Сцена / екран / ефир

Балет „Арабеск” с нов прочит на „Пепеляшка”

Премиера на 14 февруари, 11 часа, на сцената на Музикален театър

Балет „Арабеск” с нов прочит на „Пепеляшка”


◊ СЪБИТИЕТО

В навечерието на Свeти Валентин, балет „Арабеск” ще представи премиерата на спектакъла „Пепеляшка” по музика на  Прокофиев, хореография – Мариана Крънчева, сценография – Екатерина Енева, костюми – Цветанка Петкова-Стойнова и мултимедийна визия – Никола Налбантов.

„Пепеляшка” на Мариана Крънчева е провокирана от детските спомени на авторката при първата й среща с  Пепеляшка. Затова в нейния спектакъл тя търси логичен отговор на въпросите, вълнували я като дете – защо обувката е ставала само на Пепеляшка; нима принцът би се оженил за всяко момиче, на което става обувката; това ли е предметът, който определя съдбата на всяка любов… Затова в нейната приказка принцът не иска Пепеляшка да пробва обувката. Той харесва  момичето, което се впечатлява от неговите рисунки и изкуство, а не от това, че той е принц. От друга страна и съвсем тенденциозно, кралското общество, условно наречено от авторката „силиконово”, е представено и преекспонирано чрез бутафорни костюми и ситуации.


◊ ОЩЕ ЗА СПЕКТАКЪЛА

В новия спектакъл танцът и театралното изкуство са преплетени. Любопитен е образът на феята - стара и загубила паметта си жена, изпълнен от актрисата Анна Петрова, която през цялото време се опитва си спомни и разкаже историята на Пепеляшка, за да върне силата на своята вълшебна пръчица. Тя постоянно обърква разказите си и вмъква герои от други приказки - баба Яга, Червената шапчица, Пипи дългото чорапче и др. Това създава много комични ситуации, които ще предизвикат и участието на зрителите в залата. Преплитането на приказки и герои е предизвикателство, което цели да направи танцовото представление по-интересно, разбираемо и достъпно за децата. От дългогодишния си опит на танцьор Мариана Крънчева много добре познава реакциите на децата и затова се опитва максимално да разнообрази спектакъла.

Финалът ще е толкова изненадващ, както и всичко в тази приказка. Едно великолепно и вълнуващо преживяване, подходящо за  деца и възрастни.

Сценографските решения на Екатерина Енева помагат в разкриване на тази нетрадиционна приказка и провокират детското въображение чрез познати символи – тиквата се превръща в автомобил, принцът рисува графити със спрей. Тези препратки към съвременността приближават приказката към днешния свят и я правят по-достъпна и интересна за децата.

Екстравагантните костюми на художничката Цветанка Петкова-Стойнова внасят много цвят и вълшебство в спектакъла.

Спектакълът противопоставя реалното и въображаемото, живота и изкуството. Динамиката на това противопоставяне допълнително е подсилено от мултимедийната визия на Никола Налбантов.

В спектакъла участват познати и любими танцьори на Балет „Арабеск” - Ангелина Гаврилова, Таня Кацарова, Марина Попова, Стефка Табакова, Виктория Петрова, Петя Колева, Андрея Андонова, Мария Касабова и Васил Дипчикова, Стефан Вучов, Валери Миленков, Филип Миланов, Ервин Есен, Светлозар Тинев и Чан Тхе Чунг.


Мариана Крънчева е балерина – класическа и съвременна, хореограф, актриса. Мариана е част от трупата на балет Арабеск. Преди това е солистка на Националната балетна трупа. Получава образованието си в Националното у-ще за танцово изкуство, театрален клас 4xС, завършва специалност “Балетна режисура” в Нов български университет. Специализира съвременен танц в Швейцария - с извесната трупа “Nomades - le Loft – Vevey”, във Виена - на международния съвремeнен семинар Impulstanz. и в майсторски класове със световноизвестни преподаватели като Жилбер Маер, Дина Бьорн, Марко Канталупо, Лис Леа, и мн. други.
Участва в спектакли на театър “Пантданс” (създаден от актьора Николай Сотиров) и на експерименталната театрална трупа “4xС”.
 
Като хореограф поставя балетни миниатюри, а по-късно и цели спектакли за трупи като Национален балет – София, балет при ОФД - Русе, балетна школа “Силует”, НУТИ. Хореограф е на няколко оперни спектакъла от репертоара на Национална опера – София, на редица модни арт дефилета и на танцови филми. 

Печели наградата на името на Маргарита Арнаудова на едноименния конкурс за млади хореографи и Трета награда за хореография на Международен фестивал “Златният паун” във Варна.

Като балерина има награди от Международен балетен конкурс – Варна,  Национален балетен конкурс – Добрич,  диплом от Международен конкурс за съвременен танц – Париж. Получава специалната награда на Балетна Академия Париж – София за млад талант.

Анна Петрова – актриса. Завършва актьорско майсторство в Националната академия за театрално и филмово изкуство. Актриса в Младежки театър “Николай Бинев”, София. Играла е на фестивали във Франция, Сърбия, Русия, Македония, Австрия, Казахстан, Гърция, Германия и Италия.  Награда за женска роля на Националния преглед за българска драма.

Награда на Съюза на българските артисти за най-добра актриса на годината и за най-добра европейска актриса на фестивала в Сараево. В Казахстан печели награда за главна женска роля.

Член на Съюза на българските писатели. Нейни пиеси са играни в България, Литва и Австрия. За пиесата “Кажи “здравей” на татко” е отличена с литературната награда на Марсилия.


Автор: Мая Михайлова
10.02.2015 г. 14:40
Посетено: 826
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/20811-balet-arabesk-s-nov-prochit-na-pepelyashka