Сцена / екран / ефир
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Фестивалните фаворити на София филм фест 2013
Ким Ки-Дук идва с шокираща "Пиета"
◊ СВЕТОВНИТЕ ФЕСТИВАЛИ ГОСТУВАТ НА СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ
Три фестивални фаворити от Венеция, Кан и Берлин идват за 17-ия София филм фест през март. По традиция международното киносъбитие представя на своята публика едни от най-харесваните и награждавани филми. Тази година това са „Пиета” на Ким Ки-Дук, „Кралски афери” на Николай Арсел и „Ловът” на Томас Винтерберг.
По традиция София филм фест представя на своята публика някои от най-сериозните фаворити на фестивалните журита от отминалата година. Така в програмата на 17-ия СФФ ще откриете носителите на „Златен лъв” („Пиета”, реж. Ким Ки-Дук), две награди „Сребърна мечка” („Кралски афери”, реж. Николай Арсел) и три награди от МФФ Кан 2012 („Ловът”, реж. Томас Винтерберг).
◊ „ПИЕТА” ПО КОРЕЙСКИ
Този път Ким Ки-Дук разказва историята на събирача на дългове Кан До, който живее тъжен, празен и самотен живот. Един ден на вратата му се появява жена, която твърди, че е майката, изоставила го като дете...
Филмът „Пиета” е носител на „Златен лъв на Сан Марко” от 69-ото издание на венецианския кинофестивал и е дело на култовия корейски режисьор Ким Ки-Дук.
Въпреки че заглавието на филма препраща към едноименната творба на Микеланджело и асоциацията за майчина любов, „Пиета” на Ким Ки-Дук е шокиращ, на моменти жесток филм. Но това е и филм за изкуплението и преоткриването на човечността. „Често си задавам въпроса какво представлява човекът – разсъждава южнокорейският режисьор. – Какво означава да бъдеш човек? И може би публиката ще каже, че новият ми филм отново е твърде брутален. Но това насилие е просто отражение на онова от реалността, което присъства до известна степен във всеки от нас.”
◊ ИМА НЕЩО ГНИЛО В ДАНИЯ И ПРЕЗ XVIII ВЕК
„Кралски афери” спечели „Сребърна мечка” за сценарий и за мъжка роля (в лицето на Микел Бое Фолсгард) от Берлинале 2012. Филмът ни връща в Дания през 1770 г. В края на епохата на Просвещението Каролин Матилд е елегантна и добре възпитана английска принцеса, която се интересува от изкуство и философия и има нещастието да е омъжена за датския крал Кристиан VII, ревнив мъж, с влошаващо се психично здраве. Светъл лъч в живота на кралицата се оказва появата на влиятелния доктор Струнзе, но тайната й страст променя завинаги съдбата на цялата нация.
Историческата лента припомня събития, довели и до революционния дух в Европа от края на ХVІІІ в.
„Всеки датчанин знае тази история – споделя режисьорът Николай Арсел, – тя е част от нашето ДНК. Изучаваме я в училище, слушаме за нея, правени са няколко документални филма, много популярен балетен спектакъл, дори опера и излязоха няколко бестселъра по въпроса. С три филма зад гърба си, аз реших да се заема с този сюжет, който много харесвам, преди някой друг да ме е изпреварил.”
◊ НА ЛОВ ЗА ИСТИНАТА С „ДОГМАТИЧНИЯ” ВИНТЕРБЕРГ
Три награди от Кан 2012 отидоха за седмия филм на Томас Винтерберг „Ловът”. Нефукционалността на семейството, истината, която убива, лицемерие и абсурд, психологически стил, типичен за Винтерберг – това ни очаква в „Ловът”, напомнящ за любимия на критиката „Празненство” от 1998 г. Датският режисьор е приятел на Ларс фон Триер и съосновател на „Догма”-платформата.
След тежък развод, 40-годишният Лукас си намира нова приятелка, нова работа и се опитва да възстанови връзката със сина си тийнейджър. Но един дребен детайл, съвсем незначителна забележка, случайна лъжа и... животът му внезапно се преобръща, а лъжата се разпространява като невидим вирус.
„Исках да разкажа за много неща в този филм: за загубата на невинност, на физически контакт между хората, за загубата на приятелство, когато се намеси страхът и за слуховете, които се разпространяват като вирус, особено с посредничеството на новите медии”, споделя Винтерберг. Той признава, че с „Ловът” се е опитал да постави началото на нова кинематографична „чистота”. Двамата с операторката Шарлоте Бруус Кристенсен измислят манифест, според който всяка ситуация би могла да се случи и без присъствието на камерата и понякога тя би трябвало да „пристигне” с малко закъснение, за да заснеме само част от сцената, а друг път би трябвало да е невидима. „Искахме да покажем малки късчета от истинския живот.”
Автор:
Момчил Цонев
Публикация:
29.01.2013 г. 12:47
Етикети:
Посетено:
1580
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/3/news/16250-festivalnite-favoriti-na-sofiya-film-fest-2013