Сцена / екран / ефир
Премиера на "Посещението на старата дама" от Фридрих Дюренмат в Театър НАТФИЗ
13 и 19 януари 2021 г., 19.00 ч., Голяма сцена
◊ ПОКАНА
Театър НАТФИЗ представя
"Посещението на старата дама"
Трагическа комедия от Фридрих Дюренмат
Постановка Дамян Тенев
Превод от немски София Тоцева
Сценография и костюми Никол Мечкарска, Катрин Красимирова
Асистент-режисьор Александра Докова
Словесно действие доц. д-р Лора Мутишева
Плакат Янина Петрова
Фотограф Теодора Тодорова
Проектна програма на НАТФИЗ 2020/2021
Участват абсолвенти специалност „Актьорство за драматичен театър“, клас проф. Пламен Марков
• Премиера: 13 и 19 януари 2021 г., 19.00 ч., Голяма сцена, Театър НАТФИЗ
„В град Гюлен нищо не е така, както ви изглежда.
В град Гюлен всичко е за продан – и любовта, и справедливостта, и съпричастността, и уважението, и всичко, абсолютно всичко. И демокрацията е за продан, хуманизмът също. В Гюлен всичко може да се купи.
Гюлен е градът на блудницата - градът на Клер, а тя е там, за да превърне всичките му жители в проститутки. Моралът е изменчиво понятие, а алчността – велика ценност на това „прекрасно място”.
Град Гюлен е малък беден град в Европа, но град богат на лицемери. В град Гюлен всички носят маски и ги носят от толкова отдавна, че лица в този град изобщо вече няма. Човеци няма.
В Гюлен убиват бавно, тайно, тихо. Гюлен е град в Европа.
В Гюлен никой не е в безопасност.
В Гюлен виновни няма. Няма и невинни.”
Дамян Тенев
Фридрих Дюренмат е швейцарски драматург, белетрист, поет, есеист, художник. Утвърждава се и като сатирик с остър усет за гротескното и абсурдното, и майстор на психологическата проза. За творчеството си получава отличия, сред които голямата швейцарска награда „Шилер“ (1960), „Австрийската държавна награда за европейска литература“ (1983), престижната награда „Георг Бюхнер“ (1986) и много други.
„Посещението на старата дама“ (1956) е сред най-често поставяните драми на Фридрих Дюренмат. Пиесата поставя фокус върху ценностната система на съвремието, обхванато от всеобща склонност към компромис, егоизъм и малодушие. С човешките си страсти, избори, грехове и грехопадения образите на Дюренмат са плътни и достоверни. Когато фарсът надделее и метафората покрие реалността, светът им се преобразява в лудница, омотана от ненаправени избори и взети решения. „Хуманизмът, господа, е бизнес за милиони“ възкликва Клара Цаханасян. Някога образът ѝ е изпълняван от Лив Улман в партньорство с Антъни Куин във версия на Бергман, на българска сцена в Театъра на армията - от Леда Тасева, Иван Кондов, Наум Шопов, в Народния театър - от Рени Врангова и Валентин Ганев, в МГТ „Зад канала“ от Анета Сотирова и Любомир Ковачев. В Театър НАТФИЗ срещу предизвикателството на Дюренмат се изправят абсолвентите на проф. Пламен Марков, в постановката на Дамян Тенев.
Готов ли си да убиеш, защото някой плаща? Колко надълбоко ще се завлечеш в човешкия ад?
А ние?… Вие…
„Абсурдът е жесток и поетичен момент от нашето съществуване“ – Фридрих Дюренмат
* * *
Театър НАТФИЗ спазва всички противоепидемични мерки, предписани от Министерството на Здравеопазването на Република България. По тази причина в Голяма зала ще бъдат допускани не повече от 200 зрители, а в камерната Сцена 47 не повече от 30 посетители.
Носенето на маски е задължително!