Сцена / екран / ефир
Боряна и Феникс, наследниците на Марин Върбанов в „Децата на другата България"
За живота между Пекин-Париж-София, за българската традиция и китайската мистика, разказва последният епизод на тв поредица
Снимка: Личен архив
Боряна и Феникс, наследниците на Марин Върбанов в „Децата на другата България"
Tе имат азиатски черти, говорят отлично български и живеят в Париж.
Наследниците на световноизвестния български художник Марин Върбанов и китайската художничка, модел и актриса мадам Сонг са Боряна и Феникс,които са герои в последния епизод от първия сезон на документалната поредица на журналиста Георги Тошев „Децата на другата България", който ще се излъчи утре, 12 декември, от 12:30 часа по bTV. Първата среща на Тошев с тях е през 2007 година в Пекин, когато снима епизод на „Другата България". 13 години по-късно той открива брат и сестра във френската столица, където живеят днес.
„Историята на тяхното семейство е сюжет за холивудски филми. Един български художник успява да пробие Желязната завеса в началото на 70-те години. Името му е Марин Върбанов, момчето от Оряхово, което стига до Пекин и Париж, чието изкуство прославя страната ни по време на комунизма.
Личната му истoрия и любовта с китайката Сонг продължават да вълнуват публиката години, след като той не е сред нас", споделя Тошев.
Марин Върбанов създава мащабни творби от текстил, които са показани по целия свят, а изкуството му се изучава днес и в Китай. Мадам Сонг е художник, актриса, чиито красиви черти помним от филми като „На всеки километър" и „Слънцето и сянката". През 80-те години на миналия век тя прави истинска културна революция в Китай, канейки френския дизайнер Пиер Карден да направи първото си ревю в Китай, а не след дълго заедно с него откриват филиал на прочутия парижки ресторант „Максим" в китайската столица.
Сун всъщност срива Китайската стена за западната култура.Така, както преди години е сринала предразсъдъците заради голямата си българска любов Марин Върбанов. Изящната дама е най-добрият модел на Карден. Отлично ѝ стоят елегантните му костюми. Позира с Ален Делон. Но не се влюбва в него, а остава влюбена и вярна на Марин. Дори има принос към филма на Бертолучи "Последният император". За филма работи и дъщеря й Боряна, която помага за създаването на костюмите. Тя и брат й също имат художествено образование. Двамата пазят и до днес паметта за своите родители. И тяхното артистично наследство.
Боряна е родена в Пекин, а Феникс в София. Той прекарва летата си в Оряхово, но мама и татко го водят в Париж, където Марин Върбанов получава възможност да направи ателие за съвременни гоблени. Момчето е 14-годишно, българо-китайче, не знае и дума френски. Записват го в лицей, но е самотен. Така в тази самота открива изкуството на Дали, на импресионистите... И започва да рисува. Но кръвта вода не става – влече го черно-бялата рисунка с туш, магията на хартията, която попива черното и то става картина. Често се сеща за България, през лятото бърза при приятелите си от квартала около "Докторската градина". Не всеки има късмета Стоимен Стоилов да е негов учител в графиката, но той - да. Феникс завършва образованието си в Париж, а в това време Сун, благодарение на връзките си с Карден успява да направи културна революция в родината си. Марин Върбанов прави школа за гоблени и превръща тяхното производство в индустрия – така необходима за младата китайска държава. Днес в една от залите на Националната художествена галерия могат да се видят творби на Върбанов, които са част от голяма ретроспективна изложба.
Черно-белите работи на Феникс Върбанов пък се показват в различни галерии по света. „Драматизмът е в ДНК-то им, защото са пресечна точка между големи култури. Те отразяват пътя ми между Китай и Франция", казва Феникс.
Сестра му Боряна е хранител на паметта на семейството. Тя е отговорна да се запазят както любовните писма между Сун и Марин, които са оставяни в кухото дърво, а сега те са откупени от музея "М+" в Хонконг, така и за картините на тяхната майка, и гоблените на баща им, които без специално съхранение биха се разпаднали. В този музей се пазят и 100 костюма с марка "Пиер Карден" от 80-те и 90-те години, които Сун е носила при налагането на марката в Китай и които днес имат изключителна ценност за историята на модата и висока цена.
За живота между различни култури и чувството за принадлежност към България разказват Боряна и Феникс Върбанови във филма на Георги Тошев, Аглика Делайе и Ема Константинова, който ще се излъчи на 12 декември, събота от 12,30 часа по bTV.