Сцена / екран / ефир

"Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината" - балетна премиера в Русенска опера

Посвещава се на рождения ден на българския професионален балет

"Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината" - балетна премиера в Русенска опера


◊ СЪБИТИЕТО

Русенската опера посвещава на рождения ден на българския професионален балет своята балетна премиера „Ромео и Жулиета” и „Полет към светлината”

Русенската опера е на прага на своята балетна премиера... Заглавията са привлекателни и загадъчни... ”Ромео и Жулиета” по музика на П. И. Чайковски и „Полет към светлината” по музика на Чайковски, Гершуин, Масне, Пиацола, Росини – два едноактни балета, които ще бъдат представени на 27 и 28 февруари от 19.00 часа на сцената на Държавна опера Русе.

Хореографията е на примабалерината Силвия Томова, декорите и костюмите са дело на неповторимия световноизвестен художник от Италия Салваторе Русо, поставял с голям успех и многократно в най-големите оперни театри в Италия и по света.

Събитието се посвещава на рождения ден на българския професионален балет - първото заглавие, поставено на българска сцена на 22 февруари 1928 година, е шедьовърът на Лео Делиб – балетът „Копелия”, постановка на Анастас Петров.


◊ РОМЕО И ЖУЛИЕТА

Историята на Ромео и Жулиета е разказвана и пресъздавана, обичана и търсена, преоткривана и преповтаряна във времето. И като че ли всеки има своите очаквания...

Този път оживява фантастичната увертюра на Чайковски „Ромео и Жулиета”. Много композитори са отговорили с музиката си на вечните теми от шекспировата драма за забранената младежка любов, но Чайковски, заедно с Прокофиев и Берлиоз, се подрежда на върха в списъка. В период, когато Чайковски все още не се е наложил като композитор, Милий Балакирев, който се определя като наставник на руските композитори, му възлага да напише симфонична творба на тази тема. След премиерното представяне на творбата (1869) Балакирев съветва композитора да я преработи. Това се случва през 1880 година. В първата версия Чайковски започва с една нежна любовна мелодия, която впоследствие  отпада. Във фантазията на композитора Жулиета се появява като малко момиченце, чийто образ се развива и проследява в музикалния текст. В преработения вариант – фантастичната увертюра започва с молитвата на Падре Лоренцо и като че ли всички събития вече са се случили. Историята на враждуващите родове се запазва и в двата варианта.

Хореографът Силвия Томова се опира именно на тази идея. Балетът „Ромео и Жулиета” започва с благословията на Падре Лоренцо, който вече знае всичко... Като от легендарния филм на Дзефирели на сцената се подреждат героите от шекспировата драма – картината е толкова впечатляваща, че за миг зрителят забравя, че присъства на балетен спектакъл. Солистите в ролите на Ромео и Жулиета са като преродени герои от романтизма – нежни, млади, толкова чисти в любовта си. Художникът на костюмите Салваторе Русо майсторски пресъздава автентичността на епохата във всеки детайл. А танцът е изразителен, виртуозен, аргументиран във всяко движение. Силвия Томова акцентира умело и задълбочено на психологическото развитие на образите. В цялата си концепция тя влага философските търсения на отхвърлените млади хора, които не приемат ограниченията на предразсъдъците.

„Желанието на Ромео и Жулиета да се освободят от тези норми ги среща. Всеки в бягството си намира нещо или някого... Но те са деца, все още са деца! Тяхната среща е страст, неосъзната, но истинска... Те търсят своята истина, търсят любовта, за която са готови на всичко – дори да застанат пред лицето на смъртта... Всеки има право на избор, дори в любовта! Тяхното бунтарство и нежелание да се примирят, преобръща и представите на възрастните, самозабравили се в своята изкуствена показност и фалшива добродетелност... Защо трябва да оценяваме любовта едва, когато я загубим...”

Балетният спектакъл „Ромео и Жулиета” няма тъжен финал... Всеки може да си представи какво ще се случи по-нататък.

Ромео и Жулиета на 27 и 28 са Весела Василева и Даниел Тичков. В ролите на Капулети и Монтеки Галина Христова, Милен Харалампиев, Грета Георгиева и Светослав Маринов. Падре Лоренцо – Йордан Кръстев.


◊ ПОЛЕТ КЪМ СВЕТЛИНАТА

Във втората част на балетната вечер зрителите ще преживеят още една истинска наслада за сетивата със спектакъла "Полет към светлината". Различни цветове на дъгата са вложени в приказно красивите костюми, избрана музика от Росини, Чайковски, Масне, Пиацола, Гершуин ще прозвучи в унисон с цялата танцувална чувственост на спектакъла, ефирни движения и различни танцови техники ще приковат вниманието и ще позволят на публиката да се понесе в полета на своите фантазии. Червеното, синьото, зеленото, жълтото, бялото, черното, видимите и невидимите цветове на нашата душа.

Силвия Томова: „Спектакълът "Полет към светлината" е замислен като послание за себепознание, преоткриване на силните ни страни и доближаване към природата. Цветовете на дъгата, както цветовете на чакрите въплъщават природната матрица, енергиите и заобикалящата ни вселена. Чрез танца и музиката се представят онези възвишени стойности, до които не можем всеки миг да се докосваме. Попадайки в магията на спектакъла, движението ни открива смисъла на живота, а музиката ни поднася свръхестествено усещане, пренасяйки ни в друго измерение...”

В спектакъла „Полет към светлината” участва цялата балетна трупа на Държавна опера Русе. На 27 и 28 февруари солисти на „Танго” от Пиацола са Огнян Иванов и Светослав Маринов.


Автор:
Сийка Лапачка, Държавна опера Русе
Публикация:
26.02.2014 г. 15:39
Посетено:
1682
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/18662-romeo-i-zhulieta-i-polet-kam-svetlinata-baletna-premiera-v-rusenska-opera