Сцена / екран / ефир
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Премиера на балета "Дон Кихот" в Русе
Артистите на русенския балет ще отбележат Международния ден на танца
◊ СЪБИТИЕТО
Премиерата на балета „Дон Кихот” по музика на австрийския композитор Лудвиг Минкус и хореография на Мариус Петипа ще се състои на 12 април от 19.00 часа в залата на Доходното здание.
Със следващия спектакъл – на 29 април, от 19.00 часа, на сцената на Русенската опера, артистите на русенския балет ще отбележат Международния ден на танца.
„Дон Кихот” е една от най-ярките и непреходни балетни творби, както и един от най-успешните балети на Мариус Петипа. Майсторът-хореограф е пътешествал много в различни градове на Испания, успял е да долови духа и традициите на танцовия фолклор на тази страна и след това да ги претвори на сцената в тяхното разнообразие и неповторимост. Големият майстор създава ярък празничен спектакъл, изпълнен с радост и веселие и завинаги го записва в графата на шедьоврите на балетната класика.
Постановката на балета „Дон Кихот” на русенска сцена е дело на творчески екип, съставен от примабалерината Веса Тонова и артиста-балетист Йордан Кръстев. Звездни солисти ще се представят пред русенската публика – балетната двойка Ариане Лафита от Куба и Виторио Галоро от Италия, покорили редица престижни световни сцени, ще танцуват на 12 април в ролите на Китри и Базил, а Бианка Фота и Джиджел Унгуреану от Румъния ще аплодираме на 29 април. В спектакъла ще видим още примабалерината Веса Тонова в ролята на Мерцедес, Емил Йорданов (Еспада), Йардан Кръстев (Дон Кихот), Георги Аспарухов (Санчо Панса), Милен Харалампиев (Гамаш), Весела Василева (Повелителка на дриадите), кордебалет на Русенската опера. Костюмите са на дизайнерката Меглена Илиева – творец, който не крие своята огромна любов към балетните артисти и тяхното изкуство. Над 80 костюма са ушити за новата постановка, която ще отпътува на задгранични гастроли след премиерата. Художникът Иван Токаджиев е автор на сценографията.
◊ БАЛЕТЪТ "ДОН КИХОТ"
За първо представление се счита постановката през 1869 г. в „Болшой театър“ в Москва. В България „Дон Кихот” е поставен за първи път 100 години след неговата премиера – на 26 октомври 1969 година на сцената на Софийската опера и балет.
В Русе се поставя за първи път.
История на създаването:
През 1869 година хореографът Мариус Петипа предлага на австрийския композитор от чешки произход Лудвиг Минкус да напише музика за балета „Дон Кихот”, чието либрето разработва сам.
Французинът Петипа е роден в Марсилия, учи при баща си Ж. А. Петипа (изтъкнат танцьор, балетмайстор и педагог) и при легендарния танцьор О. Вестрис. От 1838 г. се изявява успешно като танцьор и балетмайстор на сцените на театрите в Бордо, Нант, Ню Йорк, Мадрид. През 1947 година се установява в Русия. През 1862 година Петипа официално става балетмайстор на петербургска сцена, след окончателното напускане на главния балетмайстор Сен-Леон. Заслужена слава му донася балета „Дъщерята на фараона”, чието либрето написва заедно с Ж. А. Сен-Жорж през 1862 г. От 1857 г. Петипа почти всяка година създава нови балети. Петипа се придържа към строгите схеми на редуването на пантомимата и танците, изразяващи чувствата на главните герои. Характерният танц внася битови и социално-исторически окраски, носещи функцията на дивертисментен номер. С името на Петипа е свързан разцвета на руския балет.
През 1869 г. Петипа замисля нов балет по мотиви от романа на Сервантес „Дон Кихот” – история, която неведнъж е оживявала на сцена. Още през 18. век в много европейски театри били поставяни балети под това заглавие по музика на различни композитори. Но в тях не се използвал сюжета на знаменития роман, а добавените новели, които разказват за сватбата на Камачо (във френските версии Гамаш) и любовта на Китри и Базил. Петипа също се възползвал от този сюжет. Музиката била написана бързо от Минкус и на 14 декември 1869 година се е състояла премиерата на комедийния балетен спектакъл на сцената на Московския Болшой театър. В този спектакъл само Дулцинея изпълнявала класически танц, останалите герои изпълнявали характерни танци. През 1871 година за постановката в столичния Каменен театър Петипа прави нова редакция.
Мариус Петипа е пътешествал много в различни градове на Испания, успял е да долови духа и традициите на танцовия фолклор на тази страна и след това да ги претвори на сцената в тяхното разнообразие и неповторимост. Големият майстор създава ярък празничен спектакъл, изпълнен с радост и веселие и завинаги записва своя балет „Дон Кихот” в графата на шедьоврите на балетната класика.
Съдбата на неговия балет обаче е сложна и съпроводена с някои неясноти. Известно е, че през 1900 година нова хореографска редакция е направена от младия току-що завършил Петербургското театрално училище хореограф Александър Горски. Доколко Горски е ползвал хореографията на Петипа не е установено. Самият Петипа с болка споделя в своите мемоари, че Горски представя неговия спектакъл за свой. Някои изследователи считат, че в съхранения вариант на балета „Дон Кихот” 70 процента принадлежи на Петипа.
Музиката:
Лудвиг Минкус (роден във Виена) е австрийски композитор, цигулар и диригент от чешки произход, дълги години живял и творил в Русия. Учи във Виена, живее и концертира като цигулар в Париж, а в началото на 1850 година се премества в Русия. Известно време е капелмайстор на оркестъра на домашния театър на княз Юсупов, концертира като солист и преподава цигулка. От 1862 до 1872 година е концертмайстор на Болшой театър - Москва, нерядко застава и на диригентския пулт, избран е за инспектор по балетна музика на московските театри. След откриването на Московската консерватория е поканен като професор по цигулка. Като балетен композитор Минкус прави своя дебют в Русия през 1862 година - написва по поръчка на балетмайстора Артур Сен-Леон антракт за възстановения в Болшой тетатър балет на Адолф Адам и Жан Корали „Орфа”. Удовлетворен от музиката му, Сен-Леон възлага на Минкус да напише цял балет, след това го поканва в Париж и там той написва заедно с Лео Делиб балета „Ручеят”, поставен с успех през 1866 година. През 1869 година Минкус написва за друг хореограф – Мариус Петипа, музиката на балета „Дон Кихот” и именно тази съвместна работа се оказва впечатляващо успешна. Година по-късно Минкус получава мястото на първи композитор на балетна музика при дирекцията на Имперските театри. В съавторство с Петипа Минкус създава 16 балета, като най-голяма известност получава „Баядерка” (1877).
През 1890 година Минкус се завръща в Австрия, където остава до края на живота си.
Лудвиг Минкус прекрасно е познавал и усещал спецификата на балетния театър, а неговите балети, изпълнени с жизнерадостна, мелодична и ритмична музика до днес влизат задължително в репертоара на водещите руски и световни театри.
Автор:
Сийка Лапачка, Държавна опера Русе
Публикация:
11.04.2013 г. 18:57
Етикети:
Посетено:
2353
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/16777-premiera-na-baleta-don-kihot-v-ruse