Интервю

Свилен Блажев флиртува с материи, форми и цветове

Монументални фигурални композиции определят неповторимия почерк на художника

Свилен Блажев флиртува с материи, форми и цветове
Свилен Блажев. Фотография: Красимира Кирилова, ХГ Русе


◊ ВИЗИТКА

Свилен Блажев е роден на 27 септември 1953 г. в Кюстендил. През 1980 г. завършва стенопис в НХА, в класа на проф. Димо Заимов. Член е на СБХ от 1981 г. През 1995 г. печели конкурс за творческо пребиваване в Сите дез арт, Париж. Реализира над 25 самостоятелни изложби в България (София, Пловдив, Бургас, Кюстендил, Самоков) и в чужбина (Лимасол, Букурещ, Хелзинки, Виена, Хамбург, Цюрих). Участва в представителни изложби на съвременното българско изкуство в Европа и САЩ. През 1999-а прави самостоятелна изложба в НХГ, с което става най-младия жив художник, поканен със собствена експозиция там. Най-голямата му изложба е през 2009 г. в НХГ и има ретроспективен характер. През 2011 г. участва в изложбата „Съвременни български художници”, организирана от НХГ и НДК.

Носител е на осем награди за живопис и рисунка на национални изложби. През 1987 г. получава Гран при на Международното триенале на реалистичната живопис. Носител е на националната награда „Струма” за цялостен принос и постижения в изкуството.


◊ ИНТЕРВЮ С ХУДОЖНИКА

Поводът да се срещна с художника е поредната му изява в град Русе. На 6 май Художествена галерия - Русе събра почитатели и приятели на Свилен Блажев. Докато разговаряме край картините, художникът разкрива, че част от тях е включил в експозицията заради своите приятели. Творбите му са пейзажи, рисувани в Гърция. Убеден е, че колегите му в Русе са също толкова слънчеви и винаги го зареждат с положителни емоции. Не може да се отминат и колоритните му произведения, в които фактурите, смесването на материалите, контрастните тонове, положени чрез напластяване и издраскване, определят неповторимия почерк на Свилен Блажев. Разговорът ни започва точно от монументалните фигурални композиции, където образите са трансформирани в знак и символ.


- Г-н Блажев, в голяма част от вашите композиции флиртувате със синия цвят, случайно ли е...?

- Синият цвят, който харесвате, подсказва за темперамента на даден човек. И както казват нашите баби, това е турско синьо. Моят много добър приятел, известният художник Вихрони Попнеделев ми донесе този цвят от Истанбул. Помолих го и той ми купи два килограма от тази боя. Знаете, че от синьо до синьо има голяма разлика. Аз искам точно този цвят да присъства в картините ми.

- Само със синьото ли флиртувате?

- Не, не с всички цветове обичам да се заигравам и да флиртувам с материи, форми, с фактурите, просто това е част от моя характер. Обичам да се закачам, да предизвиквам, да отвръщам с предизвикателство и любов на нещата, които са около мен. Това е философия, естетическа или не знам точно каква категория може да се нарече.

- Въпреки флирта с цветовете и публиката, създавате абстрактни творби, не се ли чувствате понякога неразбран от хората?

- Този въпрос е в началото на творческия път. Когато един автор тръгва, той наистина е в неизвестното. Да си представим един връх, на който няма обозначения, жалони и тръгваш без да знаеш дали ще се справиш, пред какво ще се изправиш. Понякога това катерене може да подхлъзне твореца. Изкуството е един голям риск, никога не трябва да се движиш по вкуса на клиента, по вкуса на конюнктурата или на временните естетически вкусове. Изкуството е дълъг и сериозен път. Авангардът е винаги пред желанието, изисква риск да не бъдеш одобряван, харесван, да бъдеш дори и гладен, това е част и от останалите изкуства - литература, музика и т.н. Просто творецът решава какво иска от себе си. Много е дълъг пътят. Смятам, че един млад творец трябва да поеме риска, да работи и да не прави компромиси.

- Завършили сте специалност стенопис, не Ви ли липсва?

- Работата с материала, имам предвид нетрадиционни техники, не са характерни за монументалното изкуство. Съвременното монументално изкуство изисква нестандартен подход, нестандартни материали, фактури и технологии. В този смисъл е необходимо един непрекъснат експеримент, още повече че живеем в 21. век и един артист трябва да бъде адекватен...

- Дори и да изпреварва времето...

- Да, дори и него да изпреварва, да е в синхрон с новите неща... В тази посока всяко едно ново нещо като материал би могло да се използва като изразно средство в изкуството. За мен това е верую, дълги години съм работил с така наречените бедни материали - глина, пепел, пясък, слама, ръжда, всичко, което се сещате, дори и сол, захар, олио...

- ... дори и сапун...

- ... да, и сапун има.... Сега съм се обърнал към новите технологии, тук в изложбата ще видите - вар, тор, слама, гуми... В професионализма трябва да се намери точната мярка, да се наложи необходимия вкус, за да не се превърне в една бутафория. Много е важна художествената мярка.

 - Има ли материя, която все още не е използвана от Вас?

- Може би все още има неща, които биха ме предизвикали. Радвам се, че експериментите ми докосват колегите. Благодарен съм им, защото те ме обгръщат с доверие и любов. На твореца това дава кураж да върви напред.

- Какъв човек е Свилен Блажев?

- Много емоционален, открит и добър, нищо не крия от никого.

- И имате прекрасна мисия в този живот...

- Животът е красив, стига да повярваме в това твърдение.

 
Автор: Лилия Рачева
07.05.2015 г. 16:13
Посетено: 1777
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/34/news/21367-svilen-blazhev-flirtuva-s-materii-formi-i-tsvetove