пренася от пристанището на Марсилия в замъка Иф или на бойното поле, на площада сред разбунтувалите се граждани или в двореца на богаташа Граф Монте Кристо. Приключенията на Едмон Дантес се развиват много динамично, сцените и мизансцените се сменят бързо, така че целият сложен сюжет е вместен само в два часа и половина. Това изисква отлична организация, което е по силите само на такава опитна трупа като варненската.
Успехът на спектакъла се дължи и на високото ниво на солистите, особено на изпълнителите на главните роли – на красивия и топъл глас на младия тенор Христо Ганевски (Едмон Дантес/Граф Монте Кристо) и на женствената и артистична Илина Михайлова (неговата годеница Мерседес). Те великолепно поднесоха мелодичните, запомнящи се арии, написани в най-добрите традиции на класическите бродуейски мюзикъли. Двамата заслужено обраха овациите на зрителите, както и Пламен Димитров като интриганта Данглар, Гео Чобанов като абат Фариа, Пламен Георгиев като бащата на Дантес. Като цяло екипът демонстрира завидни артистични качества и тук могат да се изброят още имена, включително и на балетните солисти Илияна Йотова и Павел Кирчев, както и на малката Белла, която предизвика умиление сред зрителите.
Трайно впечатление остави Страцимир Павлов, който прекрасно се изяви в двойната роля на диригент и пианист. Личи си, че Варненската опера набира все по-голям опит в мюзикъла, след като постави „Исус Христос суперзвезда” и „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха”.
Светлана Иванова – солист, ДМБЦ „Стефан Македонски”:
„Граф Монте Кристо” стои много мащабно с тези декори и 3 D мапинга. Аплодисменти за изключително талантливия диригент Страцимир Павлов. За жанра е особено важно да се намери мюзикълното звучене в гласа, а солистите са го намерили. Специални поздравления за Илина Михайлова, чието изпълнение най-много ми хареса. Похвала заслужава и Арсений Арсов, който също беше много убедителен. Но не само той – явно всички добре са се потрудили, за да се получи този ефектен спектакъл.