Сцена / екран / ефир

"Пророчество" - премиера в ТР "Сфумато"

Спектакъл от програма "Съвместни проекти"

◊ СЪБИТИЕТО

Пророчество
метафизичен бюлетин
токшоу по текстове на
Петер Хандке и Веселин Димов

ПРЕМИЕРА
13 и 17 януари 2012
Театрална работилница "Сфумато", Камерна сцена, 19 часа,
времетраене 50 мин.,
на български със субтитри на английски

. Превод – Владко Мурдаров
. Мениджър и наблюдател – Теодора Динева
. Фотограф – Илиян Ружин
. Дизайн, видео и костюми – Евгения Сърбева
. Участват – Елена Димитрова, Александър Митрев
. Режисьор и музикална среда – Веселин Димов

След „Обругаване на публиката” (2005) и „Блус под земята” (2008), с „Пророчество” (2011) екипът на Театрална компания "Момо" завършва една своеобразна трилогия в изследването на поетичната вселена на австрийския драматург Петер Хандке. Този път темите са вината, егото, идентификацията и болезненото търсене на истината за самия себе си и живеенето в света. Двамата герои са в акция на самообвинение и отчаяно търсене на изход. Тегнещите въпроси без отговор създават завихряне в атмосферата и телепортират при тях представители от друга галактика, които известяват за най-новото древно пророчество...

„Пророчество” е интимно, директно, катарзисно представление, което изследва егото, клаустрофобията и свободата.

„Пророчество” отваря рана - давайки израз на гласа на вината и роботизираната природа на ума, като я затваря в края, насочвайки вниманието към вечно присъстващото и никога непроменящото се.

Пророчество” разкрива чрез думи, пластика и образи саморазрушителните тенденции на ума, бездната на самообвинението, тласъка към автоканибализъм и от друга страна, вградената способност на човешкото съзнание да вижда и приема фактите от реалността без идентификация, такива, каквито са.
 
„Може ли да се каже това, което не е за казване? Аз ли съм роден в света, или светът в мен? „Самообвинение”, „Каспър” и „Пророчество” са първите пиеси на ранния Хандке от средата на 60-те. Те бяха и едни от първите текстове за театър, които съм чел. Този спектакъл е посветен на 2012 година, на болката да си човек, на непосилната лекота на битието и възможността за раждане на планетарно съзнание” (В. Димов)

Спектакълът е реализиран с финансовата подкрепа на Министерство на културата и Австрийско посолство София.

„Пророчество” беше селектиран за участие на първия АСТ Фестивал за свободен театър 2011. Фестивалната премиера се състоя на 19 ноември 2011 г. от 21 ч. в ТР "Сфумато", Камерна сцена.


◊ ПОВЕЧЕ

Петер Хандке (роден 1942 г. в град Грифен, Австрия) е един от най-изявените съвременни европейски драматурзи. Автор е на романи, стихове, есета, както и на петнадесет пиеси, които са преведени на български език от Владко Мурдаров и издадени в два тома от издателство „Рива” - "
Блус под земята и още пиеси" и "Игра на въпроси и още 5 пиеси". Автор е и на сценариите на култовите филми на Вим Вендерс „Криле на желанието”, „В потока на времето”, „Погрешно движение” и „Страхът на вратаря от дузпа”. Носител е на престижните литературни награди „Кафка”, „Хауптман”, „Грилпарцер” и др.


Елена Димитрова се дипломира в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” през 2007 година, специалност „Актьорство за драматичен театър” в класа на проф. Атанас Атанасов. От завършването си през 2007 е в трупата на Театрална работилница "Сфумато". Спектакли от последните сезони с нейно участие са „Завръщане във Витенберг”; „Преди/след”, реж. Иван Добчев; „Зимна приказка” (с номинация за награда „Стоян Камбарев”), реж. Маргарита Младенова; „ОООО – Сънят на Гогол", реж. Маргарита Младенова и Иван Добчев; „Посещение при бащата”, реж. Крис Шарков. Заедно с Александър Митрев играе в „Блус под земята”, реж. Веселин Димов.         

Александър Митрев завършва НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов” в класа на проф. Снежина Танковска през 2000 година. От 2006 е асистент на проф. Танковска в НАТФИЗ. Някои от последните му актьорски превъплъщения са в „Ритъм”, реж. Андрей Баташов на сцена „Сълза и смях”, Народен театър „Иван Вазов”; „Мъртвата Дагмар или малката кибритопродавачка”, реж. Ида Даниел, ТР "Сфумато". След „Обругаване на публиката” и „Блус под земята”, „Пророчество” е третият му проект по драматургия на Петер Хандке с реж. Веселин Димов, в който участва.

Евгения Сърбева завършва Национална художествена академия през 2008 година, специалност „Сценография”, при проф. Светослав Кокалов. Втората й специалност е „Дигитални изкуства”. Има седем самостоятелни изложби и участия в над десет общи изложбени форума в София и страната. Някои от последните спектакли с нейна сценография, мултимедия или видео са „Две хубави...!”, реж. Кристиана Бояджиева, галерия „Снежана”; „Под контрол”, реж. Младен Алексиев, МГТ „Зад канала”; „Пътуване на запад”, реж. проф. Снежина Танковска, НАТФИЗ; „Фрида”, реж. Веселин Димов, Младежки театър.

Веселин Димов е студент в класа по театрална режисура на Стоян Камбарев от 1995 до 1998 година. Завършва НАТФИЗ през 2003 в класа по театрална режисура на проф. Красимир Спасов с дипломния си спектакъл „Момо” на сцената на Варненския Драматичен театър. Оттогава поставя ежегодно на театралните сцени в София и страната, и в Българско национално радио. През 2008 година основава Театрална компания "Момо" – генератор на идеи, обединяваща творческия му екип и продуцент за реализиране на артистичните му проекти. До момента има реализирани четиринадесет спектакъла: „Всичко това” по Самюел Бекет; „Победата на Мишин” по Даниил Хармс; „Обругаване на публиката” от Петер Хандке; „Дуел” по А. П. Чехов; „Смъртта и момичето” от
Елфриде Йелинек; „Плутон”, радиопиеса от Райна Маркова; „Блус под земята” от Петер Хандке; „Елисавета Бам” от Даниил Хармс, радиопиеса; „Сибир” от Феликс Митерер; „Фрида” от Саня Домазет; „Дон Жуан или любовта към геометрията” от Макс Фриш; „Балсамирана с любов” от Иван Димитров и „Пророчество” от Петер Хандке.

Театрална компания "Момо" – Асоциация за алтернативно съвременно изкуство е основана през 2008 година от режисьора Веселин Димов. Осъществява дейност в областта на театъра и изпълнителските изкуства. Изследванията на Театрална компания "Момо" са в областта на граничните форми на театъра и киното, неконвенционалните театрални текстове и провокирането на изострено състояние на „присъствие на момента” в контекста на театралната ситуация „актьор-зрител”.

До този момент Театрална компания "Момо" има реализирани пет театрални и три радио спектакъла, както и множество уъркшопи за осъзнаване, сред които е и международният уъркшоп „Гурджиевски свещени танци”, който през 2012 година ще се проведе за девети пореден път в София.

Театрална компания "Момо" е съучредител и член на АСТ Асоциация за свободен театър.

Автор:
ТР "Сфумато"
Публикация:
12.01.2012 г. 16:24