Изложби

Изложба на Ванко Урумов в галерия "ОТ-ТО", Варна

Голямата аркана на картите Таро. 22 маслени картини

Изложба на Ванко Урумов в галерия "ОТ-ТО", Варна
Ванко Урумов. Колелото на съдбата


◊ СЪБИТИЕТО

Галерия "ОТ-ТО" представя

Cartas del Arcano Mayor Le Tarot

Ванко Урумов


Откриване: 20 август 2009, 18 часа
Варна, ул. "Скайлер" № 8

Изложбата продължава до 8 септември 2009 г.


◊ ИЗЛОЖБАТА

Уникална изложба на Ванко Урумов с 22 маслени картини ще бъде открита в галерия "ОТ-ТО" във Варна на 20 август. Тя представлява Голямата аркана на картите Таро. Художникът неслучайно е избрал за мото на изложбата си текст от Ортега-и-Гасет “Всичко извън традицията е плагиатство”. Историята показва, че картите Таро носят кодови символи на себепознание. От хилядолетия духовно посветените хора и художниците продължават една традиция на анализ и “подражание” при рисуването на картите за игра и гадаене от колодата с Голямата аркана. В превод от латински думата “аркана” означава “тайнство” или “пазещ тайна”. И наистина картите с алегоричните образи, следващи броя на буквите от еврейската азбука, по традиция са прерисувани и трансформирани от гадатели и художници. Така посредством универсалните символи в тях, те пренасят познанието за духовния свят на човека и за неговата съдба. По тази причина символиката им има не религиозен, а всеобемащ смисъл, обединяващ кодираното познание  за астрология, митология, кабала, нумерология, философия, психология, физика, алхимия и религия. Многобройните легенди ги свързват с културните традиции на Древния свят – Египет, Междуречието, Индия, Китай, Древна Гърция, Рим, с Юдейската Кабала. С кръстоносните походи те приемат и символиката на християнска Европа.

Според преданието картите Таро водят началото си от “Книгата на Тот”, единствената книга със 78 златни страници, оцеляла от яростта на халифа Омар, унищожил Александрийската библиотека. В символите на древноегипетския бог на мъдростта Тот, и в алегоричните им изображения е кодирано учението на тайните школи на посветените жреци на Египет. Според него 22 карти на аркана представляват стадиите на личностното развитие, което е необходимо на новопосветения, за да достигне висините на знанието и себепознанието.

Дьо Бебелен, френски аристократ, съчинява една вълнуваща и романтична история, според която картите Таро са били пренесени в Европа от скитащи “gipsy”, т.е. цигани, които по шарените им изображения са гадаели съдбите на хората. Но, по всяка вероятност, истината е на друго място. Логически може да допуснем, че пренасянето на картите тук, в нашия континент, е свързано с кръстоносните походи на Изток, тъй като първите сведения за Таро и разпространението му са от ХІV в. Аристократите и тайните общества в Европа откриват в тайнствените карти, че енергиите на духовното познание са заключени в процесите на разчитането на изобразените в тях символи, като смисъл и значение. Именно владеенето на това духовно умение, отвъд видимото да се разчита невидимото, води до силата на прозрение в скритите светове на човешката същност.

Един млад италиански благородник от Милано, дук Филипо Мария Висконти в 1415 г. поставя началото на традицията за рисуването на собствени карти Таро. В тях той внася актуални за времето си елементи в облеклото, символите и названията на алегоричните фигури. Известно е, че такива карти Таро са притежавали освен фамилията Вискони и известната фамилия Д`Есте. Първото цитиране на “Триумфалните карти” е от 1442 г. в “Мандатния регистър” на счетоводните книги на дук на Ферара Леонело. Скоро след това се появява “Златното царско Таро”, в което гениалният художник Мантеня ползва източноправославната иконография. Отделни символични елементи от картите стават неотменна част от картините на Леонардо да Винчи, Ботичелли и др. ренесансови художници. В Европа Таро или, както е още популярно Тарот, получава голямо разпространение, но особено в Австрия, Германия и Франция. Албрехт Дюрер, една уникална по интелекта и таланта си личност, заедно с гравюрите към “Апокалипсиса” създава и своя колода карти Таро и пише тълкувания за картите в нея. Към изображенията на Голямата аркана се обръщат също Питер Брьогел Стари и Йеронимос Бош, които в своите картини използват тайнствените символи на Таро.
 
22-те карти с алегоричните фигури на Голямата аркана могат да се разглеждат като спирала на човешкото развитие – два цикъла от промени, водещи човешката личност към съвършенство. Могат да се разглеждат и като идеалната схема за развитие на човешкия живот.

При подредбата на изложбата си Ванко Урумов следва точно тази схема. За прототип на картините си той използва испанска колода карти Таро от ХІV в. В нея могат да бъдат разчетени множество символи, които авторът е привнесъл към старата “иконография” на Голямата аркана. Напр. аркан V. Великият жрец (Папата) е представен с образа на Бакхус или аркан ІІ. Великата жрица (Папесата) е с образа на авантюристка, облечена в духовна власт. В редуването са разменени местата на VІІІ и ХІ аркан – Сила и Справедливост, едни от четирите добродетели. И тайните, които художникът залага в картините, неусетно се умножават и задълбочават в този порядък.

Колодата карти Таро още с появата си в Европа дава свобода на своите създатели за интерпретации, но само в рамките на познаването и следването на една духовна традиция. Затова всеки художник ги пресъздава според своята култура, пристрастия, опит и психологическа нагласа.

В съвремието ни много творци са отдали дължимото на символите на Таро, сред тях най-известни са колодите карти на Салвадор Дали, на Памела Колмен Смит, рисувала под ръководството на големият окултист А. Е. Уейт и разбира се, заредената с мощна енергия колода Таро Тот (издадена през 1972 г.) на Алестър Кроули, нарисувана от лейди Фрида Харис.

Във всички времена любознателните умове са се обръщали към разгадаването на символите в картите Таро и в тях са разчитали своя система на описание на света като единство между дух и материя. Както знаем, познанието за символите е ключово, универсално познание за порядъка в йерархията на света, обратното води до деструкцията му. В този смисъл изучаването и познанието на символите и тези, които са заложени в картите Таро, е не само окултно занимание и духовна практика. В ХVІІІ в. във Франция то е започнало да се изучава от благородника Кур дьо Жаблен, легендарната Ленорман, философа окултист Сен Мартен и неговия последовател Папюс. В ХІХ в. Елена Блаватска, П. Д. Успенски, В. Шлаков и не на последно място един от най-светлите умове в класическата психология К. Юнг анализират кодовете на универсалното духовно познание, вложено в картите Таро. Всички тези познания се събират и в една нова религия, която се появява в ХХ в. наречена бахауа (бахайската вяра), започнала също от Египет. Но най-същественото е, че това образно ключово познание води до появата и развитието на нови области в науката като семиотиката напр.

С представените в изложбата картини на Голямата аркана на картите Таро, художникът Ванко Урумов за пореден път ни показва, че има идеи и че пътят в изкуството за него е едно духовно творческо последование, което стопява границите на времето. Живописният вариант на картите е зареден с енергията на една експресия, която се движи от умишленото следване на примитивния рисунък към символиката на цветовете и образната сила на алегориите. Ние усещаме трептенето на материята, нейното движение, подвластно на духовните емоционални сили, и виждаме. Може би артистичната съпричастност на художника към една вековна творческа традиция е свързана с доказания му катарзисен стремеж към “синхроничност” и себепознание. Погледнато назад във времето, концептуалните проекти и самостоятелните изложби на Ванко Урумов подкрепят нашия извод.

Пламена Димитрова-Рачева, изкуствовед

* Настоящият текст е публикуван в уводната част на диплян-каталог съпътстващ изложбата.


Едно от безбройните лица на многоликата ни съвременна визуална култура ви очаква в галерия „ОТ-ТО”, заповядайте!


◊ ПОВЕЧЕ ЗА АВТОРА

Ванко Урумов. Роден на 21.12.1941 г. във Варна, България. През 1971 г. завършва Художествена академия - София, специалност "Живопис". Взема участие в много значими изложби в България, и в представителни изложби на съвременното българско изкуство в Европа, САЩ, Канада, Мексико, Индия, Япония и др. Като художник създава и много монументални творби за обществени сгради - фрески, гоблени, скулптура, керамика.

Самостоятелни изложби:
. София: Галерия “Райко Алексиев”, “Ирида”, “Крида Арт”, ”Циклоп”, ”Дрита”, ”Солерс” и др.
. Пловдив: Есенни изложби
. Варна: ”Кавалет”, ”Буларт”, ”Галерия 8”, ”Артин”, ”Артея”
. Бургас: ”Неси”
. Добрич: Градска художествена галерия
. Балчик: Градска художествена галерия

Самостоятелни изложби, чужбина:
. “Кузнецкий мост”, Москва (Русия)
. Галерия ”La Kupola”, Падуа (Италия)
. Галерия “Au Virage”, Сепре (Швейцария)
. Галерия “Piktura”, Дордрехт (Холандия)
. Национална галерия, Букурещ (Румъния0
. “Witgenstane Center”, Виена (Австрия)
. Галерия “Titan”, Франкфурт на Майн (Германия)
. Сарагоса и Галерия на артистите, Хаолин (Испания)

Награди:
. Голямата награда на София от Първия международен конкурс за млади живописци, България, 1976
. Национална награда за живопис “Захари Зограф”, 1977
. Награда от Биенале на живописта, Букурещ, Румъния, 1979
. “Medusa Aurea”, Римска академия за съвременно изкуство, Италия, 1980
. Награда “Илия Петров” за рисунки, 1982
. Награда “Данаил Дечев” за живопис, 1984

Негови творби са собственост на:
Библиотеката на Конгреса, Вашингтон, САЩ; Национална библиотека, Париж, Франция; Колекция “Хуго Вотън”, Белгия; частни колекции в България и чужбина - Национална художествена галерия, София; Градска художествена галерия, София; Градска художествена галерия, Пловдив; Градска художествена галерия, Варна, и художествените галерии в Русе, Велико Търново, Балчик, Каварна, Добрич, Бургас, Сливен, Кюстендил, Стара Загора и др.

От 2006 работи за реализацията на авторските проекти „Цивилизацията FASHION” и „TEMPTATION”.
Автор: Пламена Димитрова-Рачева, изкуствовед
18.08.2009 г. 23:03
Посетено: 1176
Линк към публикацията:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/8340-izlozhba-na-vanko-urumov-v-galeriya-ot-to-varna