Издания / премиери

Премиера на "Обици и змии" от Хитоми Канехара

Шокиращ, брутален и прекрасно написан дебютен роман

Премиера на "Обици и змии" от Хитоми Канехара


◊ СЪБИТИЕТО

ИК "Жанет-45
" има удоволствието да ви покани на

премиера на

световноизвестния бестселър на японската писателка Хитоми Канехара
"Обици и змии. Роман
"

На 6 април 2009, понеделник, от 19.00 часа
в Tea House (Чайната на ул. "Бенковски" 11).


Представят:
. Дарин Тенев (литературовед и японист),
. Манол Пейков (издател)
... и още

Формат:
Представяне, откъс, разговор, чай


◊ КНИГАТА

Обици и змии
("Snakes and Earrings") е дебютният роман на 21-годишната японка Хитоми Канехара. Книгата излиза през 2003 и година по-късно печели една от най-престижните литературни награди в Япония, "Акутагава". В следващите няколко години книгата оглавява всички класации по продажби, като тиражът на книгата само в Япония надминава един милион екземпляра. Книгата е преведена на почти всички европейски езици.


◊ ЗА АВТОРА

Хитоми Канехара
(Hitomi Kanehara) е родена в Токио на 8 август 1983 г. Напуска училище и семейството си на 11-годишна възраст и след като живее на улицата няколко години, започва да пише разкази и да ги изпраща на баща си, който е преводач и й помага с редактирането. На 21 години публикува първия си роман „Обици и змии“, който през 2003 г. печели наградата "Субару", а през 2004 и една от най-престижните японски литературни награди "Акутагава". Един от членовете на журито, известният писател Рю Мураками, казва за книгата й: „Това беше логичният избор, получил най-високи оценки от всички творби, откакто съм член на комисията за присъждане на наградата“. Японското издание на „Обици и змии“ е продадено в тираж над един милион и е на върха във всички класации по продажби. Следващите книги на Канехара са „Дете на пепелта“, „Амебно“ и „Автопроза“ ("Autofiction").


◊ ОЩЕ ЗА КНИГАТА

С излизането си “Обици и змии” – дебютният роман Хитоми Канехара - предизвиква шок в родината си и се превръща в бестселър сред младата читателска аудитория.

На не повече от стотина страници авторката разгръща историята на Луи (кръстена на марката Луи Витон), която търси себе си в преследването на болката и удоволствието чрез мъчителни трансформации на собственото тяло.

Стилът шокира и разтърсва с пределната си изчистеност и простота. Героите на Канехара не са от онези, които бихте поканили на вечеря, но в същото време не е трудно да разберете тоталната им отчужденост от другите и самите себе си.

Романът на Канехара с хладна ярост заявява съпротивата си срещу груповата идентичност и кошерното съществуване. В свят, в който индивидът се приема за отклонение от нормата, младата Луи се отдава с нарастващо усърдие на демоничен секс, ритуален мазохизъм, пиърсинг и автомалтретиране.

Романът документира пропастта, зейнала между поколенията, и повежда читателя в едно мрачно, шокиращо и в същото време хипнотично спускане в света на ъндърграунда. Ключовите думи в този лабиринт са: графити, комикс, пиърсинг, татус, мода.

“Всеки, който е бил млад в днешна Япония, изпитва същата степен на отчаяние като героите ми – казва самата Канехара. – На равнището на разума ясно осъзнавах, че надежда няма, но не гледам на себе си като на говорител на своето поколение. Просто пиша това, което чувствам. Графичното, шоково описание на секс е неизменна част от него.”


◊ ОТЗИВИ

“Тревожен и поетичен като трескав сън”
сп. “Ел”


“Шокиращ, брутален, приковаващ вниманието, и най-важното, прекрасно написан.”
— сп. “Мари Клер”


“Въздействащ портрет на поколението след икономическия бум.”
— “Ню Йорк Таймс”


"Искало ли ви се е някога да скриете видеокамера на място, където никога не бихте имали шанс да надникнете? Хитоми Канехара безстрашно ни отвежда в един объркан като лабиринт свят на упадъчната младежка култура в Япония."
Джей Ти Лерой, автор на “Sarah”


“Разрушавайки образа на страна с изключително примирен и усърдно трудолюбив народ, в Япония никне един литературен и филмов субжанр от истории на млади бунтари. Късичкият роман на двайсетгодишната Канехара, който печели най-известната награда за начинаещи писатели, утвърждава тази литературна тенденция. Той разбунва много духове заради откровените си сексуални описания, и е един от първите романи за новото младо поколения в Япония след икономическия бум през 80-те години на 20-ти век, израснало в едно общество, което вече не може да му обещае не само добре заплатена, но дори и никаква работа. Главната героиня Луи е независима млада жена, прескачаща от работа на работа и лутаща се в безчувствено обикаляне по клубове, пиене, наркотици и секс. Срещайки се с Ама, чийто език е буквално раздвоен, тя решава да направи същото със своя и започва необвързваща връзка с него, като в същото време забърсва татуировчика Шиба сан и никога не научава истинското име на Ама. Насилието, алкохолизмът и смъртта в крайна сметка разбиват тази драматична история за дегенериращата младеж, която упорито се противопоставя на романтизма.”
— Рей Олсън, Американска библиотечна асоциация

"20-годишната Канехара влиза с летящ старт в литературата. Прозата й е оголена, героите – убедителни.”
— Виктория Джеймс, The Independent

“В “Обици и змии” Канехара прави убедителен портрет на яростната младеж на съвременна Япония и забележително изследване на избора, без размиване на въпроса с прекомерната употреба на наркотици и алкохол, които замъгляват или извиняват направения избор в някои други романи за съзряването. Винаги на ръба, на места дори психологически брутална, “Обици и змии” не е повърхностна измислица. Тя пренася читателя в други измерения, някъде близо до психологическите ареали на големия японски майстор Джуничиро Танизаки. Това е един впечатляващ дебют.”
— Чарли Дикинсън

“Преднамерено смущаваща, “Обици и змии” предлага повече от социологичен интерес, тя е шокираща, без да е сензационна.”
Мая Джеги, The Guardian

“Романът на Канехара е само 112 страници, които обаче събират в себе си стряскаща мощ. Историята на Луи е разказва за тревожното отчуждение от самия себе си и от околните. Не е чудно, че всички я смятат за сирак, защото изглежда като човек в нужда и без корени. Нейното търсене на емоции и връзка е болезнено дори за четене, защото това, което е способна да постигне, е само физическа болка и практически анонимни взаимоотношения с хората.

И все пак, смисълът може би е в това, че Луи не се е отказала да търси емоционалната дълбина в празнотата, която я заобикаля и изпълва. Това може би не е загубена кауза, но читателят усеща, че тя е на път да се откаже от себе си и от света. Луи не се променя и не израства в романа, тя просто преминава от една трагична ситуация в друга.

Литературният глас на Канехара е суров и честен. “Обици и змии” е история, пълна с убийства, садизъм и извращения над тялото. Тя е едно графично, тревожно и унищожително тълкуване на младежката култура на Япония. И все пак, сама по себе си, тя е силно разтърсваща. Това не е роман за всеки, а на някои може да се стори дори потресаващ. Препоръчителен за читателите, които обичат риска, особено защото е първата творба на Канехара, която има обещаваща кариера пред себе си.”
Сара Рейчъл Егелман
Автор:
ИК "Жанет 45"
Публикация:
04.04.2009 г. 15:32
Етикети:
Посетено:
1188
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/4/news/7637-premiera-na-obitsi-i-zmii-ot-hitomi-kanehara