Издания / премиери
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Третият том от събраните съчинения на Любен Дилов флиртува с границите на човешкото
Премиера на 29 декември 2016 г. от 18,30 часа в Книжен център „Гринуич“
◊ СЪБИТИЕТО
На 29 декември, от 18.30 ч. в Книжен център "Гринуич" издателство "Ентусиаст", Любен Дилов-син и Маргарита Дилова представят том трети от събраните съчинения на Любен Дилов.
Поредицата е с оригинални илюстрации на холивудския художник Владимир Тодоров и библиотечно оформена от сценографа Чавдар Гюзелев. Третият том съдържа романите "Тежестта на скафандъра" и "Да избереш себе си".
Флиртът с границите на човешкото е основната тема и в двата знакови романа на Любен Дилов от третия том на събраните му съчинения, представяни от издателство „Ентусиаст”. Макар и писани през близо 40 години, буквално в две различни хилядолетия, и „Тежестта на скафандъра” и „Да избереш себе си” представят по един странен и провокативен начин срещата с извънземното. Като флирт. Като флирт с извънземния разум и като флирт със самия себе си, когато изкушението на съвременната наука да се самопревърнеш в полубог става неудържимо.
Еротични по особен начин, неизбежно забавни и дълбоко философски, и двата романа третират типични за научната фантастика сюжети, но по неочакван и често – парадоксален - начин. „Да избереш себе си” може да бъде представен и в течението на кибер-пънка, но и като „чиста” научна фантастика, докато сходството на „Тежестта на скафандъра” със „Соларис” на Станислав Лем (писани по едно и също време) бележи приликите между двамата писатели, които ги съпътстват през целия им творчески живот. Дори през 1976 г. на изданието на фестивала в Познан, когато Дилов получава най-голямата европейска награда за фантастика „Еурокон”, Лем е награден със същото отличие за цялостно творчество. „Тежестта на скафандъра” провокира с нетрадиционното отношение към традиционен сюжет. Ако при Лем подходът е по-скоро мистичен и психологичен до границите на параноята, което провокира и двете популярни екранизации – на Тарковски от 1972 и на Содърбърг от 2002, Дилов предпочита да остане философски-ироничен и да представи същото изпитание, като изпитание на границите на човешкото, където само хумора и самоиронията могат да те спасят и да ти помогнат да преживееш самия себе си. Или онова, в което си се превърнал. Един от най-добрите български критици на научна фантастика, Огнян Сапарев, дефинира разликата по следния начин: „Проблемен център на романа е остроумната „теория на контакта“ като космически флирт. Флиртът е „един несъзнателен блъф с добродетели“: несъзнателна лъжа, предизвикана от инстинкта за общуването, за спечелване на другия. В тази област не машините, а сърцата, жадуващи взаимност, могат да подскажат какво трябва да се прави. Но осъществяването на жадуваната взаимност може да стане само… посредством машините. Това не е единственият ироничен парадокс, срещата на двата разума придобива характер на спартакиада; добрите намерения довеждат до трагични резултати; самоунищожението на една форма на цивилизация довежда до възраждане на друга…”
В „Да избереш себе си” Даниел Димих е изкушен да се превърне в съвършена машина, уж за да се отърве от оковите на човешкото, но всъщност за да попадне в лапите на вечното изкушение, предлагано още на д-р Фауст. Разликата е, че в случая той сам е и изкушеният, и изкусителят. Само че границите на традиционните етични дилеми са разширени до онези места, любезно предоставени от съвременната наука, където моралът трябва да бъде преведен на код за програмиране и превърнат в алгоритъм за всички възможни случаи на човешко/нечовешеко и съжителството с него. Не случайно като мото на своя роман Дилов поставя цитат от „Или-или” на Сьорен Киркегор, сякаш за да предложи още един "тип човек", освен прочутата триада на екзистенциализма (естетически-етически-религиозен), а именно – човекът-машина. Компютърният човек. Излизането на романа в началото на нашия век, съвпада с първите опити юридически и етически да се определят границите на намеса в човешкото. От чисто механичната подмяна на износени или увредени органи, до правата на изкуствения интелект. И „Да избереш себе си” е само ироничното, забавно, на места откровено еротично начало на един прелюбопитен път, който предстои на всички ни.
Автор:
Организаторите
Публикация:
29.12.2016 г. 15:48
Посетено:
1478
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/4/news/24879-tretiyat-tom-ot-sabranite-sachineniya-na-lyuben-dilov-flirtuva-s-granitsite-na-choveshkoto