Сцена / екран / ефир

„Бохеми” и „Риголето” – концертно изпълнение на оперните шедьоври в Пловдив

Темата за любовта продължава

„Бохеми” и „Риголето” – концертно изпълнение на оперните шедьоври в Пловдив


◊ СЪБИТИЕТО

Концертни изпълнения на оперните шедьоври - „Бохеми” на Пучини и „Риголето” на Верди на сцената на Концертна зала в Пловдив.

• На 19 февруари (петък) от 18.00 часа и на 20 февруари (събота) от 16.00 часа предстои концертно изпълнение на операта „Бохеми” от Пучини.

На 26 февруари от 18.00 часа ще прозвучи една от най-популярните опери на Верди „Риголето”.


◊ ПОВЕЧЕ

„Бохеми” е вълнуваща история за любовта на поета Рудолф и нежната Мими, за приятелството, за живота на артистите и техните успехи и неволи, за изневярата и цената на щастието.

Либретото на операта „Бохеми” се базира на новелата на Анри Мюрже „Сцени из живота на бохемите”. Световната премиера на операта е на 1 февруари 1896 г. в Торино, Театро Реджо (сега – Театро Реджо ди Торино). Диригент е Артуро Тосканини и оттогава „Бохеми” става част от стандартния италиански оперен репертоар и една от най-често поставяните опери по света. В България „Бохеми“ е изпълнена за пръв път през 1922 г. от Софийската народна опера под диригентската палка на Маестро Георги Атанасов.

„Бохеми” е опера на младостта. С „Бохеми” започват кариерите на много велики оперни артисти. Операта е подходяща за успешен старт на професионалната сцена, тъй като обрисуваните образи са на младежи – безгрижни студенти. И в двете вечери – на 19 и 20 февруари, зрителите ще имат възможността да аплодират на сцената на Концертна зала млади изпълнители, които ще дебютират в главните роли под умелото ръководство на италианския диригент Лучано Ди Мартино. На 19 февруари в ролята на Мими ще се превъплъти Жанета Стегарева, Рудолф – Ивайло Михайлов, Ростислав Пеев (Шонар), Гео Чобанов (Колин), Михаил Пулиев (Марсел), Силвана Пръвчева (Мюзета). На 20 февруари Анна Дитри ще дебютира в ролята на Мими, ще и партнират Стоян Даскалов (Рудолф), Иван Кабамитов (Марсел), Ростислав Пеев (Шонар), Делян Славов (Колин), Антоанета Балджиева (Мюзета). В останалите роли участват Евгений Арабаджиев (Бенуа, Митничар), Владимир Ников (Алсиндор), Валентин Тодоров (Парпиньол).

На 26 февруари от 18.00 часа ще прозвучи една от най-популярните опери на Верди „Риголето” под диригентството на талантливия млад диригент Диян Чобанов. В ролята на Риголето - Михаил Пулиев, Стоян Даскалов ще изпълни ролята на Херцогът на Мантуа. За първи път пред пловдивската публика ще дебютира  Христина Венчева в ролята на Джилда. Ролята на Спарафучиле ще изпълни младият бас Пламен Кумпиков а Валерия Мирчева – Мадалена. Участват още Вартухи Саркисян (Джована), Евгений Арабаджиев (Граф Монтероне), Борислав Филипов (Маруло), Валентин Тодоров (Борса, Офицер), Стефан Толумбаджиев (Граф Чепрано), Станимира Манолова (Графиня Чепрано), Милена Гъркова (Паж).

Оперите “Риголето”, “Трубадур” и “Травиата”, наричани още “трите големи”, са смятани за най-популярните и обичани от публиката оперни произведения.

Джузепе Верди създава операта “Риголето” по поръчка на венецианския Театър “Ла Фениче” в творчески тандем с либретиста Франческо Мария Пиаве, върху чиито либрета композиторът е написал музиката на своите ранни творби “Ернани, “Двамата фоскари”, “Атила”, “Корсарят” и “Стифелио”. Драматургията на
Виктор Юго е привличала Верди главно поради своите ярки романтични контрасти, бурни стълкновения на чувствата, напрегнато и динамично развитие на действието. Композиторът смята сюжета на драмата на Виктор Юго “Кралят се забавлява” за най-хубавия от всички, върху които е писал музика. Драмата на Юго е посрещана със скандал през 1832 година. 18 години по-късно операта на Верди е атакувана от цензурата още преди да бъде създадена - музиката била вече наполовина написана, когато на Верди и Пиаве се налага да преработят коренно либретото. Премахнати са всички исторически действащи лица и преди всичко кралят, чийто прототип в драмата на Юго е Франциск I. Верди променя имената на героите, премества действието от Париж в Мантуа, Италия, кралят се превръща в анонимния Херцог на Мантуа, а грозният шут Трибуле – в Риголето. И не на последно място композиторът не желае главният герой да бъде кралят, а избира придворния шут. Операта получава по-неутрално заглавие по новото име на шута - “Риголето” заменя окончателно временното заглавие “Проклятието”.

Вечерта на 11 март 1851 година се е състояла премиерата на операта “Риголето” в театро “Ла Фениче” на Венеция с триумфален успех. Още на следващата година “Риголето” тръгва по света – представя се в Австрия и Унгария, а през 1855 година вече е в Ню Йорк и Буенос Айрес.

В България “Риголето” е на сцена за първи път на 13 декември 1920 година в София.

Автор: Сийка Лапачка, РА "Арис"
17.02.2010 г. 15:25
Посетено: 1746
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/9369-bohemi-i-rigoleto-kontsertno-izpalnenie-na-opernite-shedyovri-v-plovdiv