Сцена / екран / ефир
Чарът на класическата хореография
Балетен концерт в XXII Международен Коледен фестивал - Варна 2021
◊ ВЕЧЕР НА КЛАСИЧЕСКАТА ХОРЕОГРАФИЯ
След Вечерта на съвременната хореография (1 ноември 2021) програмата на подкрепения от Фонд Култура при Община Варна VI Международен балетен форум предвижда и Вечер на класическата хореография.
На 23 ноември 2021, 19.00, Основна сцена, балетната трупа на Държавна опера Варна, под режисурата на своя педагог Светлана Тоншева, с помощник режисьор Елиана Атанасова, ще представи амбициозна програма, чиято цел е да покаже неустоимия чар на класическата хореография.
◊ БАЛЕТНИЯТ КОНЦЕРТ
В програмата на балетния концерт са включени: Pas de deux от от балета „Фестивал на цветята Генцано“, музика Е. Хелстед и Х.С. Паулли, хореография Август Бурнонвил, солисти: Илияна Славова и Антонио Манганиелло; Pas de quatre, музика Цезар Пуни, хореография Жул Перо, изп. Андреа Никол Конфорти, Галина Велчева, Дениз Кирико и Меган Рейд; “Индуски танц“ от балета „Баядерка“, музика Лудвиг Минкус, хореография Мариус Петипа, солисти: Ная Сото Барсена, Винченцо Каруана и Давиде Сикетти и Pas de deux на Одилия и Зигфрид от балета „Лебедово езеро“, музика П. И.Чайковски, хореография Мариус Петипа, изп. Клер Мари Гилард Лестан и Павел Кирчев. След антракта идва Картина от балета „Корсар“, музика Адолф Адам, хореография Жозеф Мазиле и Мариус Петипа, солисти в Pas de deux на Робинята и Търговеца са Ная Сото Барсена и Винченцо Каруана, а в Pas de trois – Меган Рейд, Полин Фаже и Клаудия Фернандес Монтес.
Интернационалната балетна трупа на Варненската опера се състои от артисти от различни страни, за които Варна е притегателен център именно с класическата хореография, чийто видни представители са главният балетмайстор Сергей Бобров, танцувал в Болшой театър и балетният педагог Светлана Тоншева, прима на Кремълския балет.
◊ ИСТОРИИ ОТ СВЕТА НА БАЛЕТА
Всяка от творбите във Вечерта на класическата хореография има своята история. Август Бурнонвил, датският балетмайстор, хореограф и педагог, създал хореографски стил и педагогическа система, носещи неговото име, е автор на хореографията за балета „Фестивал на цветята в Генцано“. Това е азбучен пример за възраждането на романтичния балет с методиката за анализ на танца Labanotation, която запазва хореографията в оригиналната й форма.
Не по-малко интересно е създаването на дивертимента Pas de Quatre. Архивите разказват, че през лятото на 1845 г. в Лондон едновременно се оказали четири известни балерини: Мария Тальони, Карлота Гризи, Франи Черито и ученичката на Август Бурнонвил Люсил Гран. Директорът на Кралския театър Бенджамин Лумли решил да събере четирите звезди, за да покажат майсторството си пред английската кралица Виктория. Музиката била поверена на Цезар Пуни, а Жул-Жозеф Перо поставил балетен дивертимент, при който всяка вариация трябвало най-добре да покаже артистичните и технически възможности на четирите знаменити танцьорки. Премиерата на 12 юли 1845 г. събрала цялото лондонско висше общество, пресата била възторжена и никой не подозирал, че зад бляскавата премиера се е разиграла истинска драма. Между балерините възникнал неразрешим спор коя от тях да танцува предпоследната вариация, след като вече били отстъпили последната вариация на безспорно най-известната от тях Тальони. Черито и Гризи заявили, че повече никога няма да се появяват заедно в един и същ спектакъл. По това време Тальони била на 41 години, Черито на 28, Гризи на 26, а Гран на 24. И точно по този критерий директорът намерил разрешение на проблема - вариациите били разпределени според възрастта на балетните прими...