Сцена / екран / ефир
"Ромео и Жулиета" от Гуно за пръв път в 75-годишната история на Държавна опера Варна
Премиера на 7 юли 2022 г. в XIII Опера в Летния театър
◊ СЪБИТИЕТО
"Ромео и Жулиета" от Гуно за пръв път в 75-годишната история на Държавна опера Варна
На 7 юли 2022, 21.00 ч., Опера в Летния театър, операта „Ромео и Жулиета“ от Шарл Гуно ще има своята първа сценична реализация във Варна, в рамките на богатата програма от инициативи за 75-годишния юбилей на Държавна опера Варна.
Диригент Светослав Борисов, реж. Урсула Хорнер, сценография Даниела Николчова, костюмография Мария Пупучевска, светлинен дизайн Васил Лисичов. В образа на Жулиета ще се превъплъти известното сопрано Илина Михайлова, солистка на Държавна опера Варна и предпочитана партньорка на Хосе Карерас в концертните му изяви през последните години. Образа на Ромео ще пресъздаде американският тенор от филипински произход Артур Еспириту, който развива респектираща кариера в Европа, Азия и Северна Америка. Останалите партии ще изпълнят: Лоренцо – Деян Вачков; Меркуцио – Иво Йорданов, Свилен Николов; Стефано – Мария Павлова; Граф Капулети – Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров; Тибалт – Борис Луков; Гертруда – Михаела Берова, Силвия Ангелова; Херцогът на Верона – Гео Чобанов; Граф Парис – Велин Михайлов; Грегорио – Петър Петров; Бенволио – Христо Ганевски, Лев Караван; Жан – Лъчезар Александров. Оркестър и хор на Държавна опера Варна с концертмайстор Красимир Щерев и диригент на хора Цветан Крумов.
◊ ОПЕРАТА
Всички познават Шекспировите Ромео и Жулиета, отдавна превърнали се в архетипни образи на двама влюбени, които предпочитат смъртта пред живот без другия. Трагедията „Ромео и Жулиета“, въпреки че е една от ранните пиеси на Шекспир, се нарежда сред неговите най-известни, най-често изпълнявани и най-често адаптирани в други сценични жанрове, творби. Сред оперните композитори, които също се вдъхновяват от романтичните персонажи на английския бард, заслужават да бъдат споменати Винченцо Белини с операта „Капулети и Монтеки“ и Хектор Берлиоз с драматичната симфония „Ромео и Жулиета“, която самият автор нарича „опера без думи“. За най-сполучлива от всичките 40 оперни адаптации на „Ромео и Жулиета“ се смята операта на Шарл Гуно (1818-1893). Тя е последното му непреходно художествено достижение, което жъне триуф на премиерата в Париж на 27.04.1867 г., с диригент Адолф Дьолофр, сопраното Мари-Каролин Миолан Карвальо и тенора Пиер-Жюл Мишо. През следващите две години операта има 900 представления в различни театри.
Докато пиесата на Шекспир започва с пролог във форма на сонет, който се изпълнява от един актьор, наречен Хор, в операта на Гуно партията на Хор се изпълнява действително от оперния хор. „Два рода равно знатни от Верона, / чиято красота е тук пред вас, отново нарушавайки закона, проливат ближна кръв със вражи бяс. Двамина млади през стени от злоба / обикват се под гибелна звезда / и таз любов, отвела ги до гроба, / погребва с тях и кръвната вражда...”.
Жюл Барбие и Мишел Каре съкращават, но в общи линии препредават достоверно литературния сюжет, заложен от Шекспир в старинния италиански град Верона – един красив, но опасен свят, в който любовта и насилието трудно съжителстват. Двамата либретисти се отклоняват от оригинала само във финалната гробна сцена, за да може Жулиета да се събуди от мнимата си смърт и да изпее последния любовен дует с Ромео, преди отровата да му подейства.
◊ ПОСТАНОВКАТА
В "Ромео и Жулиета" на варненска сцена постановъчният екип се придържа към чувствеността, финеса и вокалната грация на френския романтизъм, на който операта на Шарл Гуно е типичен представител.
Маестро Светослав Борисов
"Операта на Гуно изисква романтична нагласа, но тук особено съществено е да не се прекалява с романтиката, за да не стане представлението сладникаво. Темата на любовта, прекрасната хармония, чудесната оркестрация на Гуно – всичко това се развива с романтичен знаменател, но ние сме длъжни да намерим баланса между романтичното и драматичното. Драматичните моменти трябва да бъдат откроени много отчетливо, за да се получи болезненият контраст между красивата любов, очакването за щастие и суровата действителност, която дори музикално пробожда сякаш с нож. Тъкмо това противопоставяне всъщност е истинската провокация в операта на Гуно. От лиризма и мекотата изведнъж извира огромното, непосилно страдание и тази болезненост трябва да бъде предадена адекватно. С режисьорката Урсула Хорнер непрекъснато търсим и мисля, че успяхме да намерим баланса между двата полюса. За мен е чест и същевременно голяма отговорност да поставя за пръв път в 75-годишната история на Варненската опера „Ромео и Жулиета“ от Гуно. Това е много красива творба, която ще обогати почитателите на оперното изкуство. Надявам се, че постановката, заедно с другите заглавия от репертоара, ще заеме достойно място в афиша на нашия театър".
Урсула Хорнер - режисьор
"Поставям знак за равенство между вокалното и артистично майсторство в "Ромео и Жулиета". Четирите неустоими, както ги наричат, дуета, изискват сериозна вокална техника. Те пресъздават в градация първата среща на Ромео и Жулиета, влюбването от пръв поглед, първото докосване, сватбата и любовната нощ, смъртта. Всъщност от зараждането на тяхната любов до гибелта им минават не повече от 24 часа. Целият им живот е проектиран в това кратко време. Първата голяма ария на Жулиета е много известна, изпълнява се често в концертни програми, докато втората нейна ария не е популярна, бих казала дори, че е абсолютно непозната, а тя е толкова драматична. Подобно на двете големи арии на Виолета в „Травиата“, и в „Ромео и Жулиета“ едната ария на Жулиета е романтична, другата драматична и за певицата не е лесно да изведе колоратурите, като същевременно подчертае особеностите в двете арии.
Костюмите на Мария Пупучевска са издържани в стила Steampunk, който дава свободата да се смесват елементи от Ренесанса до съвременноста. С Даниела Николчова също бързо стигнахме до идеята за една раздвижена модулна сценография с възможност за преконфигурация на отделните елементи. Харесва ми, когато цялата сцена се движи, за мен това винаги е като магия. Нашата постановка ще бъде красива, динамична и изненадваща от началото до края".
Даниела Николчова - сценограф
"Моята сценография се състои от 6 раздвижени елемента, които са транспарентни, но поставени в определена констелация, изглеждат компактно и доста внушително. Декорът съчетава метал и дърво и мисля, че тази симбиоза между двата материала се получи добре. Тя създава приятна топлота в дизайна, който в хода на действието се променя с оригинални светлинни решения. Нашата версия на „Ромео и Жулиета“ ще бъде, вярвам, освен възхвала на любовта, и една неочаквана, динамична, една различна постановка".
Артур Еспириту - Ромео
"Историята на Ромео и Жулиета е универсална, така че може веднага да бъде пренесена в нашето общество. Това е вечна история, независима от епохи и граници, история за първата любов. Нейната романтика кореспондира със съвременната представа за истинската любов, която изисква да обичаш някого безкористно, с цялото си същество. Малцина достигат това ниво на любовта. Ромео е един от тях.
Харесвам начина, по който Гуно е написал произведението. Ясно изведените теми във всяка част на операта, сполучливо намерените акценти във всяка сцена, усещането за мажор, когато се случват хубави неща и усещането за минор, когато се задава нещо драматично и жестоко. Композиторът не предоставя на певеца поле за импровизация, но ако се придържаш към партитурата и внимателно съблюдаваш цветовете и формите на звука, ще откриеш много възможности за извайване на красиви фрази и героично звучене".
Илина Михайлова - Жулиета
"Ролята на Жулиета за мен е удоволствие, но и предизвикателство както във вокално, така и в артистично отношение. Вокалната част е изпълнена с цялата палитра от емоции - лекота, бравура, романтика и нежност до трагика в драматичната последна ария. Връщам се към момичешките си години, когато на 15 за пръв път се влюбих и изживях първите любовни трепети, притесненията, наивната и романтично среща с първата любов. Всичко това трябва да се покаже не само с гласа, но и с тялото, да се откликва на всяка ситуация, както би го направило едно 15-годишно момиче. Не е лесно, но имам пълната подкрепа на моя Ромео :) Артур Еспириту, с който много добре си партнираме. С маестро Светослав Борисов изпипваме най-малкия детайл – от интонацията до емоцията, която трябва да носи всеки тон, изпят вокално и артистично с необходимото майсторство. За втори път работя с режисьорката Урсула Хорнер, с която сме астрални близнаци, родени в един и същ ден 20 октомври. Тя е неизчерпаем фонтан от енергия и успява да извади най-доброто от солистите и от хора, от всички нас.
За мен е огромна отговорност, че съм първата Жулиета в 75-годишната история на Варненската опера и ще вложа всичките си сили, за да направя една хубава, влюбена и готова на саможертва Жулиета".
„РОМЕО И ЖУЛИЕТА“
Опера от Шарл Гунов с пролог и пет действия
Либрето Жюл Барбие и Мишел Каре
Диригент постановчик Светослав Борисов
Режисьор Усула Хорнер, Австрия
Сценография Даниела Николчова
Костюми Мария Пупучевска, РС Македония
Светлинен дизайн Васил Лисичов, РС Македония
Диригент на хора Цветан Крумов
Плакат Славяна Иванова
Действащи лица и изпълнители:
Жулиета - Илина Михайлова, Мария Павлова
Ромео - Артур Еспириту, САЩ
Лоренцо – Деян Вачков
Меркуцио – Иво Йорданов, Свилен Николов
Стефано – Мария Павлова, Лилия Илиева
Граф Капулети – Венцеслав Анастасов, Пламен Димитров
Тибалт – Борис Луков
Гертруда – Михаела Берова, Силвия Ангелова
Херцогът на Верона – Гео Чобанов
Граф Парис – Велин Михайлов
Грегорио – Петър Петров
Бенволио – Христо Ганевски, Лев Караван
Жан – Лъчезар Александров
Оркестър и хор на Държавна опера Варна. Концертмайстор Красимир Щерев. Дир. на хора Цветан Крумов. Помощник-режисьори: Димитър Левичаров, Радинела Василева. Корепетитори: Жанета Бенун, Веселина Маринова, Соси Чифчиян, Руслан Павлов. Суфльор Димитър Фурнаджиев.
Първа постановка в 75-годишната история на Държавна опера Варна. Премиера - 7 юли 2022, 21.00, Опера в Летния театър.
___________________________
На снимките след плаката:
Маестро Светослав Борисов; Илина Михайлова - Жулиета, Артур Еспириту - Ромео