Сцена / екран / ефир

„Ефектът Галатея“ – премиера на Балет "Арабеск"

17 и 23 февруари 2022 г. на сцената на Музикален театър

 

◊ СЪБИТИЕТО

Балет "Арабеск" представя „Ефектът Галатея“

Премиера

17 и 23 февруари 2022 г. на сцената на Музикален театър

Хореография – Боряна Сечанова
Музика – Петър Дундаков
Сценография – Венелин Шурелов
Костюми – Адрияна Найденова
Репетитор - Олеся Пантикина

„Имаше лик на същинска девойка – тя сякаш е жива
И ако нейният свян я не спира, от място ще тръгне.Тъй засенява изкуство изкуство.“            
Овидий „Метаморфози“

 

Скулпторът Пигмалион извайва Галатея и се влюбва в нея. Мечтата за създаване на измислено, изкуствено, почти човешко същество, интерпретирана в множество древни митове, разкрива от една страна потенциала на човека да бъде демиург и от друга страна неговите ограничения. Материализирането на образа в крайна сметка е отражение на най-доброто и най-лошото в човека. Механично произведената фигура, каквато е скулптурата, е новото призрачно копие на човешкото същество.

Всичко започва в човешката природа. За хората е присъщо да се опитват да преодолеят себе си,  да достигнат отвъд своите граници, да създадат същество по високо от себе си. Човекът е нещо, което трябва да бъде преодоляно.           

Спектакълът „Ефектът Галатея“ изследва творческия процес, творбата като сложно съчетание от личността на Твореца, обекта, който той претворява и идеята, към която се стреми.

Образът на Галатея е отражение на своя създател. В нея той се оглежда като в огледало. Тя е нова реалност, сложна смесица между материалността на скулптурата и оптическата илюзия. За Пигмалион образът на Галатея е едновременно преживяване и самоосъзнаване. Пигмалион не се характеризира с гения на ръцете си, а с гения на въображението си.

Музиката на Петър Дундаков, вълнуваща и провокативна, е специално създадена за спектакъла „Ефектът Галатея“. Композиторът работи с Балет "Арабеск" и Боряна Сечанова за трети път. Той споделя: „За мен винаги е предизвикателство и удоволствие да работим заедно. И в трите спектакъла протагонисти са образите на жени. В първия това беше Кармен и фокусът беше върху женствеността. Във втория - това е Пандора и чуването на женския глас. Сега това е Галатея. Спектакълът е свързан с времето, в което живеем и сблъсъка между технологии и натура. Музиката е също среща на електронната и акустичната звучност. Идеята ми е не просто да илюстрирам, а да създам звуков свят, в който движението и хореографията да могат да оживяват.“

Сценографията на Венелин Шурелов създава потапяща зрителя среда с деликатни визуални средства и механизирани технологични решения, които допълват усещането за многоизмерност на спектакъла. „Танцуващата фигура е свръхестествена – доверява ни Венелин Шурелов – Моята задача е да я подкрепя, да я подпомогна в извънредните усилия да напусне собствените си очертания. В „Ефектът Галатея“, тялото е терен за метаморфози, експерименти, култове, желания…“

Костюмите на Адрияна Найденова допълват усещането за единство на сценичното действие и обогатяват въздействието на спектакъла.

Танцовата драма „Ефектът Галатея“ е ново, българско, авторско произведение, чиято концепция е развита по мотиви на едноименната пиеса на Ефемия Фард и на пиесата „Пигмалион“ на Жан Жак Русо.

Майсторството във визуализацията на сценичния проект и неговата реализация от Пеньо Пирозов и художественото осветление на Георги Буюклиев създават една уникална артистична завършеност и атмосфера на спектакъла.

Солистите Виктория Петрова, Стефан Вучов, Даниела Иванова, Константина Ханджиева и Васил Дипчиков и целият състав на Балет „Арабеск“ с яркото си изпълнение, с талантливото си актьорско майсторство пресъздават идеята на хореографа Боряна Сечанова.

Спектакълът се реализира с подкрепата на UNION CLUB и Парижки бал.

 

Автор:
Мая Михайлова, Балет "Арабеск"
Публикация:
17.02.2022 г. 15:52
Посетено:
1312
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/34137-efektat-galateya-premiera-na-balet-arabesk