Нет@кценти

Защото на вятър ще говорите...

НетАкценти (99)

Защото на вятър ще говорите...
Св. св. Кирил и Методий
Картина на Станислав Доспевски, 1860 г.


◊ ТОГАВА

„Горко вам, законници, защото взехте ключа на познанието!" 
 
[Във Венеция: прение на Константин Кирил Философ с триезичниците]. Когато Философът беше във Венеция, епископи, попове и черноризци налетяха на него като врани на сокол и повдигнаха триезичната ерес, говорейки:
- Човече, кажи ни как тъй ти сега си създал книги на славяните и ги поучаваш? Тях не е изнамерил по-рано никой друг: нито апостолите, нито римският папа, нито Григорий Богослов, нито Йероним, нито Августин? Ние знаем само три езика, с които е достойно да славим бога в книгите: еврейския, гръцкия и латинския.

Философът им отговори:

- Бог не изпраща ли дъжд еднакво за всички? Също тъй слънцето не свети ли на всички? И не дишаме ли еднакво всички въздух? И как вие не се срамувате, като признавате само три езика и като повелявате, щото всички други народи и племена - да бъдат слепи и глухи? Пояснете ми, бога за безсилен ли смятате, та той не може да даде (всичко това), или за завистлив, та не желае? Че ние познаваме много народи, които разбират книги и които славят бога, всеки със свой език. Известни са следните: арменци, перси, авазги, ивери, сугди, готи, авари, тирси, хазари, араби, египтяни, сирийци и много други.


◊ И СЕГА

Проф. Валери Стефанов: Публичният език в България е беден, арогантен и вулгарен
Александра Джандева

- Проф. Стефанов, как си обяснявате изследванията, които напоследък излизат за бедния речник на българина? Каква е дозата истина в тях?

- Бедният речник обикновено е израз на бедния живот и на бедното общуване. Именно бедността на общуването води и до обедняване на езика. Езикът не е съкровище само по себе си, което може да бъде сложено някъде и да бъде съхранявано, то се пази в сферата на общуването. И тъй като общуването в страна като България е доста деградирало, резултатите вече стават видими и не ме учудват. Изводите се отнасят не просто за определени съсловия, а за цялостното състояние не българския език. Бедният речник е знак и за духовната бедност на обществото ни.
(...)
- Правилно ли беше решението на Факултета по журналистика на СУ отпреди няколко месеца да премахне изпита по български език и литература, както и матурите, за които от Алма матер се съгласиха да бъдат вход за някои специалности?

- Изпитите по български език и литература не са, за да се затрудняват хората излишно, а да се покаже ниво на грамотност, което всеки човек, който иска да направи кариера или да има добра социална реализация, е необходимо да притежава. Става дума за базисни нива на компетентност - да познаваш езика си, да владееш нормите му и най-вече да притежаваш добри комуникативни способности. Решението на колегите от Факултета по журналистика е изключително съмнително от гледна точка на резултатите, които следва да даде. Още повече като имаме предвид нивото на българската журналистика! Когато институции като СУ започнат да сътрудничат на упадъка на езика и на мисленето, това вече не е добър знак.

Медийният експерт Георги Лозанов:
Публичното говорене страда от клаустрофобия

Валерия Касиян

- Г-н Лозанов, преди дни Фрийдъм Хауз обяви, че България е на 76-то място в света по свобода на пресата. Защо сме на тази далечна позиция?

- В България в момента няма някакви драстични симптоми на цензура и на ограничаване свободата на словото. Но самото структуриране на публичността минава през мощни корпоративни влияния. Като се започне от прекия политически натиск, който върви и през регулатора, и през различни други форми - да не забравяме подозренията около президентската кампания за отстраняването на Иво Инджев под натиск – та се стигне до появилото се влияние на големите рекламодатели върху редакционната политика на определени издания и медии. Т.е. има едно скрито структуриране на информационната среда според определени икономически и политически интереси, които създават тази клаустрофобия на публичното говорене.


◊ БИНОКЪЛ

Страна на парадоксите
Коментира Емилиян Лилов

Контрастите са делник в една от най-бедните страни от Европейския съюз. Контрастни, понякога даже сюрреалистични са гледките, които могат да се видят в отскорошния член на съюза, България.

В София и другите по-големи български градове могат да се видят и друг тип сюрреалистични картини -
бизнесмени в скъпи костюми газят локви кал, преди да се доберат до спасителния остров - очакващата ги лимузина с тъмни стъкла, шофьор и работещ двигател; банкери се разминават с бездомни кучета, преди да изчезнат в лъскавите си офиси от алуминий и стъкло; представители на новата класа богаташи в костюми на "Версаче" и "Тициани" слаломират между купчинки боклуци по улиците и пр. Списъкът от контрасти можем да продължим с ромските гета и палатите на заможните в крайградските зони, с гледката, която предлагат българското Черноморие, зимните курорти и т.н., и т.н.


◊ СЦЕНА

Актьорът Георги Русев: Уж сме в Европа, но никога не сме били по-далеч от нея
Елена Кръстева

- Г-н Русев, на 7 май станахте на 80 години. Защо не направихте бенефис за юбилея?
- Не харесам такива неща. Мисля, че са фалшиви.
- Почитателите може да са на друго мнение и да искат да отбележат рождения ви ден...
- Който иска, да дойде на 22 май в Перник. (...) Няма да откривам театъра като изкуство, нито себе си като голямо явление. Така че всичко ще мине в дух на шега. Защото иначе ще стане панихида. Забелязал съм, че ако няма шега или чалга, никой не те гледа. Например пее някакъв певец, а до него три балерини танцуват полуголи. Човекът е голямо име, хубаво пее, но няма ли ги балерините, половината от публиката няма да го слуша. Така е и с театъра - напоследък без чалга не може. Разбира се, в театъра тя не се нарича чалга, наричат я шоу.
(...) Публиката харесва актьора, защото гледа как той играе друг човек. И се чуди как става - играе някой друг, а ти му вярваш. Оттам е и симпатията. Един възрастен актьор може само да присъства на сцената. Трудно е да играе и да се представя за друг човек - това изисква много физически, емоционални и психически сили. И талант. Талантът избледнява с годините, актьорът започва да се повтаря, защото му е по-лесно да вземе нещо предишно, отколкото ново да измисли. Заедно с годините идва и умората. Публиката не бива да вижда това.
(...) По-хубаво да те питат как си и защо не играеш, отколкото да се питат: "Тоя човек защо играе".

Човек не трябва да се взема на сериозно
Актьорът Валентин Танев смята живота за трагикомедия
Сабина Василева

- Казвате политиците... Те стават ли за вашата професия?
- Човек, който разбира от театър или пък се занимава с театър, не може да не забележи, че поведението на политиците е режисирано. Всеки изпълнява някаква роличка. И точно тази "театрална" ситуация е много деморализираща.
Има една прекрасна турска дума за това явление - гьонсуратлък, което ще рече "муцуна от гьон". Ето какво имам предвид: аз обичам около мен да е чисто във всяко отношение. Ходя сутрин в парка и сам си почиствам пътечката, по която вървя. Има там едно сметище, за което съм си казвал: "Ето сега ще се хвана аз да го почистя". Но понеже не мога сам, трябват колички, в един момент бях готов да платя на съответните служители. После обаче си дадох сметка, че ставам смешен, че съм пълен глупак. Значи, политиците разграбват цялата държава, никой не се интересува абсолютно за нищо, гледат само да си оправят далаверките, а аз съм седнал да почиствам боклуците в парка. Затова си мисля, че повечето хора в България се чувстват като мене, глупаво - ние ще работим, за да крадат те. Ето това демотивира най-много българина.


◊ КЛИМАТИ

Пукнатини във вярата за глобалното затопляне
Огнян Дъскарев

На 1 май в списание "Нейчър" се появи статия от немски учени от IPCC - Международния панел за климатичните промени към ООН. По принцип според IPCC човешката дейност е основната причина за глобалното затопляне. Пред "Нейчър" обаче учените казват, че до 2015 г. Земята ще се охлади, защото "естественият климатичен цикъл обезсилва увеличението на температурата, причинено от изхвърлянето на парниковите газове в резултат на човешката дейност". Това е поразително признание, че не хората са причината за глобалното затопляне. При това от видни климатолози, досега поддържащи точно обратното мнение.
(...)
Но най-важното съобщение преди дни пристигна от НАСА. Огромно, бавно течение в Тихия океан, известно като Pacific Decadal Oscillation (PDO), внезапно влезе в студената си фаза. Това се случва веднъж на около 30 години и променя климата на цялата планета. Съгласно сайта Watts Up With Тhat, поддържан от известния американски климатолог Антъни Уатс, студената и топлата фаза на PDO съвпадат с големите температурни промени на XX век - затопляне през 1905-1946, застудяване през 1946-1977, отново затопляне от 1977 до днес. И най-вероятно ще настъпи пак застудяване. Тези данни съвпадат с мнението на немските учени в "Нейчър".

Това очевидно са пукнатини в новата вяра, прегърната от милиони хора - религията на глобалното затопляне, причинено от човешката дейност. Световната истерия бушува вече няколко години. Освен че е религия, глобалното затопляне е и огромна индустрия - стотици организации с легиони от климатолози, десетки конференции, гигантски суми, изхарчени за "зелено" законодателство, за производство на биогорива. В много страни от Третия свят избухнаха гладни бунтове заради многократното увеличение на цените на храните. Главната причина е увеличеното потребление в Китай и Индия. Втората по важност причина са милионите декари по света, където вместо жито и ориз се отглежда рапица, от която се произвеждат биогорива, както и царевица, от която се произвежда етанол.


◊ ГОДИШНИНИ

175 години от рождението на Йоханес Брамс, немски композитор, пианист и диригент (1833-1897)

Brahms Symphony No.3 Poco Allegretto
Автор: Антоанета Добрева
11.05.2008 г. 22:25
Посетено: 1300
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/28/news/5826-zashtoto-na-vyatar-shte-govorite