Сцена / екран / ефир

Премиерна вечер - Балет “Арабеск" с три нови заглавия

15 март 2019, 19 часа, Национален музикален театър "Ст. Македонски"

Премиерна вечер - Балет “Арабеск" с три нови заглавия

 

◊ ПОКАНА

На 15 март Балет „Арабеск“ представя на сцената на Музикален театър три премиерни заглавия в една вечер:

"Следобедът на един фавн"

Музика Клод Дебюси
Хореография - Мила Искренова

и две миниатюри

"Данцон 2" –

Музика Артуро Маркес,
Хореография - Боряна Сечанова

"Вода" –

Музика Йегиш Манукян,
Хореография - Филип Миланов

 

"Следобедът на един фавн" / Клод Дебюси

През 2018 се отбелязаха 100 години от смъртта на Клюд Дебюси. Непреходната стойност на неговите музикални шедьоври се появява на сцената на Балет "Арабеск"  със „Следобедът на един фавн“. Наред с музиката от  всеизвестния прелюд, в спектакъла се използват композиции на Дебюси за сиринг флейта, както и едноименната поема на Стефан Маларме, (по която е написан прелюда „Следобедът на един фавн“), рецитирана на френски. В музикалната среда е включена и картина от природни звуци.

Хореографията на Мила Искренова интерпретира основните иновативни принципи, заложени в хореографията на Нижински: разработки на антични изображения и скулптури, силна изобразителност и поетичност, Партиите на Фавна и шестте нимфи са разпределени между 12 танцьори на Арабеск. Декорът и костюмите са по идея на Мила Искренова и Боряна Сечанова, която е консултант по визията на пиесата. Музикален консултант е Весела Цанкова.

. . .

Огромен публичен скандал и полицейска забрана била първоначалната реакция на  „L'après-midi d'un“ на Нижински, която има премиера на 29 май 1912 г., откривайки нова страница в историята на Les Saisons Russes. Когато прави хореографията на "Следобедът на един фавн", Нижински се уповава на древногръцките скулптури и фрески. Поради това създава една изключително "статична" хореография. Едноизмерна. Като добавим и скандалните костюмите на Бакст, особено този на Фавнът, Дягилев е силно притеснен и иска да спре спектакъла, ако не се реформира. Нижински отказва да го промени и "Фавнът" излиза през 1912 в Париж. Публиката е поразена, но аплодира силно. На премиерата аплаузът бил толкова силен, че Нижински наредил веднага да се изпълни ЦЕЛИЯ СПЕКТАКЪЛ НА БИС. Така и станало.

Всички парижки ежедневници отразяват премиерата, а в един от най-престижните спектакълът на Нижински е напълно разгромен... Тогава се намесва скулпторът Огюст Роден, вече утвърден в арт средите авторитет, който анализира хореографията от своя гледна точка и убедително я защитава с възхитата си. Това обръща нещата в полза на спектакъла.

Чувствената поезия на Маларме, импресионистичната музика на Дебюси, великолепните костюми на Бакст, иновативната хореография на Нижински и уникалният шанс на Дягилев, дават на света завладяваща миниатюра, която все още докосва сърцата на зрителите и възбужда въображението на онези, които се опитват да изградят отново Фавна - Кратка история за страстта на едно митично божество към една красива нимфа. Този изящен балет е изпълнен толкова блестящо от Нижински, че завинаги ще остане невъзможен стандарт за новите поколения изпълнители. Както казва Нижински със своята характерна лаконичност: „Аз съм Фавн“.

 

Автор: Мая Михайлова, Балет "Арабеск"
14.03.2019 г. 16:21
Посетено: 273
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/29161-premierna-vecher-balet-arabesk-s-tri-novi-zaglaviya