Интервю
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели
Интервю с г-жа Даниела Димова, директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна
Даниела Димова и Доминик Майер
- Г-жо Димова, ако съдим по афиша на Театрално-музикален продуцентски център Варна, лятото за екипите на Държавна опера Варна и Драматичен театър „Стоян Бъчваров” е изпълнено с ангажименти и за ваканция сякаш не остава много време...
- За повечето хора лятото е време за ваканция, за пътуване и нови преживявания, а за нас, артистите, то е прекрасен повод да покажем нашето изкуство на открито, пред по-голяма аудитория и пред нова публика. Tова е и политиката, която аз като директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна следвам.
За седма поредна година традиционна лятна сцена за Държавна опера Варна е Летният театър, чийто уникален естествен зелен декор и романтична атмосфера предразполагат към красиви срещи с оперното и балетно изкуство. Опера в Летния театър 2016 привлича международна публика със звездни имена като диригентите Марко Боеми, Йордан Камджалов, режисьорите Пламен Карталов, Мария Елена Мексия, солистите Карло Коломбара, Цветелина Василева, Дария Масиеро и още много други. От 24 юни до 25 август предлагаме 11 специални събития, от които шест премиери. Световната премиера на мюзикъла „Граф Монте Кристо” на едно от големите имена на Холивуд Ив Деска премина с изключителен успех и ние няма да запазим това удоволствие само за себе си. След няколкократни срещи с кмета на Велико Търново Даниел Панов и организаторите на „Сцена на вековете” приехме да открием на 15 юли летния сезон на историческата сцена на хълма Царевец с мегапродукцията на Варна „Граф Монте Кристо”. Tя впечатли жителите и гостите на старопрестолния град както с музиката, режисьорските, сценографски и хореографски решения, така и с оригиналното 3D изображение.
Договорили сме още едно участие на „Сцена на вековете”, където на 5 август ТМПЦ Варна ще представи премиерната ни балетна постановка „Дон Кихот” от Лудвиг Минкус. В прочита на нашия главен балетмайстор, з.а. на Русия Сергей Бобров, историята на знаменития испански идалго е само повод да се развие интересна класическа хореография с много забавни сюжети, в които своето танцово и актьорско майсторство демонстрират водещи балетни артисти на Държавния театър за опера и балет в Красноярск и на Държавна опера Варна. С яркото си присъствие се открояват най-вече премиерсолистът Георгий Болсуновский в ролята на Базил и Екатерина Булгутова в ролята на Китри.
Разгръщането на Държавна опера Варна, освен към Велико Търново, продължава и на север към белия град на Черно море Балчик. Там, на 22 юли, на новата сцена, разположена на плажната ивица между морето и Двореца на Кралица Мария, ще покажем мюзикъла „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха”. Красивата музика на Андрю Лойд Уебър ще изпълни по неповторим начин това място, където преди век кралицата – ценителка на изкуствата, е събирала своя артистичен кръжец от художници, архитекти, поети. Знае се също, че тя е изповядвала бахайството, което вярва в един общ Създател Бог и в единството на цялото човечество. Сега на същото това място ще бъде пресъздадена древната еврейска притча за Йосиф, чиято поука е умението да прощаваш. Вечните човешки стойности са в основата на всички големи произведения на изкуството. На 6 август на същата сцена в Балчик, недалеч от шума на морето, ще танцува и познатият ни „Дон Кихот”.
През тази година и Драматичен театър „Стоян Бъчваров” се изявява на нова, или по-скоро обновена, сцена във Варна. С XIV издание на Театър Римски терми ние възстановяваме традицията на летните камерни спектакли в Римски терми - най-големите подобни съоръжения на Балканския полуостров и четвърти по големина в Европа. Началото е било поставено в далечната 1977 г. със спектакъла на Варненския драматичен театър „Езоп”, в следващите години в Театър Римски терми се играят още много варненски постановки, канени са и столични театри. Необходимостта от ремонтни дейности на археологическия обект прекъсва традицията през 1990 г. и едва 26 години по-късно, след реконструкците през 2016 г., ТМПЦ Варна и РИМ Варна обединяват усилията си, за да поканят варненци и гостите на Варна отново да съпреживеят изкуството под открито небе в уникалната атмосфера на това забележително за нашия град място. Афишът на XIV издание на Театър Римски терми от 17 до 30 юли включва девет спектакъла, които ще представят шест хитови продукции на различни български театри, сред които театрите на Велико Търново, Габрово, Казанлък и Кърджали, разбира се на нашия Варненски театър и три музикални спектакъла на Държавна опера Варна.
Сезонът е силен за нашата театрална трупа както заради многобройните турнета в страната, така и заради селекционирането на „Ревизор” от Гогол за Международния фестивал „Comedy Fest” в Грузия. Радвам се, че след една дълга пауза Варненският театър отново пътува в чужбина. С „Брак по принуда” от Молиер се представихме изключително успешно на юлския Театрален фестивал в Банско - град, който освен като най-добрия български зимен курорт, се утвърждава и като оригинална лятна културна дестинация. На свой ред Варненската опера ще участва в Оперния фестивал в Банско с „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха” на 25 август, един ден след представянето му за пръв път в Античния театър на Пловдив. В един друг древен театър, при това един от най-големите в света - Аспендос в Турция, Държавна опера Варна ще закрие през септември тазгодишния Международен фестивал със спектакъл на „Аида” и Гала концерт. И така лятото съвсем естествено ще прелее в новия есенен сезон, като разбира се екипите и на операта, и на театъра ще получат своя заслужен летен отдих.
- Ако трябва да обобщите, кои приоритети бихте посичили като най-важни във Вашата мениджърска политика?
- В духа на казаното дотук, политиката ми е насочена към разширяване на нашата дейност и излизането на нови сцени, разнообразяването на театралния афиш с нови и непознати или малко познати у нас заглавия, световни премиери като мюзикъла „Граф Монте Кристо”, привличане на творчески екипи и изпълнители от най-висок ранг. И ако не можем да си позволим всичко това целогодишно, то поне в летните месеци да имаме изкуство в пълния му блясък. Моята цел е марката на Театрално-музикален продуцентски център Варна да бъде марка за най-висок професионализъм и качество.
- Как виждате развитието на Държавна опера Варна и Опера в Летния театър спрямо други европейски театри и фестивали на открито?
- Винаги има какво да се научи от мениджърите на големи оперни театри и фестивали и аз се радвам, че през това лято, в рамките на малко повече от месец, успях да проведа три изключително ползотворни бизнес срещи с водещи фигури от бранша в Австрия и Швейцария.
Генералният директор на Виенската Щастопера Доминик Майер ми отдели половин час, за да сподели с мен своите концепции за развитието на съвременния оперен театър и разширяване на неговата аудитория. Аз успях да видя постановката на „Симоне Боканегра” и балета „Дон Кихот”, като балетът се излъчваше директно и на голяма видеостена върху театралната сграда. Т.е. системата на продажби с месеци и години напред е толкова сериозна, че те могат да си позволят лукса да предложат безплатен достъп до изкуството и на редовия виенчанин или турист, който не може да си купи билет за опера. Естествено това не се случва непрекъснато, а само в някои месеци на годината и то най-много два-три пъти. Още с идването си от Франция като интендант на Виенската Щатсопера Доминик Маер внася това свое иновативно решение, което много скоро се превръща в една успешна мениджърска практика за най-престижната австрийска оперна сцена.
Жанрово многообразният календар е обогатен с образователни спектакли за деца и други прояви, насочени към различни таргет аудитории, като Ден на отворените врати, Опера на живо на площада, отбелязване на годишнини на творци. Преди всяка премиера се организира информационна кампания чрез матинета и срещи с постановъчните екипи и артистите. Самият директор участва пет пъти годишно в срещи с Клуб „Почитатели на Виенската Щатсопера” по предварително обявени теми.
Оперният туризъм е една друга съвременна мениджърска практика, която обвързва интереса към оперното и балетно изкуство с опознаване на историческите забележителности на конкретното място. Пакетът от услуги, обикновено за три до пет дни, включва самолетния полет, нощувките, посещението на спектакли, туристическите маршрути и осигурява цялата логистика. Би било чудесно да успеем и ние да внедрим тази практика. С нашите партньори от хотелиерския бизнес бихме могли да разработим чудесни пакети за оперен туризъм, но остава проблемът с достъпа до чартърни и нискотарифни полети между Варна и големите световни летища.
В Швейцария посетих Оперния фестивал в Аванж, близо до Берн. Спектаклите се изнасят в древна римска арена, оборудвана с всички съвременни технически средства и удобства за зрителите. Мениджмънтът се фокусира върху продукцията на едно заглавие, което се играе шест пъти. Изборът през тази година е „Мадам Бътерфлай” от Пучини, поставена от такива известни творци като диригента Нир Кабарети от Израел и режисьора и костюмографа Ерик Вигие, който е директор на Опера Лозана, а от 2011 г. е и художествен директор на оперния фестивал в Аванж. Успях да договоря Варненската опера да получи последните заглавия, които са се радвали на успех в Аванж, за да ги покажем в Опера е Летния театър 2017 г. Очаквам потвърждение за ”Мадам Бътерфлай” и се надявам през есента да мога да обявя резултата от първата успешна колаборация между Държавна опера Варна и Оперния фестивал в Аванж.
Другото ми посещение бе в Тичино, едно изключително място, което благодарение на няколко Lions клубове се е превърнало в оригинална оперна сцена. Става дума за фестивала „Тonnes on the Stones”, една мраморна кариера, материал от която някога е използвал самият Микеланджело. Фирмата Gianini Granitti, която експлоатира кариерата, е генерален спонсор на музикалния празник. В две фестивални вечери под наслов „Lions Nights” присъствах на кoнцерт на Филхармоничния оркестър Di Riva San Vitale и на един великолепен спектакъл на операта „Турандот” от Пучини, със забележителния режисьор Стефано Монти, диригент - нашия голям приятел и постоянен гост-диригент от Италия Стефано Сегедони, известното италианско сопрано Мадалена Калдерони в ролята на Турандот и нашия тенор Валерий Георгиев в ролята на Калаф. Държа да отбележа, че селекционер на фестивала е световната прима Катя Ричарели.
Порази ме желанието на членовете на Lions клубовете да оставят следа след себе си, освен с професионалната си реализация и с подкрепата си за нещо значимо и отнасящо се до цялото общество, каквото представлява един фестивал, посветен на най-красивото изкуство – операта.
- Мислите ли, че е възможно подобно нещо да се случи и във Варна?
Ще ми се да вярвам, че в България също има сериозни бизнесмени и кръгове, които са готови да инвестират в нестандартни артистични прояви и в едно мащабно оперно събитие от този род. Очаквам да се срещнем. А мястото за Варна е Българският Стоунхендж - Побитите камъни, където може да локализираме българското издание на „Tonnes on the Stones”.
С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели.
- Г-жо Димова, ако съдим по афиша на Театрално-музикален продуцентски център Варна, лятото за екипите на Държавна опера Варна и Драматичен театър „Стоян Бъчваров” е изпълнено с ангажименти и за ваканция сякаш не остава много време...
- За повечето хора лятото е време за ваканция, за пътуване и нови преживявания, а за нас, артистите, то е прекрасен повод да покажем нашето изкуство на открито, пред по-голяма аудитория и пред нова публика. Tова е и политиката, която аз като директор на Театрално-музикален продуцентски център Варна следвам.
За седма поредна година традиционна лятна сцена за Държавна опера Варна е Летният театър, чийто уникален естествен зелен декор и романтична атмосфера предразполагат към красиви срещи с оперното и балетно изкуство. Опера в Летния театър 2016 привлича международна публика със звездни имена като диригентите Марко Боеми, Йордан Камджалов, режисьорите Пламен Карталов, Мария Елена Мексия, солистите Карло Коломбара, Цветелина Василева, Дария Масиеро и още много други. От 24 юни до 25 август предлагаме 11 специални събития, от които шест премиери. Световната премиера на мюзикъла „Граф Монте Кристо” на едно от големите имена на Холивуд Ив Деска премина с изключителен успех и ние няма да запазим това удоволствие само за себе си. След няколкократни срещи с кмета на Велико Търново Даниел Панов и организаторите на „Сцена на вековете” приехме да открием на 15 юли летния сезон на историческата сцена на хълма Царевец с мегапродукцията на Варна „Граф Монте Кристо”. Tя впечатли жителите и гостите на старопрестолния град както с музиката, режисьорските, сценографски и хореографски решения, така и с оригиналното 3D изображение.
Договорили сме още едно участие на „Сцена на вековете”, където на 5 август ТМПЦ Варна ще представи премиерната ни балетна постановка „Дон Кихот” от Лудвиг Минкус. В прочита на нашия главен балетмайстор, з.а. на Русия Сергей Бобров, историята на знаменития испански идалго е само повод да се развие интересна класическа хореография с много забавни сюжети, в които своето танцово и актьорско майсторство демонстрират водещи балетни артисти на Държавния театър за опера и балет в Красноярск и на Държавна опера Варна. С яркото си присъствие се открояват най-вече премиерсолистът Георгий Болсуновский в ролята на Базил и Екатерина Булгутова в ролята на Китри.
Разгръщането на Държавна опера Варна, освен към Велико Търново, продължава и на север към белия град на Черно море Балчик. Там, на 22 юли, на новата сцена, разположена на плажната ивица между морето и Двореца на Кралица Мария, ще покажем мюзикъла „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха”. Красивата музика на Андрю Лойд Уебър ще изпълни по неповторим начин това място, където преди век кралицата – ценителка на изкуствата, е събирала своя артистичен кръжец от художници, архитекти, поети. Знае се също, че тя е изповядвала бахайството, което вярва в един общ Създател Бог и в единството на цялото човечество. Сега на същото това място ще бъде пресъздадена древната еврейска притча за Йосиф, чиято поука е умението да прощаваш. Вечните човешки стойности са в основата на всички големи произведения на изкуството. На 6 август на същата сцена в Балчик, недалеч от шума на морето, ще танцува и познатият ни „Дон Кихот”.
През тази година и Драматичен театър „Стоян Бъчваров” се изявява на нова, или по-скоро обновена, сцена във Варна. С XIV издание на Театър Римски терми ние възстановяваме традицията на летните камерни спектакли в Римски терми - най-големите подобни съоръжения на Балканския полуостров и четвърти по големина в Европа. Началото е било поставено в далечната 1977 г. със спектакъла на Варненския драматичен театър „Езоп”, в следващите години в Театър Римски терми се играят още много варненски постановки, канени са и столични театри. Необходимостта от ремонтни дейности на археологическия обект прекъсва традицията през 1990 г. и едва 26 години по-късно, след реконструкците през 2016 г., ТМПЦ Варна и РИМ Варна обединяват усилията си, за да поканят варненци и гостите на Варна отново да съпреживеят изкуството под открито небе в уникалната атмосфера на това забележително за нашия град място. Афишът на XIV издание на Театър Римски терми от 17 до 30 юли включва девет спектакъла, които ще представят шест хитови продукции на различни български театри, сред които театрите на Велико Търново, Габрово, Казанлък и Кърджали, разбира се на нашия Варненски театър и три музикални спектакъла на Държавна опера Варна.
Сезонът е силен за нашата театрална трупа както заради многобройните турнета в страната, така и заради селекционирането на „Ревизор” от Гогол за Международния фестивал „Comedy Fest” в Грузия. Радвам се, че след една дълга пауза Варненският театър отново пътува в чужбина. С „Брак по принуда” от Молиер се представихме изключително успешно на юлския Театрален фестивал в Банско - град, който освен като най-добрия български зимен курорт, се утвърждава и като оригинална лятна културна дестинация. На свой ред Варненската опера ще участва в Оперния фестивал в Банско с „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха” на 25 август, един ден след представянето му за пръв път в Античния театър на Пловдив. В един друг древен театър, при това един от най-големите в света - Аспендос в Турция, Държавна опера Варна ще закрие през септември тазгодишния Международен фестивал със спектакъл на „Аида” и Гала концерт. И така лятото съвсем естествено ще прелее в новия есенен сезон, като разбира се екипите и на операта, и на театъра ще получат своя заслужен летен отдих.
- Ако трябва да обобщите, кои приоритети бихте посичили като най-важни във Вашата мениджърска политика?
- В духа на казаното дотук, политиката ми е насочена към разширяване на нашата дейност и излизането на нови сцени, разнообразяването на театралния афиш с нови и непознати или малко познати у нас заглавия, световни премиери като мюзикъла „Граф Монте Кристо”, привличане на творчески екипи и изпълнители от най-висок ранг. И ако не можем да си позволим всичко това целогодишно, то поне в летните месеци да имаме изкуство в пълния му блясък. Моята цел е марката на Театрално-музикален продуцентски център Варна да бъде марка за най-висок професионализъм и качество.
- Как виждате развитието на Държавна опера Варна и Опера в Летния театър спрямо други европейски театри и фестивали на открито?
- Винаги има какво да се научи от мениджърите на големи оперни театри и фестивали и аз се радвам, че през това лято, в рамките на малко повече от месец, успях да проведа три изключително ползотворни бизнес срещи с водещи фигури от бранша в Австрия и Швейцария.
Генералният директор на Виенската Щастопера Доминик Майер ми отдели половин час, за да сподели с мен своите концепции за развитието на съвременния оперен театър и разширяване на неговата аудитория. Аз успях да видя постановката на „Симоне Боканегра” и балета „Дон Кихот”, като балетът се излъчваше директно и на голяма видеостена върху театралната сграда. Т.е. системата на продажби с месеци и години напред е толкова сериозна, че те могат да си позволят лукса да предложат безплатен достъп до изкуството и на редовия виенчанин или турист, който не може да си купи билет за опера. Естествено това не се случва непрекъснато, а само в някои месеци на годината и то най-много два-три пъти. Още с идването си от Франция като интендант на Виенската Щатсопера Доминик Маер внася това свое иновативно решение, което много скоро се превръща в една успешна мениджърска практика за най-престижната австрийска оперна сцена.
Жанрово многообразният календар е обогатен с образователни спектакли за деца и други прояви, насочени към различни таргет аудитории, като Ден на отворените врати, Опера на живо на площада, отбелязване на годишнини на творци. Преди всяка премиера се организира информационна кампания чрез матинета и срещи с постановъчните екипи и артистите. Самият директор участва пет пъти годишно в срещи с Клуб „Почитатели на Виенската Щатсопера” по предварително обявени теми.
Оперният туризъм е една друга съвременна мениджърска практика, която обвързва интереса към оперното и балетно изкуство с опознаване на историческите забележителности на конкретното място. Пакетът от услуги, обикновено за три до пет дни, включва самолетния полет, нощувките, посещението на спектакли, туристическите маршрути и осигурява цялата логистика. Би било чудесно да успеем и ние да внедрим тази практика. С нашите партньори от хотелиерския бизнес бихме могли да разработим чудесни пакети за оперен туризъм, но остава проблемът с достъпа до чартърни и нискотарифни полети между Варна и големите световни летища.
В Швейцария посетих Оперния фестивал в Аванж, близо до Берн. Спектаклите се изнасят в древна римска арена, оборудвана с всички съвременни технически средства и удобства за зрителите. Мениджмънтът се фокусира върху продукцията на едно заглавие, което се играе шест пъти. Изборът през тази година е „Мадам Бътерфлай” от Пучини, поставена от такива известни творци като диригента Нир Кабарети от Израел и режисьора и костюмографа Ерик Вигие, който е директор на Опера Лозана, а от 2011 г. е и художествен директор на оперния фестивал в Аванж. Успях да договоря Варненската опера да получи последните заглавия, които са се радвали на успех в Аванж, за да ги покажем в Опера е Летния театър 2017 г. Очаквам потвърждение за ”Мадам Бътерфлай” и се надявам през есента да мога да обявя резултата от първата успешна колаборация между Държавна опера Варна и Оперния фестивал в Аванж.
Другото ми посещение бе в Тичино, едно изключително място, което благодарение на няколко Lions клубове се е превърнало в оригинална оперна сцена. Става дума за фестивала „Тonnes on the Stones”, една мраморна кариера, материал от която някога е използвал самият Микеланджело. Фирмата Gianini Granitti, която експлоатира кариерата, е генерален спонсор на музикалния празник. В две фестивални вечери под наслов „Lions Nights” присъствах на кoнцерт на Филхармоничния оркестър Di Riva San Vitale и на един великолепен спектакъл на операта „Турандот” от Пучини, със забележителния режисьор Стефано Монти, диригент - нашия голям приятел и постоянен гост-диригент от Италия Стефано Сегедони, известното италианско сопрано Мадалена Калдерони в ролята на Турандот и нашия тенор Валерий Георгиев в ролята на Калаф. Държа да отбележа, че селекционер на фестивала е световната прима Катя Ричарели.
Порази ме желанието на членовете на Lions клубовете да оставят следа след себе си, освен с професионалната си реализация и с подкрепата си за нещо значимо и отнасящо се до цялото общество, каквото представлява един фестивал, посветен на най-красивото изкуство – операта.
- Мислите ли, че е възможно подобно нещо да се случи и във Варна?
Ще ми се да вярвам, че в България също има сериозни бизнесмени и кръгове, които са готови да инвестират в нестандартни артистични прояви и в едно мащабно оперно събитие от този род. Очаквам да се срещнем. А мястото за Варна е Българският Стоунхендж - Побитите камъни, където може да локализираме българското издание на „Tonnes on the Stones”.
С ясна визия какво искаме и с правилните партньори няма непостижими цели.
Виолета Тончева, 14 юли 2016
Автор:
Публикация:
15.07.2016 г. 14:39
Посетено:
1479
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/34/news/23958-s-yasna-viziya-kakvo-iskame-i-s-pravilnite-partnyori-nyama-nepostizhimi-tseli