Сцена / екран / ефир
Три премиерни дати на „Мовименто/Вариации“ през октомври
Пет авторки с различна националност в един общ проект
◊ СЪБИТИЕТО
Мовименто/Вариации
Пет миниатюри и едно интервю на тема движение
Премиера:
• 24 октомври 2018 | 20:00 ч. @АСТ Фестивал за свободен театър
(разговор с публиката след представлението)
• 30 октомври 2018 | 19:30 ч.
• 31 октомври 2018 | 19:30 ч.
Място: ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс - пл. „България“ 1 (срещу фонтаните в подлеза на НДК)
На български език с английски субтитри
90 мин.
Идея и концепция: Гергана Димитрова
Автори: Здрава Каменова, Мариана Събева, Улрике Сиха (Германия), Ив Лей (САЩ/Великобритания), интервю с Галина Борисова
Сценография, костюми и видео: Елена Шопова
Музика: Павел Терзийски
Асистент-режисьор: Олга Иванова
Фотограф: Здравко Йончев
С участието на: Елена Димитрова, Красимира Кузманова-Кокран, Тони Карабашев
Продукция на Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“ и ДНК – пространство за съвременен танц и пърформанс
◊ ПОВЕЧЕ ЗА СПЕКТАКЪЛА
На 24, 30 и 31 октомври „Мовименто/Вариации“ (Пет миниатюри и едно интервю на тема движение) ще има своите първи представяния пред публика. Спектакълът е и единствената премиера по време на АСТ Фестивал за свободен театър.
През разказите на пет авторки „Мовименто/Вариации“ осмисля миграционните процеси днес, като вид движение на тела, стоки, услуги, информация, пари, души, мисли, мечти, вируси, необходимости.
„Мовименто/Вариации“ е най-новият режисьорски проект на Гергана Димитрова, който обединява гласовете на Здрава Каменова, Мариана Събева, Улрике Сиха (Германия), Ив Лей (САЩ/Великобритания) и Галина Борисова. През различни подходи, този своеобразен разговор с обща тема, третира разнородни парчета от динамиката на съвременността.
Темите в представлението са съсредоточени върху мисленето за движението като хореография, като природна и житейска потребност; за движението, противопоставено на статичното; за движението като разпространение на идеи, за дигиталната динамика, за #MeToo, за Илън Мъск; за движението на пазари и природни ресурси; за неизменното движение към смъртта; за технологичното развитие, дори за движението из космоса.
Заглавието на спектакъла заема италианската дума movimento, която произхожда именно от латинската дума за движение moveō.
„Мовименто/Вариации“: текст, глас и режисура
Спектакълът започва с интервюто на известната българска хореографка и изпълнителка Галина Борисова, чийто глас маркира различните части на спектакъла, написани от четири жени с различна националност, език и творчески интереси.
Галя Борисова нарича себе си хореограф-мутант. Учи класически танц в Националното училище за танцово изкуство, където самата тя казва, че се е чувствала доста некомфортно. След дипломирането си, започва да се занимава с по-свободен танц, импровизация и композиране. Сред най-популярните ѝ работи са нейните солови проекти: Хуанита Хиделарг Бо, Танцувам Мария Калас, Антигона-това съм аз, Тук долу всички люляци умират и др. Тя пише редовно в блога си за своите артистични предпочитания.
Здрава Каменова завършва НАТФИЗ, специалност „Актьорско майсторство за куклен театър“. Автор е на 15 пиеси, поставяни най-вече на независимата театрална сцена. Сред тях са „Отклонения”, „Гимнастика за бременни”, „Жената е странно животно”, „Късметът на кукувицата“ (в съавторство с Мариана Събева), „Гарфънкъл търси Саймън” (в съавторство с Калин Ангелов) и др. През последните години, в съавторство с режисьорката Гергана Димитрова, Здрава създава пиесите „Праехидно” (носител на театрална награда „Икар“ 2012 за драматургичен текст), „Пепеляшки ООД” (номинация за Икар 2015г.) и „Добре дошли в България” ( номинация за Аскеер 2017).
Мариана Събева е драматург и илюстратор. Завършва журналистика в Софийския Университет, а впоследствие кино и телевизионна драматургия в Лос Анджелис, като Фулбрайт стипендиант. От 12 години се занимава с писане на различни форми, а професионалният ѝ опит включва телевизионни сериали и предавания, кино, театър, реклами, кино и театрална критика, преводачество.
Улрике Сиха е родена във Висбаден, Германия. Завършва драматургия и няколко години работи като асистент-режисьор. От 2003 г. тя живее в Хамбург, където е писател на свободна практика и преводач на пиеси. Като автор, Улрике печели няколко награди и стипендии. Нейните пиеси, преводи и радио пиеси са публикувани от германското театрално издателство Rowohlt.
Ив Лей е драматург и автор на пиесите Silent Planet („Тиха планета“), Stone Face („Каменно лице“), The Curtain („Завесата“), Plunder („Плячка“), Enough („Достатъчно“). Stone Face има три номинации за театралните награди The Offies, включително за категорията „Най-добра нова пиеса“. Ив създава също няколко интерактивни инсталации. Била е драматург на отличения с много награди мюзикъл How To Win Against History („Как да победиш историята“) от С. Дейвис и на спектакъла Das Spiel („Играта“) на илюзиониста и пърформър Филип Оберлор. През 2017 г. Ив Лей е първата участничка в новата резидентска програма „Експерименталната сцена“ на Националния театър в Гърция. Бъдещите ѝ ангажименти включват работа с Royal Shakespeare Company, The Bush Theatre и The Place/DanceEast.
Гергана Димитрова е режисьор, драматург и преводач. Завършва „Културология“ в СУ „Св. Климент Охридски“, „Театрална режисура“ в НАТФИЗ и в Берлинското театрално училище „Ернст Буш”. Тя е основател и артистичен директор на Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни“. Гергана създава 23 театрални представления, автор и съавтор е на 5 пиеси, 3 адаптации, няколко статии за театър и драматургия. Превежда 23 нови пиеси от немски на български език. През 2007 г., съвместно с „36 маймуни“, поставя началото на платформата ПроТекст. Носител е на театралната награда „Икар“ 2012 за най-добър режисьор и за най-добра пиеса (за „Праехидно“, по текст на Здрава Каменова и Гергана Димитрова).
* * *
Този проект е реализиран с финансовата подкрепа на Министерство на културата и в партньорство с Гьоте-институт България.