Сцена / екран / ефир
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Британският режисьор Питър Грийнауей в София
Трилогията “Куфарите на Тълс Лупър”
Трилогията “Куфарите на Тълс Лупър” (реж. Питър Грийнауей) беше представена от самия режисьор в кино “Люмиер” на 5 и 6 март в рамките на 9-ия София Филм Фест. Лупър, писател, мечтател и професионален затворник, има 92 куфара с истории. 92 е числото на урана в таблицата на химичните елементи. Историите се “побират” не само в тези 92 куфара, но и в цели шест десетилетия, наречени от Грийнауей “Урановите години” - от откриването на урана в Колорадо през 1928 г. до падането на Берлинската стена през 1989 г. В първата част на филма, “Историята за Моаб”, Лупър се озовава в Моаб, пустинята на Юта в търсене на изоставените мормонски градове. Но това приключение го отвежда в затвора, където той разполага с време за измисляне на проекти за кино, литература, театър и живопис. В следващите две части “Замъкът Во” и “От Сарк до финала” Тълс Лупър е вече в Европа във времето на Втората световна война. Арестуван от белгийските фашисти, Лупър е затворен в хотел в Антверпен.
Филмовият път на този мечтател минава от затвор в затвор, а животът му предлага неспирно класифициране на съкровищата му от куфарите. На остров Сарк обаче Лупър сам си е наложил мярка за неотклонение, която е прекъсната от три ревниви сестри, които го предават на германците. Бягането му от затворите и тъмничарите минава през Барселона, Торино, Венеция, Рим. Репутацията на Лупър като писател и колекционер пораства и всичките му 92 куфара са представени в голяма изложба...
“Куфарите на Тълс Лупър” не е само филм, но и мащабен проект, обхващащ кино, телевизия, DVD, интернет и книги. За проекта Питър Грийнауей споделя: “Трябва да излезем от границите на киносалоните. И това може да бъде постигнато с новите технологии. Аз се забавлявам с моите филми и факта, че мога да включа и зрителите в тях. Киното е малка част от едно велико явление. Вече преминахме бариерите на културата. Качеството на изображението на DVD и неговото дълголетие отваря нови перспективи. Мисля, че те са измислени специално за мен”.
Режисьорът на “Куфарите на Тълс Лупър” е роден в Нюпорт, Англия, през 1942 г. Първата му работа в киното е като монтажист през 1965 г., но само година по-късно Грийнауей започва да снима собствени филми. Първият му пълнометражен филм “Договорът на чертожника” (1966) му носи световна слава на един от най-оригиналните и влиятелни кинематографисти на съвремието. Учил за художник, Грийнауей не спира да рисува и докато снима. Прави самостоятелни изложби и застава зад различни проекти като куратор. Големият пробив отвъд океана идва с „Готвачът, крадецът, жена му и нейният любовник” (1989), саркастичен разказ за живота в съвременна Англия. Следващият му филм „Книгите на Просперо” (1990), със смелата интерпретация на „Бурята” на Шекспир, отваря широко вратите към експеримента и внася уникални технологични решения. Няколко години Грийнауей се отдава изцяло на телевизията, а през 1993 се завръща към киното с „Детето на Макон” - яростна сатира на нравите от 17-ти век. През 1996 г. се появява „Записки под възглавката”. Три години по-късно Грийнауей се отдава на черната комедия и снима „8 ½ жени”, филм за причините и последствията на мъжките сексуални фантазии.
Трилогията “Куфарите на Тълс Лупър” ще може да бъде видена отново на 19 и 20 март в кино “Люмиер”.
Грийнауей е първият кинематографист, който получи Наградата на Столичната община за цялостен принос в световното киноизкуство.
Прочетете повече за големия режисьор в LiterNet: Боян Манчев. За книгата и тялото: "Записки под възглавката" на Питър Грийнауей
Автор:
Момчил Цонев - спец. кореспондент на LiterNet за София Филм Фест
Публикация:
25.11.2005 г. 11:35