Интервю

Оперната прима Красимира Стоянова за Миланската Скала преди концерта с “Виртуозите на Ла Скала” във Варна

Възвисяване на духа за изпълнители и публика очаква примата в концерта с барокова музика в навечерието на Великден на 29 април

◊ XX ЕВРОПЕЙСКИ МУЗИКАЛЕН ФЕСТИВАЛ ВАРНА 2024

Оперната прима Красимира Стоянова за Миланската Скала преди концерта с “Виртуозите на Ла Скала” във Варна

Възвисяване на духа за изпълнители и публика очаква примата в концерта с барокова музика в навечерието на Великден на 29 април в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център: Изпитанията трябва да ни носят и радост, защото чрез тях ние поне мъничко се опитваме да се доближим до Бога.”

С приповдигнатост са заредени очакванията на варненските меломани за концерта на 29 април - копродукция на Европейския музикален фестивал Варна и ММФ “Варненско лято”. Тогава в морската столица ще гостува елитния камерен състав на един от великите оркестри на Европа - оркестъра на Миланската Скала. Солисти са маестрото на цигулката Марио Хосен, който и ще дирижира оркестъра, и аплодираната многократно на сцената на “Ла Скала”  оперна прима Красимира Стоянова. Програмата на концерта включва възвисяващи духа образци на италианския и немския барок - знаменити арии от произведения на Бах и Хендел, както и шедьовъра на Вивалди “Годишните времена”.

Българската оперна дива беше любезна да отговори на въпросите на Нина Локмаджиева:

Г-жо Стоянова, какво е Вашето усещане за “Ла Скала” – тази емблема на оперната музика? Какво е преживяването, когато сте на тази върховна сцена и обгръщате с поглед залата и публиката?

Няма лесна зала, няма лесна публика, няма лесен оперен театър. Всеки оперен театър е в такъв смисъл проблематичен, че трябва да убедите публиката, че точно Вие сте човекът, който трябва да бъде на това място. Защото публиката е нашата ответна реакция, публиката е тази, заради която ние работим, заради която ние се стараем и искаме не само от чисто егоистично чувство да се представим добре, но за да можем по някакъв начин тази публика да я трогнем, да я въвлечем в света на операта, в света на изкуството и музиката. “Ла Скала” има славата на най големия, най важния оперен театър в света - да, той е исторически най-важен. Естествено в последните 30-40 години бих казала, че има още няколко важни оперни театъра – това са Метрополитън, Ковънт Гардън, Виена, но “Ла Скала” няма как да не е легендарният театър, в който са пели най-големите оперни певци в онези години, когато операта е била на върха на славата си. Моето чувство е, че тогава е било малко по-различно. Тогава оперната музика е била много важна част от забавлението на хората, защото да отидеш на опера е било забавление. И този начин на забавление е бил много искрен, важен и много сериозен. Хората  са познавали композиторите, били са в непосредствен контакт с тях. Например Верди, в последните часове от живота си, е бил в един хотел на 500 м от “Ла Скала”. Стаята, която той обикновено е наемал, когато е бил в Милано, е била откъм улицата. По нея са минавали файтони и е било доста шумно. В тези последни часове от живота на композитора хората са спрели движението по улицата, за да е тихо, за да може Маестрото, както са го наричали, да е спокоен, да не се дразни от шума, да не страда, въпреки че са знаели, че той умира. Ето по този начин хората са се грижели за големите композитори, за големите звезди, защото Верди е бил звезда. “Ла Скала” е велико място, велика сцена, също така трудна акустически сцена, публиката е претенциозна. Но когато публиката заобича някого, тя му го показва. 

С кои диригенти и в кои заглавия са най-запомнящите се за Вас Ваши изяви в “Ла Скала”?

Аз съм работила с много диригенти. Но специално в “Ла Скала” със Зубин Мета, с Мюнг Вун Чунг, с Рикардо Шаи, с Кирил Петренко - диригент на Берлинска филхармония, с когото през есента ще участвам в “Кавалерът на розата”, с Даниеле Гати. Пяла съм в “Дон Карлос”, “Симоне Боканегра”, “Аида”, “Ариадна от Наксос”, пяла съм много концерти с оркестър, изнасяла съм рецитали с пиано и много други. Трябва да кажа, че публиката е много интересна, публиката обича не само италианската музика, но и немската музика, което не е характерно за всеки италиански оперен театър.

С какви очаквания гледате към този толкова специален за нас концерт във Варна на 29 април, с който ще закрием Европейския музикален фестивал и ще открием съпътстващата програма на ММФ “Варненско лято”, най-стария български фестивал? Как виждате Вашето партньорство с Марио Хосен като солист и диригент? Как ще се случи според Вас този концерт?

На мен не ми се иска да се случва концертът, иска ми се да стане. Марио Хосен е един много интересен човек. Познавам го вече близо 35 години, от времето, когато той беше студент в Пловдив, един великолепен млад цигулар, който беше толкова талантлив, че всички имахме надежди за него. Още по това време той великолепно изпълняваше концертите на Паганини, както и други виртуозни произведения. Така че аз много добре знам на какво е способен Марио Хосен. Зарадвах се, когато ми се обади миналата година с идеята да направим този концерт. Аз принципно не съм бароков певец, но Барокът не ми е далечен като стил. Аз съм цигулар, който е свирил и в оркестър, учейки всичките години, които са необходими да се изучи един инструмент. Завършила съм висшето си образование в Музикалната академия в Пловдив. Това означава, че композитори като Бах, Хендел и цялата плеяда барокови автори, са основа в обучението на един инструменталист. Един цигулар няма как да върви напред, ако не е преминал през партитите, сонатите на Бах, които са като основа в инструменталната тънкост и стилистичното познание. Така че аз ще си доставя огромно удоволствие и радост да изпея тези три великолепни арии -  две от Хендел и една от Бах. Такъв един концерт в навечерието на Великден на мен лично ще ми даде вдъхновение и много радост.

Казвате радост, но всъщност това са едни произведения, които са свързани с изпитанията, с пречистващата светлина на вярата, това са възвисяващи духа творения. И е много знаково, че концертът ще бъде в навечерието на Великден. Какво послание ще изпратите на варненската публика с мисъл за най-големия християнски празник?

На мен ми се иска ние като хора, които имаме някакво отношение към вярата и Бога, да знаем, че тези изпитания са наистина тежки, в смисъла не само на думите, а и на това, което означават реално. Но трябва да знаем, че изпитанията трябва да носят и радост, защото чрез тях ние поне мъничко се опитваме да се доближим до Бога. Всъщност това е смисълът на едно изпитание. Да може чрез изпитанието да откликне душата на зова от страна на Бога към нас. Защото Бог е винаги с нас и ни зове. Въпросът е ние да отворим душите си към него. И точно това е много хубаво, че ние ще изпълним такива произведения в навечерието на Великден, в дните на Страстната седмица. Нищо по-красиво от това. Защото чрез музиката, която е голямо удовлетворение за душата, ние ще можем да отправим нашия взор към Бога, нашия взор към вярата, към небето, и по някакъв начин да сме съпричастни към това, което Исус Христос е направил за нас. Знаете ли, ние не можем да си представим колко е било жестоко, колко е било страшно, болезнено, унизително..., нямам думи да го назова. Това може би са го изживели апостолите и всички мъченици, които след кръстната смърт на Исус Христос са поели този път. Но от друга страна няма нужда човек да е непременно мъченик във физическия смисъл на думата. Достатъчно е по някакъв начин да реши да бъде верен на този път. То е пак вид мъченичество, но това мъченичество трябва да носи и радост, защото то ни отправя към Създателя. Хубаво  е човек да бъде с отворена душа - това е нещото, което ще ни води - да бъдем с отворени души.

...............

Концертът се осъществява с подкрепата на Италианския културен институт и Посолството на Италия в България и е под патронажа на Нейно превъзходителство г-жа Джузепина Дзара, посланик на Италия в България.

Само до 18 април е активна супер промоция на билетите за концерта - купувате 2 билета, спестявате 30 лв. от редовните цени. Налични са билети на редовни цени от 60 до 100 лв. Могат да се купят от Билетния център на ФКЦ, както и онлайн от сайта на ФКЦ: https://fccvarna.bg/     

 

-------------------------

ХХ Европейски музикален фестивал Варна се организира от Елит Проджектс Мениджмънт с финансовата подкрепа на фонд Култура на Община Варна и в партньорство с ММФ “Варненско лято”. Фестивалът се реализира с подкрепата на Италианския културен институт и Посолството на Италия в България, “Експрес гаранцион” и “Topola Skies Golf & SPA Resort”, строителна фирма “Комфорт”, “Солвей Соди”, “Логос” - недвижими имоти, “Нира Комюникейшънс” и с медийното партньорство на Радио Варна, Moreto.net, Impressio.dir.bg, Artvarna.net.

Нина Локмаджиева

Снимки фестивален архив

 

ХХ Европейски музикален фестивал Варна

29.04.2024, 20.00, Фестивален и конгресен център Варна, Зала 1

Камерен оркестър “Виртуозите на Миланската Скала”

Красимира Стоянова, сопран
Марио Хосен, цигулка, диригент

 

Съвместна продукция на Европейския музикален фестивал Варна и ММФ “Варненско лято”

Автор:
Нина Локмаджиева
Публикация:
16.04.2024 г. 12:37
Посетено:
383
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/34/news/38950-opernata-prima-krasimira-stoyanova-za-milanskata-skala-predi-kontserta-s-virtuozite-na-la-skala-vav-varna