Сцена / екран / ефир

Вселената "Кармен" – балетна премиера на сцената на Държавна опера Русе

Летен музикален фестивал "Сцена край реката" Русе 2014

Вселената "Кармен" – балетна премиера на сцената на Държавна опера Русе


◊ СЪБИТИЕТО

На 1 юли от 19.00 часа балетната трупа на Държавна опера Русе ще представи за първи път пред русенската публика своята ексклузивна международна балетна продукция „Кармен” по музика на Жорж Бизе.

На сцената на Операта ще оживее обичания и популярен сюжет на Проспер Мериме, претворен чрез неизчерпаемите изразни средства на танца по хореография на възпитаничката на престижната Санкт-Петербургска школа и звезда на Михайловския театър Санкт Петербург Наталия Осипова.

За ролята на Кармен е избрана солистката на русенския балет Галина Христова. Ще й партнира звезден солистичен състав: Раймонд Мартинов (солист на Националния латвийски балет) в ролята на Дон Хозе, Михаил Сиваков (солист на балета на Михайловския театър - Санкт Петербург, Русия) - Ескамилио, Кай Бресуейт (солист на Харлем балет - Ню Йорк, САЩ) - Съдбата. Участват солисти и кордебалет на Държавна опера Русе.

Сценографията е на Себастиян Малаш (Франция), дизайнер осветление Еманоел Пла (Франция), главен репетитор Силвия Томова, репетитор  Марияна Захариева. Спектакълът е продукция на Държавна опера Русе, Данс Империал - Санкт Петербург, продуцентски къщи „Ингал” и „Макадам”.


◊ „КАРМЕН” В ТАНЦОВ ВАРИАНТ

"Кармен" е творба, родена от перото на Проспер Мериме, горещ роман, когото  мъжете  си предавали скришом един на друг.

През 1875 г., композиторът Жорж Бизе и неговите либретисти адаптирали историята. При появата си, „Кармен” предизвикала унищожителни критики – срамен спектакъл, разврат, обвит в испански фолклор. Но малко по малко произведението на Жорж Бизе станало известно и неговият морал бил преосмислен. Днес „Кармен” е призната за най-известната опера.

Много преди Жорж Бизе, Мариус Петипа също е адаптирал „Кармен” за сцена. Всъщност Петипа е създал балет, наречен „Кармен и синове”. Това е преди неговото приключение с Имперския балет на Санкт Петербург, по време на работата му в Кралския балет на Мадрид. Обаче липсват архиви от музикалната партитура, използвана от Мариус Петипа. След творбата на Жорж Бизе, многобройни версии на Кармен „популярен  балет”, са създадени на основата на партитурата на операта.
Ролан Пти е първият, който използва цялата партитура на Жорж Бизе за трупата на Ballets de Paris през 1949 г. Той се опира повече на историята на Проспер Мериме, отколкото на операта. Балетът се състои от пет сцени и е почти изцяло лишен от циганската нотка. Главната роля се изпълнява от Рьоне / Зизи / Жанмер. Въпреки острите  критики в началото, балетът триумфира в Лондон, Париж, САЩ.

През 60-те години, Майя Плисецкая, легендата на Болшой Театър, се обръща към Алберто Алонсо, за да създаде балет, основан на „Кармен”. След репетиции с Националния балет на Куба, той поставя „Кармен сюита” с Майя в Москва, като вмъква няколко стъпки от кубински танци. Съпругът на Майя, Родион Шчедрин, адаптира музиката, прибавяйки нови инструменти и части от други произведения като „Арлезианката” от Бизе и „Сид” от Масне... Алонсо поставя в центъра на своята хореография образа на Кармен, майсторски пресъздаден от Майя. Премиерата е в Москва през 1967 и предизвиква скандал. Още след второто представление е заменен с  „Лешникотрошачката”.

Днес произведението е в постоянния репертоар на Болшой и на Националния балет на Куба, но също така и в репертоара на Мариинския театър на Санкт Петербург. Други интересни версии на балета „Кармен” са в репертоара на много театри по света.


Съдбата

Днес една хореографка от Санкт Петербург, докосната от танца на Майя Плисецкая и от магията Кармен, отново се обръща към произведението. Наталия Осипова, блестяща звезда и изключителен хореограф, се изправя пред предизвикателството да представи балета „Кармен” като хармонично свързва класика, неокласика и популярен танц. Едно решение, което е запазена марка на тази възторжена красавица на балета!

Балетът „Кармен”, поставен от Наталия Осипова,  извежда  на сцената едно нереално същество, носещо духа на Кармен, двигател на съдбата й. Впрочем, то носи името Съдба!

Този жив и неуловим образ, ще води драмата към нейния край като смазва интригата със страховитото си присъствие. Проблясват и умират нови образи – души. Душата на Хосе, който би могъл да бъде великолепният влюбен, душата  на един объркан тореадор и душата на Кармен, затворница на нашето време.

Чувства, които няма да се извисят, слава, която е обречена да рухне, фатални съдби, жестокост, характери, издялани с ръждясал нож...

Такава е творбата, създадена от Проспер Мериме, по музика на Жорж Бизе, представена по нов начин от    изпълнители и хореографка със славянска чувствителност. И тази история, идваща от юга е правдива, вълнуваща, страховита и повтаряща се.


Наталия Осипова

Хореограф
Звезда на театър Михайловски и солист на Балета на Борис Ейфман от Санкт Петербург

Наталия Осипова, внучка на една легенда на руския балет, Татяна Вечеслова, звезда на театър Мариински (бивш Киров по време на съветския период) и предишна директорка на Балетната академия Ваганова (наследник на Имперската школа в балета), в която са израснали невероятни звезди като Рудолф Нуреев, Михаил Баришников, Наталия Макарова, Юлия Махалина, Фарух Рузиматов, Диана Вишнева, Юлиана Лопаткина, на свой ред става звезда в престижния театър Михайловски, след като е била солистка при много взискателния Борис Ейфман... Понастоящем животът й е разделен между два града, свързани с балета на Лион и Санкт Петербург. Носител е на награди, измежду които отличие от Санкт Петербург. Нейните постановки издигат трупата  Имперски балет от Санкт Петербург на много високо ниво в Русия и на международните сцени.


Автор:
Сийка Лапачка, Държавна опера Русе
Публикация:
01.07.2014 г. 11:17
Посетено:
1903
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/19566-vselenata-karmen-baletna-premiera-na-stsenata-na-darzhavna-opera-ruse