След-и
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Пети международен конгрес за поезия, Мадрид, 22-24.10.2010
Поезията е себепознаване
◊ СЪБИТИЕТО
На 22, 23 и 24 октомври в испанската столица се проведе Петият международен конгрес за поезия, който премина под мотото ”Метапоезия и солидарност. Поезията на другия“ и беше посветен на испанския поет Гилермо Карнеро Арбат. В литературната среща взеха участие 52 писатели от 15 страни - Испания, Румъния, България, САЩ, Колумбия, Перу, Бразилия, Дания, Мексико, Нова Зеландия, Холандия, Аржентина, Еквадор, Венецуела и Доминиканската република.
Литературното събитие съвпадна и с 20-годишнината от създаването на движението за метапоезия като световно културно течение, което води началото си от октомври 1990 г. Негов създател е доминикано-американският поет Хорхе Пиня.
Всяка година конгресът се провежда в различна държава. През 2010 г. Испания стана домакин на петото му издание.
Откриването на интеркултурната среща в Мадрид беше на 22 октомври (петък) в университета ”Карлос Терсеро”, като гостите и участниците бяха посрещнати лично от вицеректора г-жа Монсерат Иглесиас Сантос и от г-н Даниел Техада, президент на организационния комитет на конгреса.
Последва лекция “Аз, лирикът, и Метапоезията” на сеньор Гилермо Карнеро, който е доктор по испанска филология и преподавател в университета в Аликанте. Той защити тезата, че поезията е себепознание. Говори също и за етиката и морала на ”Аз”-а, за автопознанието чрез поемата и за диалога между автор и читател. Направи исторически преглед на развитието на испанската поезия, като акцентува върху творчеството на поета Рубен Дарио. Относно техниката на писане метафоризира връзката между автор и възприемател като ”симбиоза”, “екосистема“, “отражение“, ”съобщение“, “алхимия“ дори. Сподели, че “Аз"-ът в първо лице е една културна маска, която не е нещо негативно, а напротив - наличието й обяснява красотата в поезията.
След лекцията имаше концерт на японска арфа от дуо ”Сакура” и експозиция от фотоколажи, ксилографии и картини от мексикански, холандски и перуански автори. Сред гостите присъства лично и консулът на Доминиканската република в Мадрид, както и основателят на движението за метапоезия Хорхе Пиня. Не липсваха и няколко други значими имена в съвремената световна литература - критици, филолози, писатели...
◊ ОЩЕ ЗА ФОРУМА
Конгресът продължи в събота и неделя, 23 и 24 октомври, в салоните на испано-доминиканския център в Мадрид с доклади, беседи, конференции, където се акцентува върху тезата, че ”стихът е метаезик” и че интертекстуалността е необходимост. Съпътстващи събития бяха концерти, изложби и два големи рецитала.
Докладчици и теми:
1. Д-р Диана Арадас - за поезията на кубинския поет Гастон Бакеро;
2. Датският писател Петер Уесел - “Полифония и метапоезия”;
3. Румънката Еухения Димитриу - “Никита Станеску в метапоезията”;
4. Даниел Техада – “Епистомология метаонирика в лириката на Хосе Валенте”;
5. Доминиканецът Бернардо Силфа Бор - “Чувство на хибридност в метапоетичната динамика”;
6. Мануел Мехия – “Четири въпроса за метапоетичното”;
7. Испанецът Антонио Паскуал с “Метапоетиката като конструкция на един език”;
8. Пилар Замбрана - Ангел Гонзалез в Метапоезията;
9. Мексиканецът Габриел Говея - “Основа на Метапоетиката”.
◊ АКЦЕНТИ ОТ ПОЕТИЧНИТЕ РЕЦИТАЛИ
След предварително селектиране от жури към конгреса до участие в рециталите бяха допуснати около 30 автори. Те трябваше да подготвят по две стихотворения и да развият темите към тях. За първи път имаше и българско участие - на видинската поетеса Валя Илиева, която се представи със стихотворението ”Аз, водата – опит за автопортрет” и темата към него ”Екология”, както и със стихотворението “Слепият“ и темата “Любов и солидарност”.
Като част от дейността на конгреса беше издадена антология със стихотворения, автобиографии, рецензии и библиографии на авторите.
За новост в развитието на световната поезия бе обявена появата на полифонията. Тоест едно стихотворение, написано на няколко езика едновременно (многоезично стихотворение). Поезия без лингвистични граници. Поезия-музика, по темперамент и светоусещане. За този тип поезия говори датският писател Петер Уесел.
Друг важен акцент в рецитала беше представянето на големия испански поет Енрике Грасиа Тринидад и неговите огледални поеми, а също и на новозеландеца Чарлез Олсен с мълчаливото си стихотворение "Тишина" (от което не чухме нито дума, но разбрахме смисъла от видеото, което ни предложи). Участваха също така и Лилиян Паралес Кампо, Хектор Пучат, Хорхе Пиня, Ана-Мария Сеспед и други.
Рециталите завършиха с концерти на групите "Арин-Додо", Дуо "Сакура" и с танцов спектакъл на АДИ.
. Организатори на събитието: Доминиканското посолство в Мадрид и асоциациите: Акудеби, Асокарде, Аседенес, Арте Тотал, Ел Сепи и МИМ.
. Шестият конгрес за метапоезия ще се проведе през месец октомври 2011 в Пуерто Рико в САЩ, а седмият - през 2012 в Санто Доминго – столицата на Доминиканската република.
На 22, 23 и 24 октомври в испанската столица се проведе Петият международен конгрес за поезия, който премина под мотото ”Метапоезия и солидарност. Поезията на другия“ и беше посветен на испанския поет Гилермо Карнеро Арбат. В литературната среща взеха участие 52 писатели от 15 страни - Испания, Румъния, България, САЩ, Колумбия, Перу, Бразилия, Дания, Мексико, Нова Зеландия, Холандия, Аржентина, Еквадор, Венецуела и Доминиканската република.
Литературното събитие съвпадна и с 20-годишнината от създаването на движението за метапоезия като световно културно течение, което води началото си от октомври 1990 г. Негов създател е доминикано-американският поет Хорхе Пиня.
Всяка година конгресът се провежда в различна държава. През 2010 г. Испания стана домакин на петото му издание.
Откриването на интеркултурната среща в Мадрид беше на 22 октомври (петък) в университета ”Карлос Терсеро”, като гостите и участниците бяха посрещнати лично от вицеректора г-жа Монсерат Иглесиас Сантос и от г-н Даниел Техада, президент на организационния комитет на конгреса.
Последва лекция “Аз, лирикът, и Метапоезията” на сеньор Гилермо Карнеро, който е доктор по испанска филология и преподавател в университета в Аликанте. Той защити тезата, че поезията е себепознание. Говори също и за етиката и морала на ”Аз”-а, за автопознанието чрез поемата и за диалога между автор и читател. Направи исторически преглед на развитието на испанската поезия, като акцентува върху творчеството на поета Рубен Дарио. Относно техниката на писане метафоризира връзката между автор и възприемател като ”симбиоза”, “екосистема“, “отражение“, ”съобщение“, “алхимия“ дори. Сподели, че “Аз"-ът в първо лице е една културна маска, която не е нещо негативно, а напротив - наличието й обяснява красотата в поезията.
След лекцията имаше концерт на японска арфа от дуо ”Сакура” и експозиция от фотоколажи, ксилографии и картини от мексикански, холандски и перуански автори. Сред гостите присъства лично и консулът на Доминиканската република в Мадрид, както и основателят на движението за метапоезия Хорхе Пиня. Не липсваха и няколко други значими имена в съвремената световна литература - критици, филолози, писатели...
◊ ОЩЕ ЗА ФОРУМА
Конгресът продължи в събота и неделя, 23 и 24 октомври, в салоните на испано-доминиканския център в Мадрид с доклади, беседи, конференции, където се акцентува върху тезата, че ”стихът е метаезик” и че интертекстуалността е необходимост. Съпътстващи събития бяха концерти, изложби и два големи рецитала.
Докладчици и теми:
1. Д-р Диана Арадас - за поезията на кубинския поет Гастон Бакеро;
2. Датският писател Петер Уесел - “Полифония и метапоезия”;
3. Румънката Еухения Димитриу - “Никита Станеску в метапоезията”;
4. Даниел Техада – “Епистомология метаонирика в лириката на Хосе Валенте”;
5. Доминиканецът Бернардо Силфа Бор - “Чувство на хибридност в метапоетичната динамика”;
6. Мануел Мехия – “Четири въпроса за метапоетичното”;
7. Испанецът Антонио Паскуал с “Метапоетиката като конструкция на един език”;
8. Пилар Замбрана - Ангел Гонзалез в Метапоезията;
9. Мексиканецът Габриел Говея - “Основа на Метапоетиката”.
◊ АКЦЕНТИ ОТ ПОЕТИЧНИТЕ РЕЦИТАЛИ
След предварително селектиране от жури към конгреса до участие в рециталите бяха допуснати около 30 автори. Те трябваше да подготвят по две стихотворения и да развият темите към тях. За първи път имаше и българско участие - на видинската поетеса Валя Илиева, която се представи със стихотворението ”Аз, водата – опит за автопортрет” и темата към него ”Екология”, както и със стихотворението “Слепият“ и темата “Любов и солидарност”.
Като част от дейността на конгреса беше издадена антология със стихотворения, автобиографии, рецензии и библиографии на авторите.
За новост в развитието на световната поезия бе обявена появата на полифонията. Тоест едно стихотворение, написано на няколко езика едновременно (многоезично стихотворение). Поезия без лингвистични граници. Поезия-музика, по темперамент и светоусещане. За този тип поезия говори датският писател Петер Уесел.
Друг важен акцент в рецитала беше представянето на големия испански поет Енрике Грасиа Тринидад и неговите огледални поеми, а също и на новозеландеца Чарлез Олсен с мълчаливото си стихотворение "Тишина" (от което не чухме нито дума, но разбрахме смисъла от видеото, което ни предложи). Участваха също така и Лилиян Паралес Кампо, Хектор Пучат, Хорхе Пиня, Ана-Мария Сеспед и други.
Рециталите завършиха с концерти на групите "Арин-Додо", Дуо "Сакура" и с танцов спектакъл на АДИ.
. Организатори на събитието: Доминиканското посолство в Мадрид и асоциациите: Акудеби, Асокарде, Аседенес, Арте Тотал, Ел Сепи и МИМ.
. Шестият конгрес за метапоезия ще се проведе през месец октомври 2011 в Пуерто Рико в САЩ, а седмият - през 2012 в Санто Доминго – столицата на Доминиканската република.
Автор:
Валя Илиева
Публикация:
09.11.2010 г. 15:34