След-и

Арт център "Юзина" с първа от серия изложби на група XXL

Неоромантизъм в XXL мащаби

Арт център "Юзина" с първа от серия изложби на група XXL
На сн.: Георги Янков - "Натюрморт с пееща риба за смартфон" (инсталация) Фото: © Златан Деков


Арт Център "Юзина" представи първата от серия изложби по повод 20 години от създаването на групата XXL по подобаващо неоромантичен и провокативен начин и в нетрадиционно, но изключително подходящо за изкуство пространство. На 13 февруари закритият атриум на Сердика Офиси (бул. "Ситняково" 48) събра и обобщи една 20-годишна история, която заяви своите намерения и посока. XXL не са спирали да творят и да се развиват и имат какво да покажат на света. След закриването на тази изложба на 15 март, предстоят такива в Ниш, Сърбия, Ханджоу и Шанхай, Китай и Ню Йорк през 2015 г.

Акцент бе инсталацията на Георги Янков - "Натюрморт с пееща риба за смартфони", както и картината "Батман с майка си" на Борис Сергинов. Несъмнено изложбата се превърна в събитието на сезона с диалога, който провокира сред специализираната публика за това, че изкуството е живо и провокира сетивата ни.

Сред гостите бяха проф. Светослав Кокалов, ректор на Националната художествена академия, Мартин Заимов, български финансист и политик, проф. Любомир Стойков и др.

„След 20 години от създаването си групата XXL е все така единна, въпреки хилядите километри и експерименталните посоки, които делят някои от авторите. Често провокативни и дръзки в посланията си, днес актуалната работа на “арогантните момчета” е задвижена от нова мощна художествена посока –  “неоромантизъм”. Преоткриването на тези автори се случва без да се наговарят и без да търсят нарочно общи точки и идеи, те работят, спорят и създават в единомислие и синхрон. През последната година успях да посетя поотделно всеки един от тях в собствените им ателиета в София и Ню Йорк и бях впечатлена от липсата на граници в творчеството им. Някакъв вид артистичен глобализъм, случващ се в естествена последователност на избора, компромиса, толерантността и верността към идеята да бъдеш себе си. Идеята на артиста, който отразява времето и съхранява посоката на обществото в което се развива и живее за следващите поколения.

Първият ми контакт с групата беше като студентка, чрез идеолога и куратора им Свилен Стефанов, който беше и мой преподавател. Помня, че известната им галерия до 2003 г. със същото име „XXL“, беше явление през 90-те години със ярките си изложби и социално-провокативните послания. Безспорно едни от емблематичните артисти на нашето време (от 90-те до сега) работеха и създаваха арт в едно драматично време на промени, което  остави трайни следи в съзнанието на хиляди българи.

XXL работи по-мощно от всякога в контраста на “неоромантизма”, в който похвата на живописта е метафора на свръзката с корените, а темите са по-провокативни и съвременни от всякога. Картината на Свилен Стефанов, озаглавена “Романтици погребват концептуалисти” изчерпва всичко... Усещането  за творческа трансформация започва от историческите препратки в работите на Генади Гатев, озаглавени “Bся  власть или маневр в березовом лесу” и стига до картината “Батман с майка му“ на Борис Сергинов по цитат на известна картина на известен наш художник. Препратката е недвусмислена, а посланието ясно. Ако бих могла да дам определение на тази изложба, то може да звучи като “кротка трансформация на бурна духовна революция”.
Десислава Монева


За група XXL:
 
Група XXL се появява през 90-те години на ХХ в. в София. През 1994 г. тя е създадена от Генади Гатев, Хубен Черкелов, Косьо Минчев, Георги Тушев, Свилен Стефанов, Иван Кюранов и Слави Славов. През годините съвместно с групата работят автори като Красимир Добрев, Георги Ружев, Росен Тошев, Димитър Яранов, Борис Сергинов, Дейвид Д’ Агостино, Ива Яранова, Георги Янков и много други. От 1996 до 2003 г. групата създава и развива галерия XXL в София, в която правят изложби всички значими съвременни автори и групи в страната, и развива активни връзки с автори от цял свят. Започнала като алтернатива на менталното наследство на комунизма и патологията на посткомунистическата реалност в изкуството, XXL символизира анархистично поведение, незачитане на „авторитети“ и изграждане на цялостна контракултурна позиция. Днес, когато изразните средства на неоконцептуализма са ставали едва ли не задължителни в институционалния свят на изкуството, авторите от XXL отново отхвърлят нормата, опирайки се на живописта и погребвайки жалките остатъци от концептуализма и неговите локални деривати. Тяхното обръщане към изобразителността и материалността е преднамерена позиция, която търси изход в ситуация на фактическа смърт на социалната функция на съвременното изкуство.
Проф. Свилен Стефанов



Автор: Екип Юзина
18.02.2014 г. 15:54
Посетено: 1291
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/31/news/18610-art-tsentar-yuzina-s-parva-ot-seriya-izlozhbi-na-grupa-xxl