Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Две изложби в СГХГ
Какво се случва с града ни и с нас самите?
Лъчезар Бояджиев, р. 1957 Конят. Визуална нередност 2, 2004
◊ СЪБИТИЕТО
На 5 март (четвъртък) от 18.00 часа Софийската градска художествена галерия ще представи два проекта, свързани по интересен и нетрадиционен начин с визията на столичния град през годините и отношението ни като граждани към днешния му облик.
• От вчера до утре. Софийски паметници - проект на СГХГ с куратор Мария Василева
• Другият проект е инсталацията на Надежда Олег Ляхова Глобално и дългосрочно ситуацията е положителна
И двете изложби са посветени на 130-годишнината от обявяването на София за столица на България.
5 март - 26 април 2009, откриване 5 март, 18.00
Софийска градска художествена галерия
ул. "Ген Гурко" 1
София 1000
(вход откъм ул. „Княз Ал. Батенберг”)
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ПРОЕКТИТЕ
. От вчера до утре. Софийски паметници. Изложбата е посветена на скулптурните и архитектурните паметници на София като носители на градската памет. Тя включва произведения на живописта, графиката и съвременните форми и проследява развитието на темата от началото на 20-ти век до наши дни.
Акцентите са поставени върху няколко емблематични и няколко невралгични обекта в града ни. Сред първите са: Храм-паметник Александър Невски, църквата Св. София, паметникът на Цар Освободител. Сред вторите – Паметникът на Съветската армия, Мавзолеят, паметникът „1300 години България”. Включени са и онези знакови места – паркове, градини и площади, които през годините са изграждали градската тъкан. Всяко едно от тях е представено с по няколко произведения от различни години. Съпоставката между тези работи през образа на един конкретен мотив показва как се променя и самото усещане за града – от интимността на стара София през монументалността на 70-те години до травматичните промени на днешния ден. Сравняването на отделните творчески подходи предлага не само разнообразие от гледна точка на стиловия анализ, но и демонстрира различни личностни позиции. Интерпретацията на конкретен паметник се превръща в лакмус за историческите промени.
Когато говорим за паметта на един град, неизбежно се обръщаме към онези паметници на материалната култура, които с дългогодишното си присъствие отразяват отношението на различни поколения. Като символи на конкретното място, те се превръщат и в част от ДНК-то на неговите жители, закодирайки още на подсъзнателно ниво принадлежността към дадено място. В този смисъл грижата за тях е грижа за собственото ни хармонично функциониране. Неслучайно толкова художници ги рисуват – като един постоянен преглед на родовите ни клетки; своеобразен портрет на населението на един град през надживяващите го символи.
Във фондовете на Софийска градска художествена галерия се съхраняват стотици произведения, които улавят най-жизнените пулсации на София. Те продължават живота на съществуващите и съживяват безвъзвратно загубените. Могат да се възприемат и като постоянно предупреждение, че унищожаването на всеки подобен обект неизбежно нарушава баланса на сложния градски организъм.
Изложбата е придружена от каталог. Куратор – Мария Василева.
. Отделен проект, който осъществява директен контакт с изложбата, е инсталацията на Надежда Олег Ляхова „Глобално и дългосрочно ситуацията е положителна”. Създаден в периода 2008-2009 г., той включва няколко видеа и отпечатъци, фиксиращи моменти от строителни дейности в София. Макар че конкретният град не се разкрива, ние, софиянци, веднага го припознаваме като нашия град, защото от години развиваме изострена чувствителност по отношение на новото строителство. Безкрайно повтарящи се и изглеждащи напълно безсмислено действия вкарват зрителя в действителност, колкото реална, толкова и фантастична. Красотата на изображението подсилва чувството за абсурд. Какво се случва с града ни и с нас самите? Този въпрос остава като открит финал и на двете изложби.
◊ СЪБИТИЕТО
На 5 март (четвъртък) от 18.00 часа Софийската градска художествена галерия ще представи два проекта, свързани по интересен и нетрадиционен начин с визията на столичния град през годините и отношението ни като граждани към днешния му облик.
• От вчера до утре. Софийски паметници - проект на СГХГ с куратор Мария Василева
• Другият проект е инсталацията на Надежда Олег Ляхова Глобално и дългосрочно ситуацията е положителна
И двете изложби са посветени на 130-годишнината от обявяването на София за столица на България.
5 март - 26 април 2009, откриване 5 март, 18.00
Софийска градска художествена галерия
ул. "Ген Гурко" 1
София 1000
(вход откъм ул. „Княз Ал. Батенберг”)
◊ ПОВЕЧЕ ЗА ПРОЕКТИТЕ
. От вчера до утре. Софийски паметници. Изложбата е посветена на скулптурните и архитектурните паметници на София като носители на градската памет. Тя включва произведения на живописта, графиката и съвременните форми и проследява развитието на темата от началото на 20-ти век до наши дни.
Акцентите са поставени върху няколко емблематични и няколко невралгични обекта в града ни. Сред първите са: Храм-паметник Александър Невски, църквата Св. София, паметникът на Цар Освободител. Сред вторите – Паметникът на Съветската армия, Мавзолеят, паметникът „1300 години България”. Включени са и онези знакови места – паркове, градини и площади, които през годините са изграждали градската тъкан. Всяко едно от тях е представено с по няколко произведения от различни години. Съпоставката между тези работи през образа на един конкретен мотив показва как се променя и самото усещане за града – от интимността на стара София през монументалността на 70-те години до травматичните промени на днешния ден. Сравняването на отделните творчески подходи предлага не само разнообразие от гледна точка на стиловия анализ, но и демонстрира различни личностни позиции. Интерпретацията на конкретен паметник се превръща в лакмус за историческите промени.
Когато говорим за паметта на един град, неизбежно се обръщаме към онези паметници на материалната култура, които с дългогодишното си присъствие отразяват отношението на различни поколения. Като символи на конкретното място, те се превръщат и в част от ДНК-то на неговите жители, закодирайки още на подсъзнателно ниво принадлежността към дадено място. В този смисъл грижата за тях е грижа за собственото ни хармонично функциониране. Неслучайно толкова художници ги рисуват – като един постоянен преглед на родовите ни клетки; своеобразен портрет на населението на един град през надживяващите го символи.
Във фондовете на Софийска градска художествена галерия се съхраняват стотици произведения, които улавят най-жизнените пулсации на София. Те продължават живота на съществуващите и съживяват безвъзвратно загубените. Могат да се възприемат и като постоянно предупреждение, че унищожаването на всеки подобен обект неизбежно нарушава баланса на сложния градски организъм.
Изложбата е придружена от каталог. Куратор – Мария Василева.
. Отделен проект, който осъществява директен контакт с изложбата, е инсталацията на Надежда Олег Ляхова „Глобално и дългосрочно ситуацията е положителна”. Създаден в периода 2008-2009 г., той включва няколко видеа и отпечатъци, фиксиращи моменти от строителни дейности в София. Макар че конкретният град не се разкрива, ние, софиянци, веднага го припознаваме като нашия град, защото от години развиваме изострена чувствителност по отношение на новото строителство. Безкрайно повтарящи се и изглеждащи напълно безсмислено действия вкарват зрителя в действителност, колкото реална, толкова и фантастична. Красотата на изображението подсилва чувството за абсурд. Какво се случва с града ни и с нас самите? Този въпрос остава като открит финал и на двете изложби.
Автор:
Петър Димов, СГХГ
Публикация:
27.02.2009 г. 17:43
Етикети:
Посетено:
1023
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/7391-dve-izlozhbi-v-sghg