Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Изложба на Николай Тотев в GreenCat Gallery
Картини, рисунки и скулптури
Меломан
◊ СЪБИТИЕТО
От 16 февруари 2009 г., GreenCat Gallery представя изключително интересната и провокативна изложба на съвременния български художник Николай Тотев.
Експозицията представя картини, рисунки и скулптури от Николай Тотев и ще продължи от 16 февруари 2009 г. до 20 март 2009 г. в GreenCat Gallery - Хилтън София хотел, бул. "България" 1, София.
Официалното откриване на изложбата ще се състои в понеделник, 16 февруари 2009 г., от 19 часа в Хилтън София хотел, бул. "България" 1.
За тази експозиция GreenCat Gallery получи официална подкрепа от Музея на Арт Брут (Musee de L’Art Brut) в Лозана, Швейцария. Съвместното сътрудничество с институцията прави отпратка към музейната сбирка, за да отбележи специфичните елементи и стилистика на Николай Тотев като референция към колекцията от Арт Брут на музея и, в действителност – на всеки творец, който работи извън границите на класическото, академично рисуване.
◊ ЗА АВТОРА И "АРТ БРУТ"
Николай Тотев е в много отношения “не от обичайния тип” художник, който без съмнение е един от малцината в България, рисуващи “Арт Брут” – стил, познат още като “Аутсайдър Арт”. Терминът е създаден от френския художник Жан Дюбюфе (1901-1985) през 1945 г. и е свързан с вид творчество, което оттогава насам получава широко признание в света на изкуството.
Tерминът “Аутсайдър Арт” е създаден от арт критика Роджър Кардинал през 1972 г. като английски еквивалент на “Арт Брут”, което буквално преведено, означава “Сурово изкуство”. Този термин описва изкуството, създадено извън границите на “официалната” култура. Дюбюфе, от своя страна, се фокусира предимно върху изкуството, създадено от пациенти на приюти за душевно болни и е особено впечатлен от “Bildnerei der Geisteskranken” ('Картини от душевно болни'), поставяйки началото на своя собствена колекция от произведения на това изкуство, озаглавена "Арт Брут".
През 1948 г., заедно със свои колеги, в това число и Андре Бретон, той сформира "Compagnie de L’Art Brut” ("Групата на Арт Брут") и започва да внедрява елементи от това изкуство в своите творби. Много представителни в това отношение са “Jazz Band” (1944) и “Portrait D’Andre Dhotel nuance d abricot” (1947), понастоящем намиращи се в Центъра Помпиду в Париж, Франция.
Колекцията, която Дюбюфе създава, става известна под името “Collection de l Art Brut”. Тя съдържа хиляди произведения и понастоящем е постоянно поместена в "Музея на Арт Брут" в Лозана, Швейцария.
Що се отнася до Николай Тотев, то той в никакъв случай не е нито пациент на приют, нито е душевно болен. Той адаптира своето изкуство към внезапните състояния на мисълта, като дълбоко психологичен израз и, в този аспект, предизвиква също толкова голям интерес, подобно на своите английски или френски колеги.
Николай Тотев се равнява с най-големите артисти от средите на Арт Брут по цял свят, а някои от творбите му, като "Хоро" (наричана още от някои "Добре дошли в ЕС") или "Портрет на една хлебарка", са наситени с огромна мощ, доближаваща се до работите на Дюбюфе по своята атмосфера и персонални изразни средства.
В действителност, Жан Дюбюфе характеризира Арт Брут по следния начин:
"Онези творби, създадени от самота и от чисти и автентични творчески импулси – при създаването на които тревогите относно житейското съревнование, одобрение и социално издигане не се намесват с влияния – именно поради тези факти те са по-ценни от продуктите на "професионалистите". След известна близост с тези изблици на екзалтирана трескавост, изживяна така пълно и интензивно от своите автори, не можем да избегнем чувството, че в сравнение с тези творби, културното изкуство в своята цялостност заприличва на игра на едно безплодно общество, един лъжлив и измамен парад." (Жан Дюбюфе, "Сторете път на липсата на гражданско самосъзнание", Art and text, No 27, Dec. 1987 – February 1988, стр. 36).
Дюбюфе твърди, че "културата" на преобладаващите насоки на настоящето успява да асимилира всяко ново развитие в изкуството и по този начин отнема всяка иманентно заложена негова мощ. В резултат на това се задушава искрената и автентична творческа експресия. Арт Брут е разрешението на този проблем според него – само Арт Брут притежава имунитет срещу влиянията на културата, срещу потенциалната опасност от асимилиране и абсорбиране, защото самите творци не желаят или не могат да бъдат асимилирани.
Подобен аргумент много добре описва творчеството на Николай Тотев, художник, който всъщност е завършил специалност Стенопис в Националната художествена академия в София. В действителност може да се каже, че Николай Тотев е "маргинал", който отказва да следва образователните насоки и културните условности.
Той е привлечен обратно към позицията на протеста срещу всички норми и всички колективни ценности.
Той не иска да получава нищо от т.нар. "Култура" и не желае да й дава нищо.
Той не се стреми към комуникация на всяка цена, при всички случаи по отношение на търговските или рекламни способи, така познати в системата за продажба на художествени произведения.
В същото време колекционери на съвременно изкуство демонстрират изключителен интерес. Изложбата на Тотев в Барселона през 2007 г. го доближава значително до тях, с най-чистата форма на Арт Брут творби. Ако експозицята в Барселона бе до голяма степен базирана главно на суровия елемент, който е в основата на Арт Брут, то тя също подтиква твореца да експериментира със съвременни изразни средства, в рамките на собствения му стил.
Изложбата му в Антверпен, Белгия през 2008 г. показа, че тази неортодоксална комбинация го поставя в "свободното" пространство между съвременното изкуство и Арт Брут, привличайки вниманието както на общата публика, така и на публични институции.
Изкуството на Тотев формално отговаря на тези линии, по своята концепция и техника творбите му са до голяма степен изчистени от влиянията на традиции и художествени контексти. Те съдържат материал, майсторство и рядко срещани в света на българското изкуство фигуративни принципи и подходи, създадени от художника посредством институционализиран фигуративен език.
В повечето му картини социалните характеристики и стилистиката са смесени, създаващи обилен и широк резонанс. “Отклонението” му отдава предпочитание на една много лична и необикновена изразност, която от своя страна подчертава изолацията на твореца до степен, в която, малко по малко, той е завладян от собствената си въображаема авантюра, освобождавайки се от културните и мисловни норми.
GreenCat Gallery предлага на вниманието на публиката една твърде рядко срещана за България експозиция – изкуство, което не задължително приляга на дивана, но е от изключителен художествен интерес; творец, който особено много заслужава да бъде показан и познаван.
Курт Хаубрехтс
GreenCat Gallery
◊ СЪБИТИЕТО
От 16 февруари 2009 г., GreenCat Gallery представя изключително интересната и провокативна изложба на съвременния български художник Николай Тотев.
Експозицията представя картини, рисунки и скулптури от Николай Тотев и ще продължи от 16 февруари 2009 г. до 20 март 2009 г. в GreenCat Gallery - Хилтън София хотел, бул. "България" 1, София.
Официалното откриване на изложбата ще се състои в понеделник, 16 февруари 2009 г., от 19 часа в Хилтън София хотел, бул. "България" 1.
За тази експозиция GreenCat Gallery получи официална подкрепа от Музея на Арт Брут (Musee de L’Art Brut) в Лозана, Швейцария. Съвместното сътрудничество с институцията прави отпратка към музейната сбирка, за да отбележи специфичните елементи и стилистика на Николай Тотев като референция към колекцията от Арт Брут на музея и, в действителност – на всеки творец, който работи извън границите на класическото, академично рисуване.
◊ ЗА АВТОРА И "АРТ БРУТ"
Николай Тотев е в много отношения “не от обичайния тип” художник, който без съмнение е един от малцината в България, рисуващи “Арт Брут” – стил, познат още като “Аутсайдър Арт”. Терминът е създаден от френския художник Жан Дюбюфе (1901-1985) през 1945 г. и е свързан с вид творчество, което оттогава насам получава широко признание в света на изкуството.
Tерминът “Аутсайдър Арт” е създаден от арт критика Роджър Кардинал през 1972 г. като английски еквивалент на “Арт Брут”, което буквално преведено, означава “Сурово изкуство”. Този термин описва изкуството, създадено извън границите на “официалната” култура. Дюбюфе, от своя страна, се фокусира предимно върху изкуството, създадено от пациенти на приюти за душевно болни и е особено впечатлен от “Bildnerei der Geisteskranken” ('Картини от душевно болни'), поставяйки началото на своя собствена колекция от произведения на това изкуство, озаглавена "Арт Брут".
През 1948 г., заедно със свои колеги, в това число и Андре Бретон, той сформира "Compagnie de L’Art Brut” ("Групата на Арт Брут") и започва да внедрява елементи от това изкуство в своите творби. Много представителни в това отношение са “Jazz Band” (1944) и “Portrait D’Andre Dhotel nuance d abricot” (1947), понастоящем намиращи се в Центъра Помпиду в Париж, Франция.
Колекцията, която Дюбюфе създава, става известна под името “Collection de l Art Brut”. Тя съдържа хиляди произведения и понастоящем е постоянно поместена в "Музея на Арт Брут" в Лозана, Швейцария.
Що се отнася до Николай Тотев, то той в никакъв случай не е нито пациент на приют, нито е душевно болен. Той адаптира своето изкуство към внезапните състояния на мисълта, като дълбоко психологичен израз и, в този аспект, предизвиква също толкова голям интерес, подобно на своите английски или френски колеги.
Николай Тотев се равнява с най-големите артисти от средите на Арт Брут по цял свят, а някои от творбите му, като "Хоро" (наричана още от някои "Добре дошли в ЕС") или "Портрет на една хлебарка", са наситени с огромна мощ, доближаваща се до работите на Дюбюфе по своята атмосфера и персонални изразни средства.
В действителност, Жан Дюбюфе характеризира Арт Брут по следния начин:
"Онези творби, създадени от самота и от чисти и автентични творчески импулси – при създаването на които тревогите относно житейското съревнование, одобрение и социално издигане не се намесват с влияния – именно поради тези факти те са по-ценни от продуктите на "професионалистите". След известна близост с тези изблици на екзалтирана трескавост, изживяна така пълно и интензивно от своите автори, не можем да избегнем чувството, че в сравнение с тези творби, културното изкуство в своята цялостност заприличва на игра на едно безплодно общество, един лъжлив и измамен парад." (Жан Дюбюфе, "Сторете път на липсата на гражданско самосъзнание", Art and text, No 27, Dec. 1987 – February 1988, стр. 36).
Дюбюфе твърди, че "културата" на преобладаващите насоки на настоящето успява да асимилира всяко ново развитие в изкуството и по този начин отнема всяка иманентно заложена негова мощ. В резултат на това се задушава искрената и автентична творческа експресия. Арт Брут е разрешението на този проблем според него – само Арт Брут притежава имунитет срещу влиянията на културата, срещу потенциалната опасност от асимилиране и абсорбиране, защото самите творци не желаят или не могат да бъдат асимилирани.
Подобен аргумент много добре описва творчеството на Николай Тотев, художник, който всъщност е завършил специалност Стенопис в Националната художествена академия в София. В действителност може да се каже, че Николай Тотев е "маргинал", който отказва да следва образователните насоки и културните условности.
Той е привлечен обратно към позицията на протеста срещу всички норми и всички колективни ценности.
Той не иска да получава нищо от т.нар. "Култура" и не желае да й дава нищо.
Той не се стреми към комуникация на всяка цена, при всички случаи по отношение на търговските или рекламни способи, така познати в системата за продажба на художествени произведения.
В същото време колекционери на съвременно изкуство демонстрират изключителен интерес. Изложбата на Тотев в Барселона през 2007 г. го доближава значително до тях, с най-чистата форма на Арт Брут творби. Ако експозицята в Барселона бе до голяма степен базирана главно на суровия елемент, който е в основата на Арт Брут, то тя също подтиква твореца да експериментира със съвременни изразни средства, в рамките на собствения му стил.
Изложбата му в Антверпен, Белгия през 2008 г. показа, че тази неортодоксална комбинация го поставя в "свободното" пространство между съвременното изкуство и Арт Брут, привличайки вниманието както на общата публика, така и на публични институции.
Изкуството на Тотев формално отговаря на тези линии, по своята концепция и техника творбите му са до голяма степен изчистени от влиянията на традиции и художествени контексти. Те съдържат материал, майсторство и рядко срещани в света на българското изкуство фигуративни принципи и подходи, създадени от художника посредством институционализиран фигуративен език.
В повечето му картини социалните характеристики и стилистиката са смесени, създаващи обилен и широк резонанс. “Отклонението” му отдава предпочитание на една много лична и необикновена изразност, която от своя страна подчертава изолацията на твореца до степен, в която, малко по малко, той е завладян от собствената си въображаема авантюра, освобождавайки се от културните и мисловни норми.
GreenCat Gallery предлага на вниманието на публиката една твърде рядко срещана за България експозиция – изкуство, което не задължително приляга на дивана, но е от изключителен художествен интерес; творец, който особено много заслужава да бъде показан и познаван.
Курт Хаубрехтс
GreenCat Gallery
Автор:
GreenCat Gallery
Публикация:
16.02.2009 г. 15:23
Етикети:
Посетено:
1333
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/7314-izlozhba-na-nikolay-totev-v-greencat-gallery