Сцена / екран / ефир

Viva la classica. Премиера на Балет "Арабеск"

14 и 27 ноември на сцената на Музикален театър

Viva la classica. Премиера на Балет "Арабеск"


◊ СЪБИТИЕТО

Viva la classica
Премиера на Балет „Арабеск”

14 и 27 ноември на сцената на Музикален театър

Темата за противопоставянето на класическо  наследство и съвременно изкуство витае в българското културно пространство днес. Това противопоставяне е до голяма степен изкуствено, доколкото проблемът не е в наследството, а в консерватизма на нашето мислене за него,  в начина, по който го свързваме с реалността и в крайна сметка в нивото на прочита.
   
Балет „Арабеск”, по силата на своята вече 45-годишна традиция, се движи комфортно и без страх в полето между авангарда и традицията. В премиерната програма Viva la classica трима български хореографи поемат риска да навлязат в напрегнатата зона между класика и съвременност и предлагат различни стратегии за оцеляване в нея.

В програмата са включени три големи заглавия от балетната класика:

„Лебедово езеро”, музика - П. И .Чайковски, хореография – Анна Донева
. В ролите:
Бял лебед – Мариана Крънчева, 
Черен лебед - Ангелина Гаврилова,
Принц-лебед – Васил Дипчиков
Лебеди: черни - Александра Савова, Виктория Петрова;
бели – Марина Попова, Стефка Табакова, Таня Кацарова;
мъжe лебеди – Валери Миленков, Иван Маринов, Ервин Есен                                       

„Дон Кихот”, музика Рихард Щраус, хореография – Боряна Сечанова
. Изпълняват: Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов

„Баядерка”, музика - Лудвиг Минкус, хореография – Татяна Соколова
. Солисти - Таня Кацарова, Стефка Табакова, Васил Дипчиков, Валери Миленков, Филип Миланов (Иван Маринов)
. Сенки – Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Мариана Крънчева, Марина Попова, Петя Колева, Иван Иванов, Иван Маринов, Ервин Есен,
и студентите в специализация „Танцов театър” към НБУ - Даниела Хайвазова, Мирослава Захова


◊ ОЩЕ ЗА СПЕКТАКЪЛА
 
Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката, трите хореографки реализират със замах своя днешен поглед към оригиналите.

Докато в „Лебедово езеро” Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята „Баядерка” Татяна Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията е възможна едва в небитието – в култовата картина на „Сенките”.

Една забележителна мисъл на Сервантес движи Боряна Сечанова в приключението Дон Кихот: „Той изгуби ума си. Неговото въображение се изпълни с красиви безсмислици и той сметна, че е истина това, което всъщност бе само красота”.

Тази мисъл би могла да увенчае както цялостната премиерна вечер на Балет „Арабеск”, така и изборът на всеки творец да живее в изкуството.

За сценографията, костюмите и мултимедията на спектакъла са поканени три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, съвсем наскоро защитили магистратура „Проектиране на авторски визуален спектакъл”, с ръководител проф. Красимир Вълканов - катедра „Сценография” към НХА.

С въображение и находчивост сценографският екип споява в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, експериментираща не по-малко от танца със стилистиката на оригиналите, с концепциите и танцовия език на авторите, за да заяви в крайна сметка едно оригинално виждане на съвременни творци.



Автор:
Мая Михайлова
Публикация:
08.11.2013 г. 15:54