Изложби
Откриване на фотографска изложба „Родопски етюди“ на Константин Янев
Книжарница и галерия „НБУ в ЦЕНТЪРа“, 16 декември 2023 г., 16.00 ч.
◊ ПОКАНА
На 16 декември 2023 г. от 16.00 ч. в книжарница и галерия „НБУ в ЦЕНТЪРа“ (ул. „Г.С. Раковски“ 191Б) ще бъде открита фотографска изложба „Родопски етюди“ на Константин Янев.
По професия Константин е електроинженер, като дълги години е работил по специалността си към националната телевизия в гр. Варна. За първи път интерес към фотографията проявява през юношеска възраст, когато баща му донася от моряшките си пътувания материали за обработка на снимки в домашна обстановка. Тогава се запалва искрата по фотографията.
Впоследствие Константин създава своя домашна фотолаборатория и дълги години се увлича по художествената фотография. Тогава тя е изключително и само черно-бяла фотография.
Идеята на фотографа да създаде тази изложба се заражда доста отдавна, когато започва да посещава планината Родопи със семейството си и впечатленията от пътешествията се запечатват в съзнанието му. В периода 2021-2023 г. авторът се завръща все по-често към магичната планина, а към момента престоят му в Родопи е не просто пътешествие, а почти сливане с местната култура и обичаи.
Тъй както писателят би описал с думи въодушевлението си в страници, така и Константин се опитва да предаде чрез фотографиите своите чувства и емоции, породени от срещата с тази толкова близка, но и чудновата смесица от природа и характери в Родопи. Българските родопски селца, които посещава, се намират в Средните и Южни Родопи, в близост до гръцката граница - околностите на прочутото с. Смилян и съседните му с. Горна Арда, с. Арда, с. Могилица, с. Кошница, с. Вълчан, както и чудни, потайни махали наоколо, притежаващи невероятна история. Всеки би взел от Родопи нещо различно за себе си, а авторът се е постарал да се потопи в дълбоките води на местностите и хората, които заснема, от гледна точка на личните си преживявания и усещания.
В представените фотоси се преплитат красотата на природната среда, на местната архитектура, мистерията на утрото по Еньовден, допирните точки между езическите празници и различните религии в Родопи, пъстротата на традиционните носии и индивидуалните характери на заснетите образи, както и общото между всички живи и неживи елементи – стремежът към висота и свобода на родопския дух.
Заснемането е извършвано от фотографа в естествена, спонтанна обстановка, в процеса на случайни или приятелски срещи и разговори, както и по време на ежедневни дейности на заснетите персонажи. Затова може да се твърди, че изложбата представя фотографии из „театъра на реалния живот“. От тази гледна точка, техническото заснемане представлява известно изпитание за автора, който трябва да балансира между поддържането на непосредствен разговор със заснеманите образи и техническата подготовка на кадъра, целяща „открадване на момента“. Чести проблеми среща Константин с увещаването най-вече на местните жени да бъдат непринудено заснети, без да е необходимо да „позират или да се преоблекат като за снимка“. Има и доста провалени кадри, поради категоричния отказ на хора да бъдат заснемани – поради суета, а понякога и заради вярването, че снимката е „грях“.
Изложбата „Родопски етюди“ е с основен замисъл да представлява едно цялостно звучене за Родопи, затова отделните снимки нямат свои заглавия. Въпреки това, някои от фотографиите биха могли да се разглеждат и като творби със собствена художествена стойност.