Изложби

Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена

Изложба в Галерия "Структура", 13 април - 3 юни 2023 г.

Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена: 1
Людмила Миланова. Дърво на зрението, 2021
Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена: 2
Недко Солаков. Нощ, 1982
Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена: 3
Красен Бербенков
Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена: 4
Надежда Олег Ляхова. Глобално и дългосрочно ситуацията е положителна - Ъгъл 1

◊ ИЗЛОЖБАТА

Галерия "Структура"
представя

Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена

Куратор: Грегор Янсен

Поредица "Гореща линия"

Участници: Аарон Рот, Александра Чаушова, Димитър Солаков, Кирил Прашков, колектив: Красимира Буцева, Джулиан Шехериян и Лилия Топузова, Красимир Терзиев, Леда Екимова, Людмила Миланова, Мартина Вачева, Надежда Олег Ляхова, Недко Солаков, ninavale, Правдолюб Иванов, Радостин Седевчев, София Грънчарова, Стефан Николаев

13 април - 3 юни 2023
Откриване: 13 април, четвъртък, 18:00 - 20:00 ч.

„Гореща линия" е проект, който се опитва да отвори България към света, привличайки вниманието на утвърдени международни куратори. Той е базиран върху убедеността ни, че местната художествена сцена има огромен потенциал, който обаче остава нереализиран извън пределите на страната.
 
Обърнахме се с покана към Грегор Янсен, дългогодишен директор на Kunsthalle Düsseldorf, опитен изкуствовед, куратор, критик и преподавател, да изследва натрупванията в областта на съвременното изкуство у нас, да се срещне и разговаря с художници, да усети различните пластове в живота на града и да отрази впечатленията си в изложба.
 
Самият той пише в текста си към предстоящия каталог, че често и с удоволствие се е чувствал като вкъщи, като да намери родно място и земя, която е чужда и все пак някак позната. „Беше като да си в сън, като да си в ново царство на знаци или препратки." Идеята за тази изложба се ражда от преживяванията му при срещите с хората, културата и изкуството в София, но и от многото проблемни ситуации тук и там, както навсякъде по света. Изложбата обхваща достатъчно голям период, но и показва творби от неговия собствен свят на съзерцание. И най-вече се изгражда от континуума, който художниците му предоставят със съвети и подкрепа. „Както често се случва в живота, именно непланираното, непредвиденото и изненадващото в крайна сметка прави вълнуващото и често красивото."
 
„Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена" иска да изгради връзка, която да разглежда магията на реалността редом с нейната трагичност, тя трябва да върви редом с фактическото, колкото се може по-конкретно и колкото се може по-изобретателно, фантастично, нереално, мечтателно, съноподобно. При всички нови и все по-нови метаморфози на нещата и телата, трябва да се поставят под въпрос преобладаващите определения за човека и човешкото. Грегор Янсен: „Беше ми интересно да използвам тази атмосфера и тази обтекаемост за изложбата, занимаваща се предимно косвено с отраженията на историческото, сюрреалистичното, локалното и настоящото, един вид постхуманизъм и реполитизация на заобикалящата среда. Изложбата обединява много различни поколения, жанрове и въпроси. Същевременно тя цели да дефинира на ново „занаята", опирайки се на психоаналитичната концепция на Жак Лакан за стадия на огледалото, която описва формирането на представата за собствен образ и нейната функция за егото. Сюрреалистичната идея за флуидност и хибридност на идентичността се свързва със съвременните размисли за глобалната политика, както и за конфликта между Изтока и Запада, който се смяташе за преодолян."
 

От 2010 Грегор Янсен е директор на Kunsthalle Düsseldorf. Завършва история на изкуството, история на архитектурата и философия в RWTH Аахен и през 1998 защитава докторска дисертация на тема "Ойген Шьонебек. Немска легенда".

От 1991 насам работи като ръководител на проекти, куратор, художествен критик, автор и преподава в катедрите по история на образа и теория на медиите в няколко университета по приложни науки и художествени академии в Германия и Нидерландия.

Работи като ръководител на проекта за изложбата "Iconoclash" с Бруно Латур и Питър Вайбел (2001/02) в Центъра за изкуство и медии в Карлсруе (ZKM). През същата година Янсен е ко-куратор на второто биенале на медийното изкуство "media_city seoul" в Южна Корея. През 2005 е назначен за куратор на стипендиантската програма BEIJING CASE, провеждана съвместно от Германската федерална културна фондация и Гьоте-институт Пекин, за изследване на интернационалните урбанистични стратегии за развитие на мегаполисите. Проектът и заключителните изложби "INFORMEL CITY?" в Пекин през 2005 и "totalstadt. казусът Пекин" (ZKM, Карлсруе, 2006) се занимават с експлозивното разрастване на града и влиянието на този процес върху градската култура в пресечната точка между традиция и модерност.

От 2005 до 2009 е директор на ZKM | Музей за съвременно изкуство в Карлсруе.

Грегор Янсен е куратор на многобройни национални и международни изложби, наскоро в Бразилия, Лайпциг, Шанхай и Южна Корея. Автор е на многобройни лекции и есета за съвременното изкуство, както и на монографии на художници, интервюта и е редактор на много изложбени каталози.

В Кунстхале Дюселдорф е реализирал изложби на тема „Капиталистически реализъм", „Дигитални данни", „Музейни и икономически ценности", „Огледала", както и многобройни самостоятелни изложби с участието на Ханс-Петер Фелдман, KRIWET, Тома Абтс, Крис Мартин, Koo Jeong A, Tal R, Yin Xiuzhen, Марике ван Вармердам, Сон Донг, Liu Xiaodong, Карол Дънам и Алберт Ойлен, в момента на Марта Юнгвирт и Петер Пилер.
Грегор Янсен живее и работи в Дюселдорф, Германия.
 
 
*Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура" и Гауденц Б. Руф

 

Автор:
Галерия "Структура"
Публикация:
10.04.2023 г. 17:41
Етикети:
галерия "Структура"изложба
Поредица "Гореща линия"
Грегор Янсен
Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена
Посетено:
459
Линк:
https://kulturni-novini.info/sections/2/news/36721-otvad-vsyakakav-razum-v-ogledaloto-na-syurrealistichnite-vremena