Издания / премиери

Премиера на операта „Кавалерът на розата” от Рихард Щраус в Русе

Част от програмата на 57. Международен фестивал „Мартенски музикални дни”

Премиера на операта „Кавалерът на розата” от Рихард Щраус в Русе


◊ СЪБИТИЕТО

Премиера на операта „Кавалерът на розата” от Рихард Щраус
на Държавна опера Русе

19 март 2017, от 19:00 часа в Доходното здание
 
Диригент: Найден Тодоров
Постановка: Вера Немирова
Сценична адаптация на сценография и костюми на Том Муш: Виолета Радкова
Драматургия: Соня Немирова
Концертмайстор: Мария Пенева
Хормайстор: Стeлияна Димитрова-Хернани
Асистент-диригент: Юри Илинов
Асистент-режисьор: Славчо Николов

Състав:
Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг - Мария Цветкова
Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник - Луизе Дрезен
Барон Окс ауф Лерхенау, братовчед на Маршалката – Франк ван Хове
Господин фон Фанинал, богаташ – Александър Крунев
Софи фон Фанинал, негова дъщеря – Лини Гон
Мариане, нейна компаньонка и икономка на Фанинал – Теодора Чукурска
Валцаки, интригант – Александър Баранов
Анина, негова племенница – Андреана Николова
Нотариус – Пламен Бейков
Италиански певец – Петър Костов
Три сирачета от благороден произход – Вяра Величкова, Гергана Гарвалова, Венета Димова, Ася Радославова
Модистка - Лили Харизанова
Търговец на животни – Мая Владимирова и Родриго Трозино
Домоуправител на Фанинал – Родриго Трозино
Полицейски инспектор – Момчил Миланов
Домоуправител на Маршалката – Родриго Трозино
Хотелиер – Стефан Пенчев
Четирима лакеи – Георги Ганчев, Мая Владимирова, Евгени Ганев, Пламен Троански, Стилян Цветков
Четирима сервитьори – Георги Ганчев, Искрен Рибчев, Евгени Ганев, Пламен Троански

С участието на Васил Маринов и Радка Атанасова от балет на Държавна опера Русе
Флейтист, готвач, фризьор и неговият асистент, учен, благородна вдовица от хор на Държавна опера Русе.


◊ ИСТОРИЯТА НА „КАВАЛЕРЪТ НА РОЗАТА”

Докато работи върху операта „Електра“ (1908) у Рихард Щраус се заражда идеята да създаде опера, която по дух и стил на изпълнение да се доближава до Моцарт. За целта той се обръща към Хуго фон Хофманстал, с когото работят заедно отдавна, да подготви либрето за комична опера с името „Семирамида“ по пиесата на Калдерон. Драматургът обаче не се съгласява и от своя страна му предлага да напише опера със сюжет от живота на Казанова. В едно писмо от 1909 година, изпратено от Ваймар, Хофманстал съобщава на великия композитор, че е създал либрето на една весела история, случила се по времето на Мария Терезия. Щраус е възхитен от сюжета и пише на писателя: „Вчера получих първото действие и съм просто във възторг…“. От писмата, които си разменят, научаваме, че двамата творци са обсъждали всеки детайл при писането на операта, която до самата й премиера е носила заглавието „Охс фон Лерхенау“. Тя е завършена през септември 1910 година. За първи път „Кавалерът на розата” е представена на 26 януари 1911 г. в Дрезден с диригент: Шух и режисьори: Ернст Толер и Макс Райнхард. Първото представление на операта в България е на 6 юни 1969 година в Софийската народна опера с диригент: Ас. Найденов и режисьор: Д. Узунов.

„Кавалерът на розата” отразява идейно-естетическите търсения на виенския сецесион и внушава усещането за красота, меланхолия и смях през сълзи. Според критиката, това е една от най-ярките социални комедии, писани някога. В нея се пресъздава животът във Виена, във време, когато Европа е на крачка пред пропастта. Символно това е представено, чрез признанието на Маршалката, обзета от идеята за остаряването, че понякога спира всички часовници в къщата, за да не усеща отминаващото време. Единствено любовта й към Октавиан й носи радост и щастие.  

Музиката в „Кавалерът на розата” е определяна като „тържество на мелодията“. От завладяващите мелодии се открояват тези във валсов ритъм и затова „Кавалерът на розата“ е наречена от музикалните критици „Опера на валсове“. И наистина, идеята на Рихард Щраус е чрез валсовете да представи атмосферата в старата Виена. Долавяйки творческите търсения на композитора, Любомир Сагаев казва: „Щраус не се е придържал към стила на този танц точно от описваното в произведението време. Той е използвал ритмите и стиловете на всички видове валсове — от старинния до валса на двадесетото столетие. И точно това смешение на стиловете прави музиката на операта разнообразна и привлекателна. И виенският валс от финала на второто действие, и нежната мелодия в стил рококо при поднасянето на сребърната роза, и арията, издържана в италиански стил, и народностният напев от заключителния дует — всичко придава очарование на творбата”.  


Автор: д-р Никола Бенин
18.03.2017 г. 20:17
Посетено: 1025
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/4/news/25300-premiera-na-operata-kavalerat-na-rozata-ot-rihard-shtraus-v-ruse