Сцена / екран / ефир

Месец декември - „Арабеск“ и класиката“

Балет "Арабеск" на 50!

Месец декември  - „Арабеск“ и класиката“

 

◊ БАЛЕТ "АРАБЕСК" И КЛАСИКАТА

В програмата на 50-ия юбилеен сезон на Балет „Арабеск“, която е замислена като един обзор на тенденциите, посоките и хореографите, които са определящи за развитието на трупата през годините, важно място заемат големите класически заглавия от историята на балетното изкуство и класическата музика. Пречупени през специфичните стилови търсения на трупата, те са любим обект за претворяване и съвременна интерпретация за много от хореографите на „Арабеск“ през годините и се приемат с любопитство и удоволствие от българската публика. През месец декември Балет „Арабеск“ ще представи няколко заглавия от репертоара си в тази посока.

Ще открием месеца на 2 декември, 11.00 ч., с атрактивната „Пепеляшка“. Един спектакъл, изпълнен със смешки и грешки, хитроумно забъркани от хореографа Мариана Крънчева, върху вълшебната музика на Прокофиев, костюми Цветанка Петкова-Стойнова, сценография - Екатерина Енева.

Уверяваме ви, че спектакълът „Пепеляшка“ ще впечатли малки и големи, ще остане един  незабравим спомен за един спектакъл, изпълнен с много изненади, смях и радостни емоции от непредсказуемото развитие на така познатата и обичана приказка. Непринудената и спонтанна реакция на децата от комичните ситуации, в които изпада старата и загубила паметта си фея (актрисата Анна Петрова), са доказателство за силното въздействие на различната „Пепеляшка“ на Балет „Арабеск“

„Пепеляшка“ е от спектаклите, който колкото повече се играе не омръзва на детската аудитория, а заразява със своето очарование и провокация в играта на детското въображение, което е най-ценното послание в невероятно забавно  представената от Балет „Арабеск“ приказка за Пепеляшка

Подходящ е за деца от всички възрасти както и за техните родители.

В месеца на класическите заглавия сме включили едни от най-любимите за публиката и най-успешни за трупата спектакли:

• На 7.12.2017 г., 19.00 ч. ще представим VIVA LA CLASSICA. Eдин съвременен поглед към три шедьовъра на класическия балетен репертоар: „Лебедово езеро” на П. И. Чайковски, хореография Анна Донева, сценография и костюми – Ася Стоименова; „Дон Кихот” на Рихард Щраус, хореография Боряна Сечанова, сценография и костюми – Пламена Дичева; и „Баядерка” на Лудвиг Минкус, хореография – Татяна Соколова, сценография и костюми  - Ива Павлова

Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката, трите хореографки реализират със замах своя днешен поглед към оригиналите.

Докато в „Лебедово езеро” Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята „Баядерка” Таня Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията става възможна едва в небитието – в култовата картина на „Сенките”.

Вълнуващо преживяване ни поднасят изумителните солисти на Балет "Арабеск" - Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов, които  с подчертано актьорско майсторство пресъздават интересната интерпретация на образите на Дон Кихот, Санчо Панса и  Дулцинея, с които  Боряна Сечанова ни въвежда в приключението Дон Кихот.

За сценографията, костюмите и мултимедията  на спектакъла три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, с въображение и находчивост  спояват в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, за да заявят в крайна сметка едно оригинално виждане  на съвременни творци.

 

• На 15.12.2017, 19.00 ч. можете да видите два от най-впечатляващите спектакъла на Балет „Арабеск“: „Кармина Бурана“ (музика Карл Орф, хореография – Боряна Сечанова и костюми – Цветанка Петкова-Стойнова) и „Болеро“ (музика – Морис Равел, хореография Маргарита Арнаудова, костюми – Мария Трендафилова)

 „Кармина Бурана” - знаменитото произведение на немския композитор Карл Орф  бе поставено специално за турнето на Балет „Арабеск” в САЩ, където изправи на крака четирихилядните задокеански зали със своето изпълнение.

За българската публика концертната версия на "Carmina Burana" не представлява ново и непознато явление. В репертоара на балет "Арабеск" има вече две сценични версии на ораторията – от 1972 г. на италианския хореограф Хуан Корели и от 1988 г. на големия български хореограф и дългогодишен директор на балет "Арабеск" Маргарита Арнаудова, съвместно с Пловдивската опера.

"Арабеск" има удоволствието да представи на вниманието на любителите на балетното изкуство в България нова балетна версия на знаменитото произедение на Карл Орф "Carmina Burana".

Хореографът Боряна Сечанова търси най-близкия танцов еквивалент на песните, чиито изключително поетични средновековни текстове са витални и иронични. Подобен нюанс носи и музиката на Карл Орф. Танцьорите с цялото богатство на своята съвременна чувствителност улавят с телата си ироничността на ситуацията, в която човекът живее с вярата, че е господар на живота си, докато е направляван и манипулиран от прищевките на Съдбата. Именно Съдбата, която ту издига, ту убива, утешава с напразни надежди и върти колелото на човешкия живот, е основният персонаж в "Carmina Burana". Тя е основен фактор в развитието на отношенията между момчето и момичето, които се пренасят върху всички останали танцьори.

Костюмите на художничката Цветанка Петкова-Стойнова са решени в стилистиката на средновековието, но със съвременна трактовка, която изисква хореографията на Боряна Сечанова. Търсен е виц в костюма, което провокира художника да използва различни аксесоари, маски, феерия от цветове и материи, които засилват многообразието на образите в спектакъла.

Сега публиката може да види блестящото изпълнение на танцьорите, които с цялото богатство на своята съвременна чувствителност улавят с телата си ироничността на ситуацията, в която човекът живее с вярата, че е господар на живота си, докато е направляван и манипулиран от прищевките на Съдбата - Съдбата, която ту издига, ту убива, утешава с напразни надежди и върти колелото на човешкия живот

В програмата е включено и експресивното и завладяващо "Болеро", един от емблематичните спектакли на балет "Арабеск", останали в наследство от голямата хореографка и директор на трупата Маргарита Арнаудова. Той неизменно присъства в репертоара на трупата, когато "Арабеск“ гостува със свои програми не само в страната, но и почти във всички задгранични турнета. Спектакълът е поставен за пръв път през 1987 г.

"Болеро" носи силно изразена програмност и впечатляваща атмосфера, където балетното движение е стилизирано в ритъма на испанския танц.

Заслуга за експресивната колоритност на танца има полифоничността в хореографията на Маргарита Арнаудова. Това изпълнение в началото на новия век е нашият дълбок поклон пред нейния оригинален талант.

“На тръгване, след като бяхме гледали зашеметяващия спектакъл в събота в “Коронадо тиътър”, знаехме, че сме били свидетели на нещо необикновено, чиято магия завладя пълната догоре зала - беше приковаващо изживяване”, пише Rockford Register Star.  USA, 2006                                            

 

• Месецът на класиката ще завърши с представяне на спектакъла „Лешникотрошачката”  на 27 и 28 декември, който е създаден по прочутата приказка на Е.Т.А. Хофман и вълшебната музика на П. И. Чайковски. Хореографът Боряна Сечанова, заедно със сценографа Борис Стойнов, художника Цветанка Петкова-Стойнова и танцьорите на Балет „Арабеск” създава празнично, приказно и фантасмагорично зрелище за малки и големи.

Един такъв спектакъл е великолепен  подарък за всяко дете в навечерието на Коледа. За възрастните пък това е прекрасна възможност да бъдат част от празника на децата, да растат заедно с тях и да разберат по-добре уникалния им свят.

Спектакълът е фееричен, в него не липсват любимите герои от приказката на Хофман:- мишките, играчките, които оживяват, и самият принц Лешникотрошача.

Автор:
Мая Михайлова, Балет "Арабеск"
Публикация:
02.12.2017 г. 15:42
Етикети:
Посетено:
1152
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/26785-mesets-dekemvri-arabesk-i-klasikata