Отзиви

Време е за опера – нови предизвикателства и тотално забавление

За премиерата на едноактната комична опера "Рита" от Гаетано Доницети


Оперният сезон в Русе вече е открит. Това се случи на 29 август 2011 с премиерата на едноактната комична опера „Рита” от Гаетано Доницети. Това е на пръв поглед непретенциозно, но майсторски изградено оперно произведение, коeто поставя множество житейски въпроси. Част от тях се отразяват в няколкото подзаглавия, с които е известна операта: „Една жена с двама мъже”, „Мъжът, който побеждава”, както и „Битият съпруг”. Поради ремонта на оперната сграда, творбата беше представена в салона на Военния клуб – сграда с богата история от първата половина на миналия век, за която част от жителите на града като че ли са позабравили. Познавачите на оперното изкуство в Русе са слушали на родна сцена не веднъж някои от емблематичните произведения на знаменития италианец – „Дон Паскуале”, „Любовен еликсир”, „Лучия ди Ламермур”. Този път Държавна опера – Русе представя една по-малко позната творба на Доницети. Чрез нея се добавят още щрихи в запознанството с музикалното наследство на един от големите майстори на белканто – красивото виртуозно пеене, издигнато в култ от оперните меломани.

„Рита” е камерна опера с три персонажа, без хор, а в случая e поднесена с инструментален аранжимент за клавирен квинтет вместо оркестър. Нейната реализация и адаптация е замислена от един от главните участници в осъществяването на постановката – маестро Веселин Байчев. Според неговите думи тя може да се възприеме като кавър версия, която е в синхрон с реалиите на новото време. Освен аранжимента, негов е и преводът на оперния текст, и музикалното ръководство. Както обикновено той е блестящ като диригент и организатор, неизтощим в осъществяването на нови идеи и подкрепата на млади таланти. В този си вид постановката е изключително удобна за изпълнение на различни места, непригодни за “голямата“ опера и е предназначена за най-широка публика. Идеята идва след успешната реализация на друг проект на Байчев, който русенци познават – „Отвличане от сарая” на В. А. Моцарт. Рецептата за постановка на камерна опера е печеливша особено в период на финансова криза. Погледът към музикалните практики извън България и асоциациите с други исторически периоди на нестабилност потвърждават нейната ефикасност.

Постановката на „Рита” е реализация на един в голямата си част млад състав от изпълнители, които внасят много свежест и креативност в представлението. Вокално майсторство и театрални предизвикателства, скечове и клоунада взаимно се вдъхновяват и допълват. Така се получава едно тотално забавление, което едновременно с това насочва към пластове от послания и значения, и провокира размисъл към основни въпроси от философско, морално и етично естество. В богатството от възможности за приятни усещания и задълбочени прочити има за всекиго по нещо. То е както за сетивата, така и за разума. Музиката провокира театралността и зрелищността. Тя отговаря на претенциите на всеки изтънчен слух, но и на стремежа на певците да блеснат със своята виртуозност и артистичност. Особено важни за динамиката на действието и разясняване на ситуациите са говорните диалози, които са основен двигател на действието и в случая усилват доброто настроение на публиката.

Постановката на „Рита” е един много успешен дебют за младата оперна режисьорка Елена Стоянова, която прави свой оригинален прочит на творбата. Тя използва различни театрални техники като създава динамично и атрактивно представление. Интерпретацията й например се допълва с театър на сенките (изиграни много пластично от Лили Харизанова, Деян Добрев и Михаил Дамянов). Солистите певци създават убедителни и колоритни типажи – упоритата и властна Рита (Гиргина Гиргинова), глуповатият мухльо Беппе (Стилиян Минчев) и безпардонният мачо Гаспаро (в блестящото изпълнение на Стоян Стоянджов), както и запомнящата се с комизма говорна роля на келнера Бартоло (Драгомир Атанасов). Изграденият усет за ансамбловост на инструменталистите от оркестъра на Русенската опера (Деница Чернева, Велизар Проданов, Славена Маркова, Пламена Величкова и Божена Петрова) също значително допринасят за успеха на спектакъла. Резултатът е ярко и атрактивно представление, чието първо гледане само разпалва апетита за следващите.




Автор: Иванка Влаева
03.09.2011 г. 16:38
Посетено: 1442
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/64/news/13057-vreme-e-za-opera-novi-predizvikatelstva-i-totalno-zabavlenie