Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Христо Кърджилов в галерия Ракурси
Всеки поглед обърнат назад, ще срещне картината на бъдещето
Хр. Кърджилов. В очакване на годината на Заека
◊ СЪБИТИЕТО
Галерия Ракурси представя
от 17 юни до 5 юни 2008
Изложба "Неомистицизъм"
Христо Кърджилов
Откриване на 17.06.2008 от 19 ч.
Галерия Ракурси - София, ул. ”Хан Крум” 4а
◊ АВТОРЪТ ЗА ИЗЛОЖБАТА
“Винаги е имало художници (независимо от властващите в момента насоки и тенденции), които поглеждат назад и търсят идейна подкрепа в стремителното си движение да се еманципират от масовите естетически представи, регулиращи отношенията между публиката и водещите художествени доктрини. Колкото и независим да се чувства днешният артист, усещането за свобода във възгледа често се враства в утвърдени преди него художествени вкусове, които благосклонният ценител предварително е готов да приеме като непоклатими. Сега у нас съществуват жизнеспособни баналности, пряко свързани със зрителска среда, която осигурява и консумира комфорта между обикновеното съзнание и измислени естетически ценности. Тази “пазарна дейност” продължи подозрително дълго, но въпреки това заложените в това съзнание критерии за “красота и разбираемост” останаха непровокирани по отношение (например) на така наречените “стари майстори”. Изглежда, подобна смяна на статуквото не е по силите на сегашното поколение художници.
Изложбата ми – “НЕОМИСТИЦИЗЪМ” е забавна реплика на водещата в момента художествена мода по света – неореализма. Този подновен реализъм има сериозно основание за присъствие, защото крайният естетски (на моменти дори и зрелищен) модернизъм се превърна в “делничен” от употреба, изчерпи и загуби енергията си и се превърна в непретенциозен фон на новите духовни изисквания. Истина е, че в европейското общество е имало епохи, когато общественото съзнание се е оказвало пронизано от мистицизъм – в античния свят и най-вече в Средновековието. Истина е, също така, че мистицизмът показва близост до теологическите и философските доктрини и практики, на които не са чужди крайните ефекти на “тъмното знание”, което довежда до екстаз. За жалост, оживлението на мистицизма е свързано с упадъка на античния свят и насърчава магическата спекулация, която убива постиженията на гръцкия рационализъм и възражда суеверието. Извън нея, разбира се, съществува и мистична духовна традиция, проникнала не само в науката, но и наследила античната идея за съзвучност на звездния и земния свят. Такава традиция пронизва и изобразителното изкуство. Може би трябва да започнем с Иер. Босх, но трябва да споменем също някои романтици, символисти, които създават картини, чието съдържание има алегоричен и магьоснически характер – Ар. Бьоклин, Густав Моро, Фер. Келер, Уил. Блейк, Алф. Кюбин, Джон Миле, Макс Клингер и др. Не трябва да се игнорира своеобразната културна символика и в творчеството на редица толкова различни писатели – Дж. Суифт, В. Юго, Ш. Бодлер, Р. Киплинг, Ед. Ал. По и др.
Разбира се, моята изложба е извън подобна мистична традиция и специфично познание, но тя има претенцията за самостоятелно съществуване и напомняне, че всеки поглед, обърнат назад, ще срещне картината на бъдещето и ще покаже чрез думите на руския философ Гуревич, че понякога “разумът отстъпва първенство на вярата в тайнственото, а мистичното начало се обявява като непостижимо за аналитичния ум”.
Хр. Кърджилов
◊ ЗА АВТОРА
Христо Кърджилов
Роден:
1952 г. в София
Образование:
. 1978 – Художествената академия в София, специалност „Илюстрация и оформяне на книгата“.
. До 1982 – работи в областта на илюстрацията и оформянето на книгата.
. 1978 – участва в основаването на първото в България списание за комикси – “ДЪГА”.
. От 1982 – работи предимно в областта на графиката, акварела, рисунката и живописта. Графичните му техники включват суха игла, литография и сериграфия.
Участва в почти всички издания на най-престижните графични биеналета в света.
Награди:
. 2006 - Награда за рисунка, София
. 2001 - Първа награда на III Международно биенале на графиката – София
. 1997 - Голямата награда на IX Международно биенале на графиката – Варна 98
. 1995 - Първа награда на VIII Международно биенале на графиката – Варна 95
. 1993 - втора награда на II Международно биенале на графиката – Дьор, Унгария
. 1993 - награда за графика, Кюстендил
. 1991 - награда на асоциацията “Арт Диалог”, Париж, на VI Международно биенале на графиката – Варна 91
. 1990 - награда на журито на XVII салон – Вил дьо Вилньов ла Гарен, Франция
. 1989 - награда за графика, София
. 1988 - награда за илюстрация, София
. 1988 - награда за графика, София
. 1985 - награда за сатирична графика на Международното биенале на хумора и сатирата, Габрово 85
. 1985 - награда за графика, София
. 1984 - награда за илюстрация, София
◊ СЪБИТИЕТО
Галерия Ракурси представя
от 17 юни до 5 юни 2008
Изложба "Неомистицизъм"
Христо Кърджилов
Откриване на 17.06.2008 от 19 ч.
Галерия Ракурси - София, ул. ”Хан Крум” 4а
◊ АВТОРЪТ ЗА ИЗЛОЖБАТА
“Винаги е имало художници (независимо от властващите в момента насоки и тенденции), които поглеждат назад и търсят идейна подкрепа в стремителното си движение да се еманципират от масовите естетически представи, регулиращи отношенията между публиката и водещите художествени доктрини. Колкото и независим да се чувства днешният артист, усещането за свобода във възгледа често се враства в утвърдени преди него художествени вкусове, които благосклонният ценител предварително е готов да приеме като непоклатими. Сега у нас съществуват жизнеспособни баналности, пряко свързани със зрителска среда, която осигурява и консумира комфорта между обикновеното съзнание и измислени естетически ценности. Тази “пазарна дейност” продължи подозрително дълго, но въпреки това заложените в това съзнание критерии за “красота и разбираемост” останаха непровокирани по отношение (например) на така наречените “стари майстори”. Изглежда, подобна смяна на статуквото не е по силите на сегашното поколение художници.
Изложбата ми – “НЕОМИСТИЦИЗЪМ” е забавна реплика на водещата в момента художествена мода по света – неореализма. Този подновен реализъм има сериозно основание за присъствие, защото крайният естетски (на моменти дори и зрелищен) модернизъм се превърна в “делничен” от употреба, изчерпи и загуби енергията си и се превърна в непретенциозен фон на новите духовни изисквания. Истина е, че в европейското общество е имало епохи, когато общественото съзнание се е оказвало пронизано от мистицизъм – в античния свят и най-вече в Средновековието. Истина е, също така, че мистицизмът показва близост до теологическите и философските доктрини и практики, на които не са чужди крайните ефекти на “тъмното знание”, което довежда до екстаз. За жалост, оживлението на мистицизма е свързано с упадъка на античния свят и насърчава магическата спекулация, която убива постиженията на гръцкия рационализъм и възражда суеверието. Извън нея, разбира се, съществува и мистична духовна традиция, проникнала не само в науката, но и наследила античната идея за съзвучност на звездния и земния свят. Такава традиция пронизва и изобразителното изкуство. Може би трябва да започнем с Иер. Босх, но трябва да споменем също някои романтици, символисти, които създават картини, чието съдържание има алегоричен и магьоснически характер – Ар. Бьоклин, Густав Моро, Фер. Келер, Уил. Блейк, Алф. Кюбин, Джон Миле, Макс Клингер и др. Не трябва да се игнорира своеобразната културна символика и в творчеството на редица толкова различни писатели – Дж. Суифт, В. Юго, Ш. Бодлер, Р. Киплинг, Ед. Ал. По и др.
Разбира се, моята изложба е извън подобна мистична традиция и специфично познание, но тя има претенцията за самостоятелно съществуване и напомняне, че всеки поглед, обърнат назад, ще срещне картината на бъдещето и ще покаже чрез думите на руския философ Гуревич, че понякога “разумът отстъпва първенство на вярата в тайнственото, а мистичното начало се обявява като непостижимо за аналитичния ум”.
Хр. Кърджилов
◊ ЗА АВТОРА
Христо Кърджилов
Роден:
1952 г. в София
Образование:
. 1978 – Художествената академия в София, специалност „Илюстрация и оформяне на книгата“.
. До 1982 – работи в областта на илюстрацията и оформянето на книгата.
. 1978 – участва в основаването на първото в България списание за комикси – “ДЪГА”.
. От 1982 – работи предимно в областта на графиката, акварела, рисунката и живописта. Графичните му техники включват суха игла, литография и сериграфия.
Участва в почти всички издания на най-престижните графични биеналета в света.
Награди:
. 2006 - Награда за рисунка, София
. 2001 - Първа награда на III Международно биенале на графиката – София
. 1997 - Голямата награда на IX Международно биенале на графиката – Варна 98
. 1995 - Първа награда на VIII Международно биенале на графиката – Варна 95
. 1993 - втора награда на II Международно биенале на графиката – Дьор, Унгария
. 1993 - награда за графика, Кюстендил
. 1991 - награда на асоциацията “Арт Диалог”, Париж, на VI Международно биенале на графиката – Варна 91
. 1990 - награда на журито на XVII салон – Вил дьо Вилньов ла Гарен, Франция
. 1989 - награда за графика, София
. 1988 - награда за илюстрация, София
. 1988 - награда за графика, София
. 1985 - награда за сатирична графика на Международното биенале на хумора и сатирата, Габрово 85
. 1985 - награда за графика, София
. 1984 - награда за илюстрация, София
Автор:
Мила Старейшинска - Галерия Ракурси
Публикация:
13.06.2008 г. 22:22
Посетено:
2067
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/6089-hristo-kardzhilov-v-galeriya-rakursi