Диагноза
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Наказаха филма "Протести - 2013"
"Доброто документално кино не може да бъде друго, освен субективно"
Не допуснаха документалния филм „ПРОТЕСТИ- 2013” до състезателната програма на тазгодишния фестивал за документални и анимационни филми „Златен ритон”. Вкараха го в информационната – далече от зрителски очи. Много изпочупени и неестетични били зъбите на героите и били обърквали посланието на филма... - тъй рекоха цензорите.
Публикувам писмото, което получих от членовете на селекционната комисия, както и моя отговор.
Мотивация на селекционната комисия на 21. фестивал на документалното и анимационно кино „Златен ритон“ 2014 по повод възражението на продуцента на филма „Протести“
Г-н Трифонов,
...Считаме, че във Вашия филм отношението на автора спрямо интервюираните герои е силно субективизирано и прекрачва етичната граница спрямо хората, които показвате. Многократното използване на кадри, акцентиращи върху лицата (част от лицата) на интервюираните и по-специално – върху липсващи, изпочупени или златни зъби – е съзнателно използван кинематографичен похват, който отвлича вниманието на зрителите от това, което казват самите интервюирани и омаловажава техните изявления. Този похват силно изкривява общата картина и прави субективната гледна точка на авторите единствена и доминираща. Това, заедно със смесването в едно на различни протести и контрапротести (граждански, синдикален и партиен), допълнително обърква посланието на филма. ...
Селекционна комисия:
Олга Маркова
Димитър Кабаиванов
Надежда Маринчевска
Олга Маркова
Димитър Кабаиванов
Надежда Маринчевска
Отговор:
Уважаема селекционна комисия,
Запознах се с мотивите ви да включите документалния филм „Протести - 2013” в информационната, вместо в състезателната програма, и по този начин да го лишите от широка аудитория.
Пишете, че „отношението на автора е силно субективизирано”, защото показвало липсващите, изпочупените и златните зъби на героите във филма и така нарушавало етичните норми спрямо тях. Драга комисия, длъжен съм да обърна внимание, че доброто документално кино не може да бъде друго, освен субективно. Колко субективно – силно, средно или слабо – е въпрос на авторовата чувствителност. Без субективен поглед няма кино – нито игрално, нито документално. Тъкмо субективизирането прави реалността жива, въздействаща, многопластова и „документална”.
Да, някои зъби във филма действително са „изпочупени, липсващи и златни”, както добре сте успели да забележите, и не могат да бъдат други. Те са такива, каквито са, а „субективизирането” им чрез крупни планове не е за да бъдат омаловажени изявленията на техните притежатели, а тъкмо обратното – да бъдат разкрити в своята двояка естественост. (Добре е да се знае, че протестиращите не бяха излезли на улицата, защото имаха здрави зъби в устата, а защото нямаха.)
Пишете също, че този похват „силно изкривява общата картина и прави гледната точка на автора доминираща”. Позволявам си да напомня следното: доминираща е единствено реалността, която творецът е видял чрез своите персонажи и благодарение на тях. Дали тази картина е „изкривена”, или „изправена” е въпрос на повече или по-малко грамотно възприятие.
Колкото до твърдението ви, че смесването на граждански, синдикални и партийни протести обърквало посланието на филма, ще кажа: дами и господа, вие най-вероятно не сте били нито веднъж на тези протести. В противен случай щяхте да забележите, че те са отражение на всичко, което се случваше и продължава да се случва в държавата ни. А то е точно такова: смесено и объркващо, гражданско-синдикално-партийно и циганско-турско-българско, и в това е неговият смисъл. Или неговото безсмислие – както предпочитате.
Искрено ваш,
Владо Трифонов
Владо Трифонов
Правя достояние тази кореспонденция, защото е добре да се знае и непрекъснато да се напомня, че такива филми никога не са били по вкуса на журитата на Националния филмов център. Още от времето на предишния негов директор, агент на Шести отдел на Държавна сигурност, та до ден-днешен.
Истината е, че „ПРОТЕСТИ – 2013” беше наказан, защото показва неща, които не са за показване, и го прави така, че да се помни.
Наказаха го, защото няма лоби, което да брани неговите интереси в средите на т.нар. „филмова гилдия”, и защото случващото се в българското кино е като всичко останало в държавата ни: порочно и обременено от стари идеологии и нови камуфлажи.
*
По-долу са линковете към българската и английската версия на късометражния документален филм „Протести – 2013”.
http://kultura.bg/web/%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%82%d0%b5%d1%81%d1%82%d0%b8-2013/
https://www.youtube.com/watch?v=wdNVvMrluVQ
Автор:
Владо Трифонов
Публикация:
09.11.2014 г. 17:13
Етикети:
протестиЗлатен ритондокументално киноВладо Трифонов
протести 2013
филма за протеста
документални фрилми
Посетено:
1949
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/32/news/20240-nakazaha-filma-protesti-2013