Сцена / екран / ефир

"Carmen collection" на Балет "Арабеск"

На 17 октомври, на сцената на Музикален театър

"Carmen collection" на Балет "Арабеск"


◊ СЪБИТИЕТО

„Carmen collection” на Балет „Арабеск 
Последен спектакъл за сезона

На 17 октомври Балет „Арабеск” ви кани на своя  спектакъл „Carmen collection”, копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен” на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе.
 
Музика – Петър Дундаков,
Хореография – Боряна Сечанова,
Сценография и костюми – Николина Костова-Богданова


◊ МУЗИКАТА

Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе – „Кармен”.

Музиката към спектакъла е записана с изключителната подкрепа на Българското национално радио от оркестъра на БНР, с диригента Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора”.


◊ ХОРЕОГРАФИЯТА

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск” е идея на хореографката Боряна Сечанова.

Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.
 

◊ КОСТЮМИТЕ

Визуалните провокации  на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection” са създадени от  художничката Николина Костова-Богданова.
    
Костюмът се съблича от декоративност, превръща се в елемент на сценографията. Вкусът на художничката към хиперболата, остава и на танцовата сцена. Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.


◊ ОБРАЗЪТ НА КАРМЕН

Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социокултурното пространство, вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан.

Ако се опитаме да се изразим  в контекста на Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския нарцисизъм като „същност” и „участ” на женското битие.

Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна – незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената... Мъжът, пленен от нейния чар, вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си... Това е и връзката, която свързва любовта със смъртта.


◊ СПЕКТАКЪЛЪТ   
    
Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума... Боряна Сечанова заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира върху природата на жената, женската психология, възможността й да бъде реализирана в един мъжки свят.

В структурата на спектакъла рамка на „историята” за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка – Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки”. “Carmen collection” обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен”.

Автор: Мая Михайлова
14.10.2013 г. 22:28
Посетено: 1146
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/17828-carmen-collection-na-balet-arabesk