Сцена / екран / ефир

Неочакваното лице на Кармен в "Carmen collection"

Новата постановка на Балет "Арабеск"

Неочакваното лице на Кармен в "Carmen collection"


◊ СЪБИТИЕТО

На 29 януари Балет „Арабеск” ви кани на своя спектакъл „Carmen collection” - копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен” на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе.

Музика – Петър Дундаков, хореография – Боряна Сечанова, сценография и костюми – Николина Костова-Богданова


◊ МУЗИКАТА

Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе – „Кармен”. В работата по „Carmen collection” композиторът се среща за втори път с балет „Арабеск” и Боряна Сечанова след успешния международен проект на Балет „Арабеск” – „Танцови преводи”. Музиката към спектакъла е записана с изключителната подкрепа на Българското национално радио от оркестъра на БНР, с диригента Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора”.

Петър Дундаков е от музикантите, които забелязваме независимо какво творят: Той е бил част от популярното преди години дуо "Тибетски сърца". През 2005 г. завършва  композиция в Ротердамската консерватория в класа на Пол ван Брюхе и Клас де Врийз. Понастоящем работи в областта на съвременната концертна  музика, кино  и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др. През 2009 г. получава наградата Икар за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата „Маестро Димитър Вълчев“ за оригинална музика от български композитор.


◊ ХОРЕОГРАФИЯТА

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск” е идея на хореографката Боряна Сечанова.

Боряна Сечанова е един от водещите съвременни български хореографи. От 2000 г. е директор и художествен ръководител на Балет „Арабеск”. Автор над 40-50? танцови спектакли за балетните трупи на: Софийска опера и балет; Балет „Арабеск”; оперните театри на Стара Загора, Русе, Варна, Бурга с и др. През 1996 получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс в гр. Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл – за спектакъла “Фауст” през 2003 г. 2004 г. – Награда на град Варна за най-добър спектакъл – “Дневникът на един съблазнител”. През 2006, 2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс, гр. Варна. Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата “Кристална лира” за творчески екип за спектакъла “Carmina Burana” през 2006 г.

Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.


КОСТЮМИТЕ

Визуалните провокации  на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection” са създадени от сценографката Николина Костова-Богданова.
 
След театралната постановка "Макбет" в Смолянския драматичен театър, номинирана за Икар в раздел Сценография, и донесла й награда Аскеер за костюми както и след постановките на оперите „Палячи” и „Селска чест” във Варненска опера, художничката разширява творческия си  диапазон с работата си върху новата танцова интерпретация на Кармен - спектакъла „Carmen collection” на Балет „Арабеск и Боряна Сечанова. 
 
Селектирана за единадесетото издание на Пражкото Квадринале - PQ11 за Театрално пространство и Сценичен дизайн в раздел Екстремен Костюм

Без да руши рамките на сценичната конвенция, Костова-Богданова успява да ги отвори към намиращото се отвъд тях. Обектите на едно съвременно концептуално изкуство заживяват на сцената. Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.


ОБРАЗЪТ НА КАРМЕН

Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социо-културното пространство, вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан. Ако се опитаме да се изразим в контекста на Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския  нарцисизъм като „същност” и „участ” на женското битие.

Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна – незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената. Мъжът, пленен от нейния чар, вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си... Това е и връзката, която свързва  любовта със смъртта.


СПЕКТАКЪЛЪТ
   
Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума. Боряна Сечанова заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира върху природата на жената, женската психология, възможността й да бъде реализирана в един мъжки свят.

В структурата на спектакъла рамка на „историята” за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка – Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки”.

“Carmen collection” обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен”.


Автор: Мая Михайлова
24.01.2014 г. 15:10
Посетено: 1180
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/18464-neochakvanoto-litse-na-karmen-v-carmen-collection