Изложби
Настройки за четене
Стесни
|
Уголеми
Умали
Смени шрифта
|
Увеличи междуредовото разстояние
Намали междуредовото разстояние
|
Нощен режим
Потъмни фона
Изсветли текста
|
Стандартни
Пленерите на Леседра
Десет години от началото
◊ СЪБИТИЕТО
Изложба Пленерите на Леседра
От 5 до 29 февруари 2008 г.
Откриване на 5 февруари, вторник от 17 до 19 часа
Галерия Леседра
ул. Милин Камък № 25, Лозенец
◊ ИСТОРИЯТА
Първият пленер беше организиран от 17 януари до 10 февруари 1998 г. в Дома на кинодейците в с. Лесидрен – родното място на галерия Леседра.
Участваха авторите:
*Александър Иванов, Ангел Василев, *Андрей Даниел, Бойко Митков, Борис Димитров, *Васил Карадамов, *Веско Велев, Виктор Чултарски, *Виржиния Стоянова, Вихрони Попнеделев, Вълчан Петров, Ганчо Карабаджаков, Генчо Денчев, *Георги Маринов, *Георги Попов, Греди Асса, *Димитър Грозданов, *Димитър Лалев, Димитър Угринов, *Евгени Кузманов, *Едмонд Демирджиян, *Енчо Пиронков, *Зафер Галибов, Иван Нинов, *Йордан Кисьов, Кеазим Исинов, *Марин Касърски, Милан Андреев, *Милослав Бонов – Мибо, Николай Майсторов, *Петър Дочев, *Росана Александрова, *Румен Скорчев, *Сули Сеферов, Светлин Русев, *Свилен Блажев, *Силвия Кирова, *Стоил Мирчев, Тома Трифоновски, Христина Петрова, *Христо Йотов, *Христо Стефанов, Христо Харалампиев, Цвятко Сиромашки
През времето на тези 25 дни взеха участие 24 български художници (обозначени по–горе със звездичка), представители на художествената критика, журналисти и ценители на изкуството. Още 20 художници се включиха в проекта със свои произведения и участват в каталога и в изложбата, организирана през м. юни в Националния дворец на културата в София.
За творческите срещи и дискусии бяха поканени и дойдоха още художниците Сашо Стоицов, Орлин Дворянов, Хубен Черкелов, Косьо и Георги Тушев. Породилите се спорове, изтъкнатите различия и несъгласия (според някои от тях) между различни поколения творци доведоха дотам, че те не се включиха практически със свои произведения в пленера и в този проект на Леседра. Това даде основания на изкуствоведката Мария Василева да драматизира още повече отношенията в своята статия: „Голям скандал се развихри... между младите радикали и старите класици...” А само след няколко години тези художници „радикали” участваха в групови изложби точно с „класиците” и то в СГХГ и със съдействието и на Мария Василева. Което само показва правотата и историческата истинност на концепцията на Леседра.
На пленера дойдоха и представители на бизнеса – колекционери. Паметна и вече историческа е срещата на Гергана Мантаркова и Бил Драйсдейл от КПМГ с Петър Дочев – на една от снимките тримата са в заснежения лесидренски балкан. Тук в дома те разглеждат още мокрите платна и правят своя избор. Директорът на друга чуждестранна фирма Донаустар потвърди финансовото си участие дори преди започване на пленера, убеден в неговата значимост и предусещащ, че на него ще се сътворят важни произведения. Собственикът на испанската финансова групировка Литекско Груп - Фабио Бекария закупи 20 живописни и скулптурни произведения почти веднага след пленера и продължи да удоволетворява колекционерската си страст и при следващите пленери. Откупки направиха и автомобилните компании Автомотор Корпорация и Булвария, както и финансова къща Евър. Книжарници Хеликон също се включиха и орелът на Евгени Кузманов стана символ на книжарницата им в Бургас, за да се превърно по-късно в статуетка - символ на литературната награда Хеликон. Местните кооперации Братеш и Доверие подкрепиха сериозно пленера и разбира се, получиха произведения за своите колекции.
След зимния пленер Леседра организира веднага през лятото на 1998 следваща творческа среща – продължение на зимната. На нея дойдоха голяма част от участниците през зимата, както и художници, които не можаха да участват тогава: Ганчо Карабаджаков, Димитър Угринов, Милан Андреев, Николай Майсторов, Цвятко Сиромашки, Петър Савов, Никола Станчев, Петър Пиронков, Ирина Угринова, Любен Зидаров, Мария Духтева, Богдан Пенев...
Отново в Лесидрен беше организиран и третият пленер през юли и август на 1999 г. където заедно с голямата част от традиционно участващите български художници се включиха и Моника Нелтинг от Германия и Ли Ду – Шик и Парк Ханг – Рюл от Южна Корея.
През 2000 г. Леседра разнообрази пленера, организирайки го на морето – Слънчев бряг и Несебър през втората половина на м. септември.
◊ ПРОЕКТИТЕ
През тези няколко години Леседра инвестира изключително много в съвременното българско изкуство:
. в процеса на създаване на художествени произведения, чрез осигуряване на необходимата материална база,
. в документацията и каталогизацията на художници, произведения, тенденции, художествена критика и журналистика,
. представяне на съвременно българско изкуство и художници на изложби в страната и извън нея,
. конкретна и целенасочена работа за насърчаване на колекционерите и купувачите на съвременно българско изкуство.
И може би най–важното: съхраняване и запазване на голяма част от произведенията за колекцията на Леседра. По този начин се компенсира невъзможността на държавните музеи и галерии да правят откупки. Колекцията на Леседра обхваща периода от края на 80–те години до ден-днешен (20 години) и включва както класическите техники живопис, скулптура, графика, така и новите медии – инсталации, видео, фотография...
През следващите години Леседра организира още няколко пленерни проекта, в които се включиха както участващите досега художници, така и нови имена.
Проектите, с известна специализация в областта на графиката, продължават и в тях участват все повече и повече, предимно млади творци.
Само през изминалата 2007 г. Леседра представи извън България 22 съвременни български художници – през м. април в Амстердам, м. май в Кремона и през м. ноември в Токио.
Забележка: Всички посочени по-горе факти и събития са включени по един или друг начин в каталога и СД-то, издаден тогава и придружаващ изложбата през м. юни 1998 г.
Това си остава засега единственото толкова представително издание за съвременно българско изкуство, включващо художници в областта на живописта, графиката, скулптурата, фотографията. Значимо място е отделено на художествената критика и на журналистите, отразили събитията. И накрая, но не на последно място: ценителите – колекционери на съвременно българско изкуство.
Автор:
Георги Колев, Галерия Леседра
Публикация:
31.01.2008 г. 16:20
Посетено:
1322
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/5242-plenerite-na-lesedra