Сцена / екран / ефир

Виолета Шаханова в "Човешкият глас" на Франсис Пуленк

В рамките на фестивала "Мартенски музикални дни"

Виолета Шаханова в "Човешкият глас" на Франсис Пуленк
На снимката: Франсис Пуленк


◊ СЪБИТИЕТО

Премиера на монооперата "Човешкият глас" на Франсис Пуленк

С участието на Виолета Шаханова
Режисьор - Теодор Стамболиев

На 31 март 2007, събота, от 11 часа
в зала "Русе",
в рамките на "Мартенски музикални дни" - Русе

Това е първата българска сценична реализация на заглавието, представяно досега у нас само концертно.


◊ ПОВЕЧЕ ЗА "ЧОВЕШКИЯТ ГЛАС"

Един безспорен шедьовър на френската импресионистична школа и операта на XX век, и един от първите успешни опити за създаването на новия
жанр – моноопера.

Либретото следва, с много малки промени, текста на едноименната пиеса на Жан Кокто от 1930 г., в която необикновено точно и вълнуващо са намерени психологическите нюанси в несложната (и дори банална на пръв поглед) история: Една жена чака с нетърпение да се свърже по телефона със своя любим, който утре ще се жени за друга. Неизбежните прекъсвания на разговора, тревогата и отчаянието, с които жената чака повторния звън, цялата разностранна гама от преживявания и чувства на една наша съвременница, която се старае да бъде спокойна, да скрие мъката си.

Музиката на Франсис Пуленк (1899-1963) започва с един тревожно-кондензиран атонален пасаж, който прекрасно рисува душевното състояние на измъчената жена. След това влиза в своите права вокалната партия - трудна, безпокойно речитативно-декламационна линия, която често стига до вълнуващи малки ариози.

Заедно с вокалната партия се утвърждава и господството на тоналния принцип, върху който е построено произведението, каквито и по-сложни хармонични комплекси да се явяват по-нататък в партитурата. Интонациите на възбудената френска реч са въплътени с истински реалистичен усет в речитатива, който пълнокръвно и целенасочено развива традициите на френската импресионистична школа (Клод Дебюси, Морис Равел).


◊ ЮБИЛЕЙ

През 2007 оперната прима Виолета Шаханова-Стамболиева ще отбележи 35-годишната си  сценична и концертна дейност, белязана от редица безспорни върхове като изпълненията й в ролите на: Сузана, Маргарита, Дона Елвира, Адина, Мими, Зорница, Марженка, оценени със суперлативи от критиката, а също и внушителен брой концерти с музика от Бах и Хендел до най-трудни за интерпретация модерни наши и чужди автори, гастроли в страната и чужбина и две награди "Златната антена" на БНТ и "Златната лира" на СБМТД.

Според известната оперна критичка проф. Розалия Бикс, Виолета Шаханова е сред "най-добрите лирички в съвременния български оперен театър, самата тя е вече традиция, следа."

Операта "Човешкият глас" на Ф. Пуленк ще бъде поставена от сина на В. Шаханова - младия и талантлив оперен режисьор Теодор Стамболиев, с когото примата на Русенска опера вече е работила успешно над главните сопранови роли във "Веселата вдовица", "Тайният брак", "Слугинята-господарка" и "Дон Паскуале" на сцената в родния си град.

Автор: Mетоди Захариев
04.03.2007 г. 12:00
Посетено: 1004
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/3586-violeta-shahanova-v-choveshkiyat-glas-na-fransis-pulenk