Интервю

Якопо Сипари ди Пескасероли: Тази обгърната в мистерия "Турандот"

Маестрото дирижира "Турандот" във Варненската опера

Маестро Якопо Сипари ди Пескасероли, който ще дирижира на 13 ноември 2021 година "Турандот" на сцената на Държавна опера Варна, разказва за сложността, загадките и хипотезите около недовършената последна опера на Пучини; за саможертвата, любовта и християнството; Фестивала за сакрална музика „Sacrum“ и музиката като молитва.


–  Маестро Якопо Сипари ди Пескасероли, добре дошъл за пръв път във Варна.

–  За мен е голямо удоволствие да бъда във Варна. Дирижирал съм в София, Пловдив и Стара Загора, но сега съм за пръв път във Варна, за което дължа благодарност на г-жа Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна. Тя беше толкова мила да ме покани да дирижирам тук „Турандот“ от Пучини. Впечатлен съм от красивите гласове на варненските солисти, с които ми е много приятно да работя. Връзката с България за мен е важна, защото страната ви е богата с прекрасни музиканти и както вече казах - с изключителни оперни певци.

–  Вие сте Главен диригент на Festival Puccini Torre del Lago, а „Турандот“, прочетох някъде, е любимата ви опера...

–  Да, наистина дирижирам повечето от спектаклите на Festival Puccini Torre del Lago в Италия, често и в чужбина. Да дирижираш Пучини е истинско щастие, творбите му говорят със сърцето, разказват за любов и смърт, за нашия живот и затова толкова много ги харесваме. Не е възможно да предпочетеш само една от неговите опери, а „Турандот“ е може би най-трудното произведение в световната оперна съкровищница. Сложни са не само взаимоотношенията между Турандот и Калаф, сложен е целият приказен контекст на операта, около която продължава да витае някаква мистерия. Знаете, че композиторът не е успял да довърши „Турандот“, затова премиерата през 1926 г. в Миланската скала Артуро Тосканини дирижира само до мястото, където завършва партитурата на Пучини. В цялостен вид, с финала на Алфано, операта се представя на следващия ден, а през 2002 г. Лучано Берио създава друг финал.

Съществува освен това хипотезата, че в „Турандот“ Пучини дава израз на своето отношение към католическата вяра. Погледнете тази екзотична китайска принцеса Турандот, тя е изтъкана сякаш от лед, никой и нищо не може да я трогне или сломи. С безотказна последователност тя осъжда на смърт всеки кандидат жених, неуспял да отговори на нейните гатанки, докато накрая единствен Калаф не само дава правилните отговори, но с готовността си за саможертва успява да събуди любовта ѝ. В този смисъл голямата тема на „Турандот“ е саможертвата в името на любовта, подобно на Христос, който принася себе си в жертва, за да спаси човечеството.

В „Турандот“ е заложен големият разказ за истинската любов. И ако направим тази връзка между „Турандот“ и християнската вяра, ще открием в операта един друг образ на великия композитор. Може би тъкмо това е истинският ключ за разбирането на тази обгърната в мистерия опера.

Тук може да добавим още нещо – за разлика от останалите оперни героини на Пучини, единствена Турандот не умира накрая. А може би Пучини е предвиждал друг завършек...

–  В Рим преди няколко дни дирижирахте премиерния концерт на тазгодишния Фестивал за сакрална музика „Sacrum“, който се организира с подкрепата на българското посолство във Ватикана.

–  Българският посланик във Ватикана, който е голям почитател на музикалното изкуство и мой приятел, ни изненада приятно с решението си да подкрепи фестивала „Sacrum“. Сегашното издание на този най-голям фестивал за сакрална музика в света, е посветен на жертвите в Афганистан през последните десетилетия. Надявам се чрез фестивала да изградим още един музикален мост между България, Ватикана и Рим.

–  Любопитно е, че Вие се изявявате в толкова различни сфери като музика и право, как ги съвместявате?

Опитвам да създам връзка между тях, но моят истински свят е музиката, защото музиката не е работа, а удоволствие. Да създаваме и изпълняваме музика е като да слушаме гласа на Бог. Музиката е като молитва, с която стигаме до Бог и чрез него до доброто в себе си.

 

ЯКОПО СИПАРИ ДИ ПЕСКАСЕРОЛИ

Роден през 1985, Якопо Сипари ди Пескасероли завършва пиано, композиция и пеене в "A. Casella" Conservatory of L'Aquila. Специализира при много именити творци в Италия и други страни. Отличен е с редица награди, сред които "Young Italy" award by the CNEL, the "Chimera d'Oro" - Международна награда за иновации в музиката, "Почетен гражданин на Abruzzo" и др. През 2020 г. получава „Golden Opera Special Prize for the New Generation of the Oscars“.

Артистичен директор на Международния Midsummer Festival Tagliacozzo и Главен диригент на Festival Puccini Torre del Lago. Преподавател в Националната консерватория на Mexico City и ръководител на департамента Singing And Pop Music Class в Консерватория „Чайковски“ в Италия.

Дирижирал е Istanbul National Symphony Orchestra, National Theatre Orchestra of Serbia, Puccini Philharmonic Orchestra, National Radio and Tv Symphony Orchestra of Serbia (RTS), Symphony Orchestra of Zapopan (Mexico), National Symphony Orchestra of Radio and Televison of Ukraine, National Symphony Orchestra of Thessalonika – Greece, National Symphony Orchestra of Mexico, Philharmonic Orchestra of Benevento, National Philharmonic Orchestra of Mongolian State, "Marco dall'Aquila" Symphony Orchestra, Symphony Orchestra of Salerno “Claudio Abbado”, "Pompei Opera Festival" Symphony Orchestra, "Bellini Opera Festival" Symphony Orchestra и др.

През 2010 записва за ZDF с Чечилия Бартоли музиката за филма „Жертва и прелъстител – съдбата на кастрата“. Дирижира оперите „Норма“ в Сиракуза - Гърция; „Севилският бръснар“ в Taromina Ancient Theater; „Набуко“ в Pompei Ancient Theater, “Бохеми“ с режисьор Еторе Скола в Great Puccini Open Air Theatre в Торе дел Лаго; "Турандот“ за 90-годишнината от първото представление в Great Puccini Open Air Theatre в Торе дел Лаго; "Tравиата“ в Massimo Theatre Pescara, "Мадам Бътерфлай“ и „Бохеми“ за фондация „Пучини“ в National Theatre of Managua – Никарагуа,“Набуко“ и „Аида“ в Белградския национален театър, „Мадам Бътерфлай“ в Пловдивската опера; „Бохеми“ в Старозагорската опера; „Трубадур“ в Националния театър на Грузия и др.

Диригент постановчик на балетите „Лешникотрошачката“ и „Спящата красавица“ в Белградския национален театър. Постоянно е канен да дирижира концерти за Ватикана и световни телевизии, сред които: VII и IX симфония на Бетовен, V симфония на Чайковски, Верди Реквием, Моцарт Реквием, Стабат Матер от Росини и Messe Solennelle в най-важната папска базилика в Рим. Paramax Film засне за фондация „Пучини“ „Турандот“ под негово диригентство по повод 90-годишнината от първото представление на операта.

На 22 години Якопо Сипари ди Пескасероли завършва право и понастоящем е стажант адвокат и асистент по криминално право в университета "Roma Tre". Доктор по криминално право, граждански дела и каноническо право със специализация по латински език, той е най-младият адвокат на Roman Rota Apostolic Tribunal.

 

 

Автор:
Виолета Тончева
Публикация:
11.11.2021 г. 17:11
Посетено:
1802
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/34/news/33678-yakopo-sipari-di-peskaseroli-tazi-obgarnata-v-misteriya-turandot