Изложби
Пътуващата изложба E-Valuation гостува във варненската галерия РеБонкърс в рамките на "Тропикът на рака" от 7 до 23 юли
Изложбата представя общо осем проекта, а първите три са на тазгодишните стипендианти на Да Лаб
◊ ПОКАНА
На 7 юли от 18:00 ч. във варненската галерия РеБонкърс се открива първата съвместна изложба на стипендианти и ментори от подкрепящата млади дигитални артисти платформа e-valuation на фондация „Да Лаб“. Експозицията е част от поредицата за съвременно изкуство „Тропикът на рака“ на РеБонкърс и може да бъде разгледана до 23 юли.
Изложбата E-Valuation представя общо осем проекта, а първите три са на тазгодишните стипендианти на Да Лаб. Колективът trohi гостува с вдъхновената от хилядолетни духовни практики аудио-визуалната инсталация „Нови богове / Нови ритуали“, Яна Василева представя проектът „(Не)изчерпаема памет“, който превръща чужди спомени в хранителна среда за Гинко билоба, а „Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации“ на колектива Raw lab изобличава умишлено пропуснатия контекст при разработката на изкуствен интелект. Към тях се присъединяват още трима млади артисти, участвали в предишни издания на платформата е-valuation - Аксиния Пейчева с вплитащата визуално изкуство, изкуствен интелект и микробиология “Приказка за края”, Ивелина Иванова с интерпретиращата градските пространства интерактивната симулация „Топ куче“ и експерименталната анимация Kunst – art на Марина Генова, изследваща състоянието на изкуството днес.
За първи път от създаването на платформата e-valuation младите артисти споделят галерийното пространство със своите двама ментори, които са утвърдени имена в българското съвременно изкуство и преподаватели в магистърската програма Дигитални изкуства в Националната художествена академия. Венелин Шурелов показва кинетичната инсталация „Перипатетик“, носеща романтичната аура на ходещите поети, но и обсесията към природните блага. Антони Райжеков представя задвижваната от капки вода интерактивна звукова инсталация „За отговорността на знанието“. Тя включва 12 книги, белязали европейската култура и търси отговор на въпроса доколко е отговорно това знание за човешките достижения и нанесените щети.
По време на откриването посетителите в РеБонкърс ще имат възможността да поговорят с авторите на проектите и куратора на изложбата Антони Райжеков от фондация Да Лаб.
“e-valuation” е платформа на Фондация Да Лаб за развитие и подкрепа на български артисти, работещи в областта на дигиталните изкуства. Мисията на платформата е продуциране на произведения на български артисти и тяхното представяне на професионалната сцена. Основните цели са професионално развитие на творците и популяризиране на съвременни форми на изкуство, създадено с дигитални медии и технологии.
Пътуващите изложби на e-valuation 3.0 в 4 града в страната се реализират с подкрепата на Национален фонд „Култура“ по програма „Едногодишен грант“. Изложбата във Варна е подкрепена и от РеБонкърс, община Варна и Фондация Зингер-Захариев. Следващата дестинация е „Център за съвременно изкуство и библиотека“ в Бургас, където изложбата може да бъде видяна от 17 до 27 август.
Третото издание на проекта "Стойност / Ценност - e-valuation" е подкрепено от Програма "Визуални изкуства" на Министерство на културата.
Информация за произведенията в изложбата E-Valuation:
„(Не)изчерпаема памет“ е проект, рециклиращ чужди спомени и стари снимки, които превръща в хранителна среда за ин витро растение Ginko BIiloba. Работата на Яна Василева разглежда темата за спомена, връзката между материалността и същността му, като се опитва да го съживи и запази под друга форма.
„Изфабрикувана истина и други митове за човешки анотации“ рамкира процесите скрити при разработката на машинното зрение и поставя въпроса за смисловите рамки и значението на контекста при прочита на образи. Raw lab възстановяват контекста, който е умишлено пропуснат, разобличавайки похвати, характерни при разработката на изкуствен интелект.
„Нови богове / Нови ритуали“ е аудио-визуалната инсталация, вдъхновена от разнообразни духовни практики, които през хилядолетията са били израз на човешкото желание да се свърже със сублимното. В интерпретацията на колектива trohi ритуалното пространство е претърпяло особена физическа метаморфоза, а свързването със сакралното е заместено от взаимодействие със съвсем наличното.
“Приказка за края” е интердисциплинарен проект на Аксиния Пейчева в колаборация с физика Мартин Йорданов и микробиоложката Йорданка Дерменджиева. Проектът представлява постоянен диалог между визуалното изкуство, изкуствения интелект и микробиологията. По време на този процес между тези три фундаментално различни области се случва постоянен трансфер на една и съща визуална информация.
“Kunst – art” е експериментална анимация на Марина Генова, включваща разговори с реални хора по теми, свързани с изкуство, философия, активизъм и околна среда. Хибрид между документален филм и документална анимация, ситком и шоу програма, в която се проследява ежедневието на момиченце (Мина), която търси знания и информация за историята на изкуството онлайн, и прекарва дните си в размишление над фундаментални въпроси за състоянието, в което се намира то днес.
„Топ куче“ е интерактивен проект на Ивелина Иванова, който ни въвлича в симулация на борбата за оцеляване на бездомно куче по българските улици. Проектът цели да допринесе към артистичните интерпретации на източноевропейските градски пространства, но и да насочи внимание към казуса с бездомните животни. Обществената позиция спрямо тяхното присъствие измежду хората е смесена. „Топ куче“ цели да събуди емпатия и осъзнатост към преживяванията на четирикраките ни приятели и по този начин да изтъкне стойността зад тяхното съществуване.
„Перипатетик“ е кинетична инсталация на Венелин Шурелов. Метална ферма с електромотор задвижва в непрестанен цикъл антропоморфна фигура, хибрид между човек и животно. Фигурата изглежда потопена наполовина в черна течност, петролен продукт. Перипатетик е протагонист в един съзерцателен камерен пърформанс. Той е елемент от автоматизиран механизъм, който частично носи романтичната аура на ходещите поети, но и идеята за зависимостта от природните ресурси, уязвимостта от екологични катаклизми, обсесията към суровини, жаждата за петрол. В тази система всеки елемент е действащо лице, зависимо от останалите.
“За отговорността на знанието” на Антони Райжеков е интерактивна звукова инсталация задвижвана от капки вода, която включва 12 ключови книги, белязали важни промени в развитието на европейската култура. Най-важния цитат от всяко произведение се стича капка по капка, дума по дума. Доколко е отговорно това знание за живота в който живеем, за достиженията до които стигаме, и за щетите които нанасяме? Знанието е отговорност, не оръжие. Работата е финансирана от Галерия +359 и е създадена в сътрудничество с проф. Бенджамин Голдбър - историк на науката и философията в Университета на Южна Флорида и кураторката Ралица Герасимова.
Информация за артистите:
Яна Василева живее и работи в София. Работи в областта на съвременното изкуство, експериментирайки с различни медии и техники като: живи инсталации, обекти и видео. Интересите й са насочени към био изкуството и дигиталните изкуства. А темите които изследва са свързани с паметта. Завършва бакалавърска степен (2017) в НАТФИЗ Кръстьо Сарафов, специалност Сценичен и екранен дизайн и магистър (2019) в Национална художествена академия, специалност "Дигитални изкуства". Нейните участията във фестивали и групови изложби включват: Симпозиум Арт колаж, Пловдив, (2016); Фестивал Вода, Бургас, (2019); Фестивал Da Fest, София, (2019).
trohi (Петър Пармаков и Йоана Робова) е артистично дуо от София, което работи в сферата на експерименталната музика и саунд дизайна. Подходът им е освободен, в композициите си използват разнообразие от акустични инструменти, аналогови и дигитални синтезатори, записи на среда, силно третирани вокали и ефекти. Освен периодичните изяви на живо, през последните десет години са участвали като композитори и саунд дизайнери в различни проекти в сферите на театъра, киното, съвременния танц и пърформанс, аудио-визуални инсталации, анимационни филми и други.
rawlab (Рослана и Радина) е колектив от визуални артисти, работещи в областта на дигиталните изкуства и интерактивния дизайн. В практиката си изследват експериментални форми на творческа изява. Подхождайки с критически анализ към технологиите, новите медии и изкуствения интелект, колективът изследва политическите им измерения и ефектите им върху развитието на социалните норми.
Аксиния Пейчева е художничка с интердисциплинарна практика, базирана в София, България, с участия в групови и самостоятелни изложби в България и чужбина. Има докторска степен по “Стенопис” (2019) от НХА София магистърска степен от същата специалност. Завършила е следдипломна програма за съвременно изкуство в Института за съвременно изкуство, ИСИ - София. Фокусът на работата на Аксиния Пейчева е процесът на „визуален превод“ или изследване на възможните начини за придвижване части от информация между различни области на знанието. Под формата на леки, кинетични, интерактивни инсталации нейните творби използват научни методологии и могат да се приемат за опит за предефиниране на области на знанието и техните граници.
Марина Генова е завършила Сценичен и екранен дизайн в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов”, както и Магистърска програма “Дигитални изкуства” в Националната художествена академия, София, България. Нейни творби са показвани в изложби като “Особен импулс” (2020, FLUCA - Австрийски културен павилион в Пловдив), “Тук храната никога не се разваля” (2020, Галерия “Галерия”, София), “Електронни сънища” (2019, +359 Gallery, София), Подаръкът (2018, ИСИ, София), “Критикувайки медиите” (2017, галерия Кредо Бонум, София) и “Играчкофилия и играчкофобия” (2016, ИСИ, София). В работата си Марина Генова изследва въздействието на бързо развиващите се технологии и мрежи върху идеологически, икономически и политически структури, чрез популярна култура и постмодерни реалности.
Ивелина Иванова е мултидисциплинарен артист, базиран в София. От 2014 до 2017 учи и живее в Лондон, където се захваща с експериментална анимация и създава няколко късометражни филма, признати от редица международни фестивали. Понастоящем, основната й творческа дейност е в сферата на 3Д анимацията, видео мапинга и интерактивната инсталация. Работите на Ивелина са със смесена техника: рисувана анимация, 2D и 3Д дигитална анимация, филмов и звуков колаж. От 2020 г. следва магистратура “Дигитални изкуства” в Националната художествена академия, София. През 2023 г. Ивелина е номинирана за награда за съвременно изкуство БАЗА.
Венелин Шурелов е съосновател и преподавател в магистърска програма Дигитални изкуства в Националната художествена академия. Съосновател на Фондация Да Лаб и ментор в платформата e-valuation. Той е и съосновател, част от кураторския екип и технически организатор на DA Fest – Международен фестивал за дигитално изкуство, който се провежда в София от 2009 г. Неговите проекти са многообразни и включват рисунка, интерактивна инсталация и пърформанс, дигитални технологии, видео и арт теория. Той има редица сценографски проекти, самостоятелни и групови изложби, както и участия във фестивали в България, Европа и САЩ. Награждаван е многократно за работата си в областта на театъра и съвременното изкуство.
Антони Райжеков е преподавател в магистърска програма Дигитални изкуства в Националната художествена академия. Съосновател на Фондация Да Лаб и ментор в платформата e-valuation. Антони Райжеков е концептуален медиен артист, преподавател и изследовател в областта на дигиталните изкуства с дългогодишен професионален опит. Той е магистър по театрална режисура от НАТФИЗ "Кр. Сарафов". Следва музика във Виена Консерваториум и компютърно програмиране в LearningTree (Лондон). Стипендиант на Akademie Hallein - 2021, Австрия, MediaFutures - 2021, FERALabs - 2019, Австрия, Akademie Schloss Solitude - 2016/18, Германия и др.